Als je dan toch adverteert met vacatures, doe het dan midden in je doelgroep. ‘Als je zalm wilt vangen, kun je je hengel in de Grote Oceaan uitgooien. Maar de kans dat je een zalm ook daadwerkelijk vangt is een stuk groter als je hengelt in een zalmvijver.’
Dat is het fundamentele beginsel van Exenzo, een start-up uit Breda, die vacatureplatforms aanbiedt aan niche-uitgeverijen in Nederland, en met dit uiterst succesvolle concept volgend jaar de grens over wil gaan.
2,5 miljoen bezoekers
‘We bedienen nu 25 niche-sites in Nederland’, vertelt Jan Willem Wilms (rechts), samen met Wiebe Mulder (links) en Koen Blokland-Visser (midden) een van de oprichters en partners van het bedrijf. ‘Die sites zijn allemaal gekoppeld aan een blad, online of in print. Denk bijvoorbeeld aan het FD, MarketingTribune of BNR. Zo bereiken onze uitgeefpartners samen meer dan 2,5 miljoen bezoekers per maand.’
Kwaliteit
Maar het is niet het aantal bezoekers dat het bedrijf interessant maakt, benadrukt Wilms. Het is vooral de kwaliteit van het bereik. ‘Voor specifieke functies ontvangen werkgevers vaak kwalitatief de beste sollicitaties van niche- en vakinhoudelijke websites. Maar ons viel op dat veel van zulke goede vaksites nog geen – goede – optie hadden om vacatures te plaatsen op de voor de werkgever makkelijke en correcte manier.’
Geen omkijken naar
Een gemiste kans, dachten Wilms en Mulder, die op basis van die gedachte hun bedrijf begonnen en niet alleen software gingen aanbieden aan uitgevers. maar ook een heel salestraject, zodat uitgevers daar geen omkijken meer naar hebben. Ook de vacaturesectie van Werf& is op die manier ingericht. ‘Niet elke uitgeverij heeft de middelen om iemand aan te nemen om sales te doen voor de vacatures of om een servicedesk en administratie te draaien. Voor één site kunnen wij dat overigens ook niet. Maar als je het hebt over 25 sites, wordt het natuurlijk een ander verhaal.’
Stappenplan
Volgens Wilms kunnen recruiters tegenwoordig veel meer zelf dan vroeger. ‘Rechtstreeks naar een werving- en selectiebureau stappen, die tijd is wel voorbij’, zegt hij. De eerste stap in zijn ‘Stappenplan voor recruiters’ is dan ook: doe het vooral zelf. Via social media, referrals of een eigen werkenbij-pagina. ‘Wees zuinig op je centjes. Als je via LinkedIn genoeg mensen kunt bereiken, doe dat dan vooral.’
Latente professionals
Pas bij de tweede stap komt Exenzo volgens hem in beeld. ‘Wij zeggen: als je meer bereik wilt, doe het dan vooral slim. Adverteer dan in de niche waar je zoekt. De latente professionals komen niet op een jobboard, die bereik je inhoudelijk, en dat doe je het best op een vak-website.’
Ontzorgen
Het concept van Exenzo is verder het ‘ontzorgen’ van recruiter én uitgever. ‘Wij zijn vooral interessant voor die werkgevers die zoals wij zeggen ‘belast’ zijn met werven: de mensen die niet dagelijks bezig zijn met werving en selectie, maar die wel af en toe een specifieke vacature hebben.’ De vacatures op de sites waarmee Exenzo samenwerkt, zijn ook via een ATS te plaatsen, en ze zijn gekoppeld aan ‘multi-posters’ als Knollenstein en InGoedeBanen. ‘We hebben een professionaliseringsslag gemaakt in de branche van de niches’, zegt Wilms. ‘Dat is misschien niet het gouden ei, maar we zijn daarin wel uniek, dat mag ik denk ik wel zeggen.’
Geen 140 reacties
Geen kwantiteit, maar kwaliteit, dat is het credo van Wilms. ‘Bij sommige jobboards krijg je soms wel 100 tot 200 reacties op een vacature. Maar al die reacties moet je wel bekijken en netjes beantwoorden. Bij ons krijg je soms maar 4 of 5 reacties. Maar het zijn dan wel meestal meteen reacties van ervaren, inhoudelijk gedreven mensen. De kwaliteit van de site doet voor een deel al de voorselectie van de kandidaten.’
Meer traffic
De komst van de Exenzo-software heeft niet alleen voor de recruiter, maar ook voor een uitgever een duidelijk voordeel, zegt Wilms. ‘Wij zorgen voor veel meer traffic op hun sites. Het versterkt hun verhaal, ze verkopen er extra abonnementen en printadvertenties op. Werkgevers zien het vakblad weer, en starten bijvoorbeeld een employer-branding-campagne. Zo zijn we ook weer een katalysator voor print.’
Nog niets in de zorg
Het gaat snel met Exenzo, dat zelf de naam overigens altijd in kapitalen schrijft (EXENZO). Nog maar net anderhalf jaar in bedrijf heeft de start-up grootse plannen. Niet alleen is de spreekwoordelijke zolderkamer in Breda – een klaslokaal bij een incubator – net verruild voor een officieel kantoor (zie foto boven), ook buitenlandse expansie lonkt. ‘We hebben nu een doos vol met 25 nichesites. We denken dat met 35 tot 40 sites de markt in Nederland aardig verzadigd is. Dan kunnen de meeste professionals ons op een nichesite wel tegenkomen. Alleen in de zorg hebben we nu bijvoorbeeld nog helemaal niets, maar daar zijn we wel mee bezig.’
Verder uitrollen
En daarna wordt Nederland toch echt te klein voor Exenzo’s ambities. ‘Ja, we denken wel aan het buitenland. Onze software kan het aan, ons team kan het aan. Nederland ligt voor op de rest van Europa, daar is eigenlijk nog nergens zoiets als wat wij doen. Dus ja, we hebben er veel zin in volgend jaar dit verder uit te rollen.’
Lees ook: