Werf& Live - 28 mei 2024
Informatie
Ben jij een HR-professional, recruitmentexpert of arbeidsmarktspecialist die op zoek is naar diepgaande inzichten in employer branding? Dan is Werf& Live 2024 het evenement dat je niet mag missen. In een tijd waarin de concurrentie op de arbeidsmarkt steeds intenser wordt, is een sterk werkgeversmerk van groot belang voor het succes van elke organisatie, groot of klein.
Dit jaar staat Werf& Live in het teken van “magisch werkgeverschap”, waarbij we de kracht van employer branding onthullen. Ontdek hoe je talent kunt aantrekken, behouden en laten groeien door een onweerstaanbaar werkgeversimago op te bouwen.
Wat kun je verwachten tijdens Werf& Live?
Laat je betoveren door inspirerende keynotes en interactieve workshops die je praktische tools bieden om je employer branding-strategie naar een hoger niveau te tillen. Maar dat is nog niet alles. Het evenement biedt ook volop gelegenheid om te netwerken met gelijkgestemde professionals uit de branche, waardoor je jouw netwerk kunt uitbreiden en waardevolle connecties kunt opdoen.
Exclusief dit jaar
Victor Mids, de meester van illusie, reikt de Werf& Awards uit, een erkenning voor organisaties en bureaus die uitblinken in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.
Mis het niet!
Zorg ervoor dat je de magie van Werf& Live 2024 niet mist en reserveer je ticket vandaag nog.
Programma
Ongetwijfeld de meest heftige campagne onder de inzendingen van dit jaar is afkomstig van … het Leger des Heils. De organisatie wilde afrekenen met het ‘lieve’ imago, en laten zien hoe de rauwe realiteit van de 7.000 betaalde zorgprofessionals eruitziet. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van het werk kunnen en de uitdaging durven aangaan. Zo werd een online campagne ontwikkeld die de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker meekijkt in moeilijke situaties, met als tagline: niets voor jou?
Lees de hele case
De woordspeling ‘Train je skills’ is voor het treinbedrijf natuurlijk al goud, en te mooi om te laten lopen. Maar dat is niet het enige waarom de NS-campagne om meer (mbo-)monteurs te werven een nominatie waard is. Want het gaat hier om een van de meest schaarse doelgroepen van Nederland, die bovendien lang niet altijd de NS als potentieel werkgever op het netvlies heeft. Maar met de ‘Train je skills‘-campagne wist de organisatie toch bij hen onder de aandacht te komen, en daarbij tegelijk de term ‘treintechniek’ te laden.
Lees de hele case
De energietransitie onmogelijk? Een behoorlijke gedurfde boodschap voor een netbeheerder. Maar het is juist die onverwachte twist die de basis vormt van de succesvolle arbeidsmarktcampagne van Alliander, die bepaald niet onopgemerkt is gebleven. Want de energietransitie is volgens hen alleen onmogelijk, als het zonder jou gebeurt. Kijk, en dan heb je meteen bewijslast voor je boodschap te pakken.
Lees de hele case
Nog meer technici gezocht, maar dan op iets ander vlak: bij Bol zijn ze op zoek naar goede developers en ander tech talent. En daarvoor besloten ze de focus nu eens te leggen op vrouwen. Door rolmodellen te laten zien, vanuit de eigen organisatie, bespraken ze bijvoorbeeld hoe A.I. zorgt voor bias, en vroegen ze A.I. hoe die zou omgaan met herkenbare levensfases voor vrouwen op de werkvloer, zoals de menopauze, speaking up en zwanger solliciteren.
Lees de hele case
Stel: je bent een retailer bekend van cosmetica en verzorgingsproducten. En stel: je hebt veel nieuwe medewerkers nodig. Hoe leuk is het dan om die twee dingen met elkaar te verbinden? Precies dat is wat Etos vorig jaar deed, met een wervingscampagne die bestond uit een verzorgingslijn speciaal voor nieuwe medewerkers. Van Lachrimpelcrème tot Carrièretijgerbalsem en van Je-ware-gezichtslotion tot Je-hart-luchtverfrisser. ‘Zo lieten we iedereen ontdekken en ervaren hoe goed een baan bij Etos voelt én maakten we dat ook direct tast-, smeer- en spraybaar!’, aldus de indieners. En dat alles onder het motto ‘Werken bij Etos. Dat voelt goed.‘
Lees de hele case
Nog een case die de kracht van game based assessments onderstreept. En wel van waarschijnlijk de bekendste partij in de Nederlandse arbeidsmarkt. Randstad kende 2 grote uitdagingen: enerzijds genoeg geschikte kandidaten vinden voor Customer Contact-functies en anderzijds het grote verloop onder deze doelgroep verminderen, vanwege moeilijkheden die zij vaak ervaarden bij het afronden van verplichte opleidingen.
Lees de hele case
Over naar de volgende zorg-casus, en die vinden we bij het Nijmeegse Radboudumc, dat met maar liefst twee inzendingen een gooi naar de prijzen doet. Het is de recruitmentcase die de jury op voorhand het meest kon bekoren, en die vertoont opmerkelijke parallellen met de eerder genoemde Maasstad-casus. Ook hier kunnen potentiële collega’s meelopen op de verpleegafdelingen, zodat zij een realistisch beeld krijgen van de werkomgeving. Maar er is hier meer. Zo organiseren ze regelmatig Meet & Greet-evenementen waarbij potentiële nieuwe collega’s in gesprek kunnen gaan met verpleegkundigen van verschillende afdelingen.
Lees de hele case
Hoe selecteer je als grote gemeente 14 mbo’ers voor je allereerste mbo-traineeship? De gemeente Amsterdam klopte daarvoor aan bij IVY Works, en samen ontwikkelden ze een aantal game-based assessments die verschillende persoonskenmerken meten, waarmee je vervolgens een voorspelling kunt doen over de waarschijnlijkheid dat iemand een bepaalde competentie bezit. Dat leidde tot een selectieproces, zónder cv en motivatiebrief, maar met focus op onder meer cognitie, emotieherkenning en persoonlijkheid.
Lees de hele case
Bij de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ is er dit jaar één genomineerde uit de zorg, bij de categorie ‘Recruitment’ vinden we er twee. De eerste daarvan komt van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis, bijvoorbeeld bekend van hoe ze A.I. inzetten voor hun werving, maar hier genomineerd voor hun aanpak, waarbij ze kandidaten vrijblijvend met een recruiter door het ziekenhuis laten wandelen. Deze zogenoemde ‘Volop Verpleegkundige’-route voert hen langs de beschouwende, snijdende en specialistische afdelingen, en levert na afloop een afspraakkaartje (bevestigd aan toffe Maasstad-sokken) op.
Lees de hele case
Oorspronkelijk ingezonden in de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’, maar door de jury in de rubriek ‘Recruitment’ gezet. En daar valt wel iets voor te zeggen. Want deze case bevindt zich duidelijk op het snijvlak van campagne en een gedurfde nieuwe aanpak áchter de schermen. Het bekende doehetzelf-bedrijf heeft namelijk zelf ook maar één recruiter in dienst, maar die heeft wel een heel datagedreven benadering weten te creëren, resulterend in een always-on campagne, die kanaal- en budgetkeuzes maakt, gebaseerd op rendement.
Lees de hele case
De Efteling, dat is de Wereld vol Wonderen met attracties en sprookjes. Het is ook de meest inspirerende werkplek van Nederland met de meest unieke en diverse (bij)banen. Laat je verwonderen!
Bij de Efteling geloven wij in ‘binden door de kracht van verhalen’. Dat doen we al jaren. In deze presentatie nemen we je mee in hoe we dit doen en hoe we onze unieke omgeving hierbij inzetten.
In een tijd waarin we steeds 'digitaler' met elkaar omgaan, is het minder makkelijk om jezelf te laten zien én de ander echt te zien. We leven en werken in een individualistisch tijdperk, maar gelukkig wél in een fase waarin we weer op zoek gaan naar oprechte verbinding. Ook op jouw vakgebied draait alles om mensen en om hoe organisaties verbondenheid uitdragen.
Als directeur van het meest positieve goede doel van Nederland zet ik me in om de impact van CliniClowns verder te verspreiden. Door de boodschap van de kracht van kwetsbaarheid en de kunst van oprecht contact te stimuleren. Het vraagt soms om lef, maar de wereld om jou heen wat positiever maken begint bij jou en mij!
Work and technology are blending and creating a new future for recruiting.
We must recognize that recruiting is not just about filling vacancies but is the foundation for creating a sustainable, empathetic, and thriving workplace.
Kevin will lay out a manifesto for the future that challenges our assumptions and asks us to think creatively about our future.
Work and technology are blending and creating a new future for recruiting.
We must recognize that recruiting is not just about filling vacancies but is the foundation for creating a sustainable, empathetic, and thriving workplace.
Kevin will lay out a manifesto for the future that challenges our assumptions and asks us to think creatively about our future.
-
Opening door de dagvoorzitter Milou Verhoeks10:15 - 10:20
-
Pitches genomineerden AMC - Leger des Heils: 'Deze baan is niets voor jou'Ongetwijfeld de meest heftige campagne onder de inzendingen van dit jaar is afkomstig van … het Leger des Heils. De organisatie wilde afrekenen met het ‘lieve’ imago, en laten zien hoe de rauwe realiteit van de 7.000 betaalde zorgprofessionals eruitziet. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van het werk kunnen en de uitdaging durven aangaan. Zo werd een online campagne ontwikkeld die de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker meekijkt in moeilijke situaties, met als tagline: niets voor jou?<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/deze-baan-is-niets-voor-jou-inzending-leger-des-heils/" target="_blank">Lees de hele case</a>10:20 - 10:30
-
Pitches genomineerden AMC - NS: 'Train je Skills'De woordspeling ‘Train je skills’ is voor het treinbedrijf natuurlijk al goud, en te mooi om te laten lopen. Maar dat is niet het enige waarom de NS-campagne om meer (mbo-)monteurs te werven een nominatie waard is. Want het gaat hier om een van de meest schaarse doelgroepen van Nederland, die bovendien lang niet altijd de NS als potentieel werkgever op het netvlies heeft. Maar met de ‘Train je skills‘-campagne wist de organisatie toch bij hen onder de aandacht te komen, en daarbij tegelijk de term ‘treintechniek’ te laden.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/train-je-skills-hoe-ns-schaarse-monteurs-laat-overstappen-op-treintechniek-inzending-nederlandse-spoorwegen/" target="_blank">Lees de hele case</a>10:30 - 10:40
-
Pitches genomineerden AMC - Alliander: 'De energietransitie is onmogelijk'De energietransitie onmogelijk? Een behoorlijke gedurfde boodschap voor een netbeheerder. Maar het is juist die onverwachte twist die de basis vormt van de succesvolle arbeidsmarktcampagne van Alliander, die bepaald niet onopgemerkt is gebleven. Want de energietransitie is volgens hen alleen onmogelijk, als het zonder jou gebeurt. Kijk, en dan heb je meteen bewijslast voor je boodschap te pakken.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/de-energietransitie-is-onmogelijk-inzending-alliander/" target="_blank">Lees de hele case</a>10:40 - 10:50
-
Pitches genomineerden AMC - Bol: 'Value your Perspective'Nog meer technici gezocht, maar dan op iets ander vlak: bij Bol zijn ze op zoek naar goede developers en ander tech talent. En daarvoor besloten ze de focus nu eens te leggen op vrouwen. Door rolmodellen te laten zien, vanuit de eigen organisatie, bespraken ze bijvoorbeeld hoe A.I. zorgt voor bias, en vroegen ze A.I. hoe die zou omgaan met herkenbare levensfases voor vrouwen op de werkvloer, zoals de menopauze, speaking up en zwanger solliciteren. <br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/value-your-perspective-closing-the-gender-gap-in-tech-inzending-bol/" target="_blank">Lees de hele case</a>10:50 - 11:00
-
Pitches genomineerden AMC - Etos: 'Een out-of en in-the-box campagne'Stel: je bent een retailer bekend van cosmetica en verzorgingsproducten. En stel: je hebt veel nieuwe medewerkers nodig. Hoe leuk is het dan om die twee dingen met elkaar te verbinden? Precies dat is wat Etos vorig jaar deed, met een wervingscampagne die bestond uit een verzorgingslijn speciaal voor nieuwe medewerkers. Van Lachrimpelcrème tot Carrièretijgerbalsem en van Je-ware-gezichtslotion tot Je-hart-luchtverfrisser. ‘Zo lieten we iedereen ontdekken en ervaren hoe goed een baan bij Etos voelt én maakten we dat ook direct tast-, smeer- en spraybaar!’, aldus de indieners. En dat alles onder het motto ‘Werken bij Etos. Dat voelt goed.‘<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/een-out-of-en-in-the-box-campagne-met-unieke-ervaringen-inzending-etos/" target="_blank">Lees de hele case</a>11:00 - 11:10
-
Pitches genomineerden Recruitment - Randstad & Equalture: 'Vinden van vergeten talenten'Nog een case die de kracht van game based assessments onderstreept. En wel van waarschijnlijk de bekendste partij in de Nederlandse arbeidsmarkt. Randstad kende 2 grote uitdagingen: enerzijds genoeg geschikte kandidaten vinden voor Customer Contact-functies en anderzijds het grote verloop onder deze doelgroep verminderen, vanwege moeilijkheden die zij vaak ervaarden bij het afronden van verplichte opleidingen.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/het-vinden-van-vergeten-talenten-inzending-randstad-equalture/" target="_blank">Lees de hele case</a>11:20 - 11:30
-
Pitches genomineerde Recruitment - Radboudumc: 'Doorlopende werving verpleegkundigen'Over naar de volgende zorg-casus, en die vinden we bij het Nijmeegse Radboudumc, dat met maar liefst twee inzendingen een gooi naar de prijzen doet. Het is de recruitmentcase die de jury op voorhand het meest kon bekoren, en die vertoont opmerkelijke parallellen met de eerder genoemde Maasstad-casus. Ook hier kunnen potentiële collega’s meelopen op de verpleegafdelingen, zodat zij een realistisch beeld krijgen van de werkomgeving. Maar er is hier meer. Zo organiseren ze regelmatig Meet & Greet-evenementen waarbij potentiële nieuwe collega’s in gesprek kunnen gaan met verpleegkundigen van verschillende afdelingen.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/doorlopende-werving-verpleegkundigen-inzending-radboudumc/" target="_blank">Lees de hele case</a>11:30 - 11:40
-
Pitches genomineerden Recruitment - Gemeente Amsterdam: 'solliciteren voor traineeship'Hoe selecteer je als grote gemeente 14 mbo’ers voor je allereerste mbo-traineeship? De gemeente Amsterdam klopte daarvoor aan bij IVY Works, en samen ontwikkelden ze een aantal game-based assessments die verschillende persoonskenmerken meten, waarmee je vervolgens een voorspelling kunt doen over de waarschijnlijkheid dat iemand een bepaalde competentie bezit. Dat leidde tot een selectieproces, zónder cv en motivatiebrief, maar met focus op onder meer cognitie, emotieherkenning en persoonlijkheid.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/solliciteren-voor-traineeship-geen-brief-cv-maar-gamen-inzending-gemeente-amsterdam/" target="_blank">Lees de hele case</a>11:40 - 11:50
-
Pitches genomineerden Recruitment - Maasstad Ziekenhuis: 'Werven door te wandelen'Bij de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ is er dit jaar één genomineerde uit de zorg, bij de categorie ‘Recruitment’ vinden we er twee. De eerste daarvan komt van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis, bijvoorbeeld bekend van hoe ze A.I. inzetten voor hun werving, maar hier genomineerd voor hun aanpak, waarbij ze kandidaten vrijblijvend met een recruiter door het ziekenhuis laten wandelen. Deze zogenoemde ‘Volop Verpleegkundige’-route voert hen langs de beschouwende, snijdende en specialistische afdelingen, en levert na afloop een afspraakkaartje (bevestigd aan toffe Maasstad-sokken) op.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/werven-door-te-wandelen-inzending-maasstad-ziekenhuis/" target="_blank">Lees de hele case</a>11:50 - 12:00
-
Pitches genomineerden Recruitment - Praxis: 'De zaag zetten in traditionele werving'Oorspronkelijk ingezonden in de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’, maar door de jury in de rubriek ‘Recruitment’ gezet. En daar valt wel iets voor te zeggen. Want deze case bevindt zich duidelijk op het snijvlak van campagne en een gedurfde nieuwe aanpak áchter de schermen. Het bekende doehetzelf-bedrijf heeft namelijk zelf ook maar één recruiter in dienst, maar die heeft wel een heel datagedreven benadering weten te creëren, resulterend in een always-on campagne, die kanaal- en budgetkeuzes maakt, gebaseerd op rendement.<br><br> <a href="https://www.werf-en.nl/de-zaag-zetten-in-traditionele-werving-inzending-praxis-doe-het-zelf-center/" target="_blank">Lees de hele case</a>12:00 - 12:10
-
Opening dagvoorzitter13:00 - 13:15
-
'Hoe dan: een wereld vol werkplezier én verwondering?' door Ursula Pooters & Tom Gruijters - EftelingDe Efteling, dat is de Wereld vol Wonderen met attracties en sprookjes. Het is ook de meest inspirerende werkplek van Nederland met de meest unieke en diverse (bij)banen. Laat je verwonderen!<br><br> Bij de Efteling geloven wij in ‘binden door de kracht van verhalen’. Dat doen we al jaren. In deze presentatie nemen we je mee in hoe we dit doen en hoe we onze unieke omgeving hierbij inzetten.13:15 - 13:40
-
'De magie van écht contact! door Ilse Beckers - CliniClowns NederlandIn een tijd waarin we steeds 'digitaler' met elkaar omgaan, is het minder makkelijk om jezelf te laten zien én de ander echt te zien. We leven en werken in een individualistisch tijdperk, maar gelukkig wél in een fase waarin we weer op zoek gaan naar oprechte verbinding. Ook op jouw vakgebied draait alles om mensen en om hoe organisaties verbondenheid uitdragen.<br><br> Als directeur van het meest positieve goede doel van Nederland zet ik me in om de impact van CliniClowns verder te verspreiden. Door de boodschap van de kracht van kwetsbaarheid en de kunst van oprecht contact te stimuleren. Het vraagt soms om lef, maar de wereld om jou heen wat positiever maken begint bij jou en mij!15:45 - 16:15
-
Uitreiking Werf& Awards met Victor Mids16:15 - 17:00
-
A Manifesto for the Future of Recruiting - Kevin WheelerWork and technology are blending and creating a new future for recruiting. <br> We must recognize that recruiting is not just about filling vacancies but is the foundation for creating a sustainable, empathetic, and thriving workplace. <br><br> Kevin will lay out a manifesto for the future that challenges our assumptions and asks us to think creatively about our future.10:20 - 11:10
-
A Manifesto for the Future of Recruiting - Kevin Wheeler - vervolgWork and technology are blending and creating a new future for recruiting. <br> We must recognize that recruiting is not just about filling vacancies but is the foundation for creating a sustainable, empathetic, and thriving workplace. <br><br> Kevin will lay out a manifesto for the future that challenges our assumptions and asks us to think creatively about our future.11:20 - 12:10
Breakoutrondes
Inschrijven
Mis de betovering van Werf& Live 2024 niet en reserveer vandaag nog je ticket.
InschrijvenSprekers
-
-
Gino Ammerlaan
Business Development Manager bij Intelligence Group -
Ilse Beckers
Directeur/bestuurder bij CliniClowns -
Sara Cauwenbergh
Talent Strategy Advisor Benelux bij Indeed -
Sebastiaan Cové
Head of Marketing bij Timetohire -
Elke Draaijer
programma manager / project manager bij Rituals -
Odile Elshout
Directeur Marketing & Communicatie bij VolkerWessels -
Nadine Froughi
Content Marketing Manager bij Tellent -
Jesse Geul
Trainer, spreker en LinkedIn Top Voice bij Jesse Geul trainingen -
Tom Gruijters
-
Myrthe de Haas
Branding & Marketing Manager / Producer bij 123film -
Lukas Hafner
Senior Manager Global Employer Branding bij Rituals -
Laura Holscher
content creator en presentatrice bij 123film -
Jeroen Joosten
Client Director bij Bluewave Recruitment Marketing -
Eveline van Kempen
Recruitment & Sourcing Specialist bij Timetohire -
Bert Kok
Employer Brand Strategist & Creative Director bij Talmark -
Maarten Kuipers
Co Owner bij SteamTalmark -
Bram Medema
Co-founder | GTM & Strategic Partnerships bij HirePort -
Charlotte Melkert
Co-Founder & CEO bij Equalture -
Victor Mids
Illusionist & Public speaker, combining neuroscience with magic! bij victormids.com -
Anne-Britt Petri-Arends
Employer branding / Recruitment marketing consultancy & coaching bij De Werkgeversarchitecten -
Caroline Pols
Founder bij UP in Business -
Ursula Pooters
Adviseur Arbeidsmarkt & Recruitment bij Efteling -
Bianca Roelandschap
Co-Founder bij De Werkgeversarchitecten -
Ronald van Schaik
Kaliber Interactive bij Oprichter en eigenaar -
Michelle Schroen
Employer Marketing & Media Strateeg- Partner bij iD Employer Marketing & Media -
Jan Karel Sindorff
Partner bij Cooble -
Heleen Stoevelaar
Founder & Co-Owner bij The Referral Company -
Marjan Stoit
Commercial Manager bij Undutchables Recruitment Agency BV -
Nicol Tadema
spreker | trainer | auteur bij Scoren met woorden -
Stefano Verkooij
Regional Director Benelux bij Jobylon -
Remke Vloeimans
Employer Marketing Strateeg - Partner bij iD Employer Marketing & Media -
Marion de Vries
Founder bij Employer Brand Builders -
Laurens Waling
Chief Evangelist bij 8vance -
Stanislaw Wasowicz
VP Growth & Partnerships bij Scotty AI -
Maarten Westerduin
CEO bij SkillsCV -
Kevin Wheeler
Entrepreneur, Futurist, Advisor bij The Future of Talent Institute
Inschrijven
Awards
De Werf& Awards zijn prijzen voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment cases die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (amc/w&s/uitzend/detachering) in de breedste zin van het woord. De awards worden op 28 mei 2024 tijdens Werf& Live in Amersfoort uitgereikt.
Ontdek meer over de Werf& AwardsAftermovie Werf& Live 2023
De aftermovie van 2023 bekijk je hier.