Van de vele podcasts die de recruitmentwereld inmiddels rijk is, is Chad & Cheese waarschijnlijk de bekendste, en in elk geval een van de langst lopende. In hun show fileren Chad Sowash en Joel Cheesman op geheel eigen wijze elke ontwikkeling in het vak, en dat vaak meer dan 10 keer in de maand. Een productie die niemand anders in het vak evenaart of ook maar enigszins benadert.
‘Deze podcast gaat erom op te komen voor de kleine man.’
Het is dan ook niet gevaarlijk om te stellen dat Chad & Cheese tot de grootste experts van het vakgebied behoren. Reden om op het recente e-recruitment congress in het Belgische Oostende de rollen eens om te draaien en de heren voor de microfoon te slepen om hén te interviewen. Want wat willen ze eigenlijk bereiken met hun niet aflatende stroom podcasts over de wereld van werving en selectie? ‘Voor mij gaat het erom op te komen voor de kleine man’, aldus Sowash.
Een wereld die vooruit gaat
Hij legt uit: ‘Als je erover nadenkt, als we het hebben over technologie of de recruitment-industrie, dan komen we altijd op voor de kleine man. Transparantie in salarissen, billijkheid, dat soort dingen. Als twee blanke mannen van middelbare leeftijd daarvoor kunnen opkomen en iedereen onze stemmen kan horen, dan kunnen we dit misschien echt vooruit helpen. Ik wil echt ervoor zorgen dat mijn twee dochters en mijn zoon daadwerkelijk kunnen leven in een wereld die vooruit gaat.’
‘Dat klinkt als het antwoord van een jaarboek’, vult Cheesman lachend aan. ‘Mijn reden is waarschijnlijk egoïstischer dan dat. Ik denk dat weinig bekend is dat Chad en ik even oud zijn. We zijn precies één dag na elkaar geboren. Dat is dus een deel van de dynamiek van onze relatie, die echt, echt uniek is. Maar als je 50 bent, begin je wat minder na te denken over geld en een beetje meer over wat je nalaat op de wereld. En laten we eerlijk zijn: niemand van ons geneest kanker of lost de grote problemen van de wereld op. Maar op een bepaalde manier helpen we wel organisaties groeien.’
Drilsergeant
Ook al voelt het misschien zo, Sowash en Cheesman zijn niet altijd podcasthosts geweest. Sowash is een voormalig drilsergeant van de legerinfanterie, die zijn tanden in 1998 in online recruitment zette met iets genaamd ‘Online Career Center’, voordat dit een jaar later werd gelanceerd als Monster.com. Vervolgens bouwde hij DirectEmployers op, bezorgde RecruitMilitary omzet als CXO en bouwde later zelfs nog het eerste wervingsprogramma voor militaire veteranen bij Randstad.
Zijn maatje Cheesman is een zelfbenoemde nerd op het gebied van recruitmenttechnologie. Hij deed hierin zijn eerste ervaring op bij eSpan, een van ‘s werelds eerste vacaturesites. In 2005 richtte hij HRSEO op, een zoekmachinemarketingbedrijf voor HR, dat in 2009 werd verkocht aan jobing.com. Cheesman staat ook bekend als oprichter van het bekroonde blog Cheezhead.
Twee favorieten
In hun gezamenlijke podcast zijn het vooral de leveranciers van recruitmentsoftware die over de tong gaan. Honderden van zulke bedrijven zagen Chad & Cheese de afgelopen jaren voorbij komen. Wat zijn daarbij eigenlijk hun eigen favorieten? Sowash kiest dan voor Paradox, het bedrijf achter chatbot Olivia (die je in het Nederlands overigens aanspreekt met: ‘Hallo daar, ik ben opgewonden om je te helpen’). ‘Hun team is ongeëvenaard”, zegt hij. ‘Hun oprichter, Aaron Matos, heeft eerder gefaald, en dat is precies wat je van een oprichter nodig hebt.’
Cheesman kiest op zijn beurt voor Jobcase. ‘Hun CEO, Fred Goff, heeft een geweldig contact met de industrie. Hij is een CEO die op verschillende momenten contact opneemt om – laten we zeggen – de temperatuur van bepaalde dingen te meten. Iets wat niet veel CEO’s doen. Hij is buitengewoon intelligent en veel slimmer dan wij. Dat is een van de redenen waarom hij voor en tijdens het besluitvormingsproces veel informatie uit de branche krijgt. Hij is een geweldige leider.’
Opvallen
Sowash noemt ook Adam Gordon, de oprichter van CandidateID, als voorbeeld. ‘Het moeilijkste aan een start-up is oprichter zijn. Omdat je dan letterlijk over elk aspect van het bedrijf gaat. Het gaat mij dus altijd om de mens achter het bedrijf. Adam Gordon, die net zijn bedrijf heeft verkocht aan iCIMS, is zo iemand die dat goed kan. Ik denk dat hij alles belichaamt wat een bedrijf maakt.’
Jason Goldberg, oprichter van onder meer Jobster, rekent hij daar ook toe. ‘Je kunt geweldige technologie hebben, maar je moet ook opvallen. Jason Goldberg had helemaal geen geweldige technologie toen hij Jobster oprichtte. Sterker nog, ik denk dat je zou kunnen zeggen dat hij sléchte technologie had. Toch haalde hij meer geld op dan wie dan ook. Omdat hij met Jobster een visie had en die visie goed wist te verwoorden.’
Advies
Wat is eigenlijk hun advies aan recruiters en recruitmentmanagers wereldwijd? Dat is in de eerste plaats: laat je niet gek maken. Sowash: ‘Het eerste dat ik een team altijd leer is dat als je met chaos wordt geconfronteerd, je een stap terug moet doen, diep moet ademhalen en jezelf dan moet afvragen: gaat er iemand dood? En als het antwoord ja is, bel dan 112. Maar is het antwoord nee, doe dan vooral rustig aan. Ik heb het geluk dat ik in het leger geleerd heb te begrijpen wat dat eigenlijk betekent. Maar ik heb het gevoel dat andere mensen hun leider misschien nodig hebben om te zeggen: het is oké, haal gewoon adem.’
Fotocredits: het e-recruitment congres in Oostende.