Blue Collar & Volume Recruitment event - 23 januari 2025

Ben je klaar om de uitdaging aan te gaan en een van de schaarste doelgroepen van Nederland te bereiken?


Het wordt steeds complexer om blue-collar workers te vinden en te behouden. Door de extreem krappe arbeidsmarkt wordt het iedere dag moeilijker om grote aantallen gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Traditionele wervingsmethoden schieten vaak tekort bij deze doelgroepen. Hoe bereik je de groep die zich bijna niet laat vangen?

Op 23 januari 2025 organiseert Werf& het Blue Collar & Volume Recruitment event. Dit evenement brengt kennis en expertise van vooraanstaande sprekers samen, presenteert concrete casestudy’s en introduceert innovatieve technologieën om deze uitdagingen aan te pakken.

Inschrijven

Early bird
€295
Uitverkocht
Normal
€395
Uitverkocht

 

Het Blue Collar & Volume Recruitment event biedt een unieke kans om:

  • Direct te leren van vooraanstaande experts: Ontvang waardevolle inzichten en strategieën voor het aantrekken en behouden van blue collar workers.
  • Actueel te blijven: Ontdek de nieuwste ontwikkelingen en technologieën die een impact hebben op werving.
  • Waardevolle verbindingen te leggen: Breid je netwerk uit en verbind met collega’s die vergelijkbare uitdagingen tegenkomen.

Programma

12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
Blue Collar & Volume recruitment
Blue Collar & Volume recruitment
Blue Collar & Volume recruitment
Inloop lunch
12:00 - 13:00

Welkom door dagvoorzitter - Dorien Waasdorp
Dorien Waasdorp

'Facts, Figures en Fabels van volume en blue collar recruitment' door Geert-Jan Waasdorp, Intelligence Group
13:10 - 13:40
Geert-Jan Waasdorp
Intelligence Group

Blue collar workers zijn de moeilijkste doelgroep op de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt om te werven. Toch lukt het de één beter dan de ander. Volume recruitment is de meest high-tec en professionele manier om te werven. Beide zijn voorbeelden voor de rest van de markt, maar beide disciplines kunnen ook nog veel winnen om verder aan te sluiten bij de wensen van de doelgroep. Wat is de arbeidsmarkt SWOT en recruitment analyse van blue en volume? Geert-Jan Waasdorp, directeur arbeidsmarkt van Intelligence Group neemt je hierin graag mee…

Wat neem je mee?
• Best practices in het werven van volume- en blue collar recruitment
• De laatste doelgroepcijfers en ontwikkelingen
• Verrassende inzichten

Volume recruitment voor schoonmaaktalent: Hoe werf je voor 15.000 locaties?
'Volume recruitment voor schoonmaaktalent' door Alexander Duijmelinck - CSU
13:40 - 14:05
Alexander Duijmelinck
CSU

Alexander neemt je mee in de uitdagingen van volume recruitment voor schoonmaaktalent. Hoe hou je de bezetting op orde bij ruim 15.000 locaties met specifieke eisen, werktijden of extreme piekmomenten. Hoe zorgt CSU ervoor dat de bezetting op orde blijft in een branche waar 100% levering wordt geëist? Hoe “de kandidaat centraal” voor CSU de oplossing is voor procesinrichting en dagelijks handelen van alle collega’s.

Wat neem je mee?
1. Een sterk werkgeversmerk is herkenbaar naar buiten toe en verweven met het ondernemingsplan.
2. Data centraal stellen in procesoptimalisaties van oriëntatie tot uitstroom.
3. Stel je recruitmentproces ter discussie en kijk dan welke tooling passend is bij de gekozen richting.

Werving voor de energietransitie is een ongekende uitdaging. Alliander deelt best practices voor het invullen van 3.000 vacatures.
'Wervingsopdracht voor 2024 is Mission (im)possible' door Marnix de Groot & Marc Zweers - Alliander
14:05 - 14:30
Marnix de Groot
Marc Zweers
Alliander

Marnix en Marc nemen je mee in de uitdagingen van Alliander om in 2024 ruim 3.000 vacatures in te vullen. Een gigantische operatie! Maar hoe pak je die aan? In deze sessie bespreken ze de uitdaging én aanpak. Ofwel: de weg die afgelegd om de kandidaat centraal te stellen en de transformatie van Alliander als magneet op de arbeidsmarkt.

Wat neem je mee?
- Een (im)possible opdracht!
- Hoe creëer je een magneet in een krappe arbeidsmarkt?
- Wat zijn de best-pratices en learnings in de recruitmentaanpak van Alliander?

Break
14:30 - 14:55

Als je niet wilt overleven…
'Gebruik geen AI in je recruitmentproces...' door Niels Tukker & Daan Noorman, Recrubo.ai & House of Covebo
Niels Tukker
Daan Noorman
Recrubo.ai
House of Covebo

Als je niet wilt overleven…

Met jaarlijks 240.000 kandidaten kan House of Covebo met recht spreken over volume hiring. Dit brengt de nodige en bekende uitdagingen met zich mee: te veel handmatig werk, gemiddeld 2,5 keer bellen per kandidaat, data inconsistentie en veel sollicitanten waar nooit meer contact mee te krijgen is. Dit is inefficiënt en werkt frustratie in de hand.

House of Covebo lost dit op samen met Recrubo.ai. Door automatische screening richten we ons direct op de juiste kandidaten, waardoor we het proces drastisch versnellen.

Binnen 20 seconden maken we specifieke workflows – van het eerste engagement tot menselijk contact en daar voorbij. En dit alles volledig geïntegreerd binnen de vertrouwde Salesforce-workflow.

Het resultaat? Recruiters kunnen zich concentreren op wat écht belangrijk is: het aangaan van betekenisvolle menselijke connecties. Zo maken we volume hiring niet alleen sneller en efficiënter, maar ook persoonlijker en effectiever. Van massa naar impact.

Wat neem je mee?
1. Schaalbaar maar specifiek: Leer hoe je vacature specifieke processen creëert en dit frictieloos schaalt binnen teams met duizenden vacatures en honderden recruiters.
2. Kwaliteit door de juiste vragen: Ontdek hoe slimme vragen tijdens het proces niet alleen kandidaten selecteren, maar ook de datakwaliteit en operationele processen verbeteren voor duurzame impact.
3. De mens + systeem - synergie: Zie hoe technologie de mens versterkt in plaats van vervangt. Een toekomst waarin het systeem met de mens werkt, vraagt om een mindset-shift en nieuwe aanpakken om succes te waarborgen.

Een interactieve sessie over blue-collar en volume werving waarbij Jobmatix in gesprek gaat met Kruidvat.
'Steeds bereiken, altijd begrijpen' door Peter Woudenberg, Gwendolyn Warrens & Lisa van Laarhoven, Jobmatix & AS Watson
15:10 - 15:35
Peter Woudenberg & Gwendolyn Warrens
Lisa van Laarhoven
AS Watson

Employer branding vraagt steeds meer om emotie en beleving. Arbeidsvoorwaarden alleen maken het verschil niet meer. Maar hoe blijf je een love-brand als je hoge volumes moet werven en de druk op snelle conversie groot is? Kwantiteit versus kwaliteit, korte versus lange termijn... Hoe benut je technologische ontwikkelingen slim in werving? Denk aan jobmarketing, WhatsApp-sollicitaties en leadgeneratie.

Waar begin je?
Tijdens deze sessie ontdek je hoe wij een snel veranderende doelgroep (Generatie Z en Alpha) blijven boeien en verrassen — terwijl we jaarlijks meer dan 50.000 sollicitaties genereren met slimme technologische inzet.

Wat neem je mee?
- Employer branding voor deze doelgroep
- Technologie inzet en volume recruitment
- Behouden van de doelgroep

In deze sessie laten DHL Express en Equalture zien hoe je met game-based assessments de juiste Blue-Collar collega's kunt werven.
'Equalture & DHL Express: Games in plaats van CV's' door Charlotte Melkert & Lonneke Schagen - Eelman, Equalture & DHL
Charlotte Melkert
Lonneke Schagen - Eelman
Equalture
DHL Express

In deze sessie laten DHL Express en Equalture zien hoe je met game-based assessments de juiste Blue-Collar collega's kunt werven, op basis van talent in plaats van het CV.

Wat we bespreken:
- Hoe bepaal je welke competenties nodig zijn voor een rol?
- Hoe meet je snel en eerlijk of een kandidaat past?
- Hoe gebruik je data van hires om steeds slimmer te worden?
- De eerste resultaten na twee kwartalen werken met deze aanpak

Wat neem je mee?
1. Juist blue-collar recruitment (over het algemeen volume recruitment) leent zich goed voor een data-gedreven proces waarin we blijven leren van hiring decisions.

2. Binnen blue-collar recruitment ligt een grote nadruk op een stuk houding en gedrag, hetgeen je niet uit een CV kunt halen. Focus daarom meer op talenten en gedrag dan enkel historie.

3. Initiatieven binnen blue-collar recruitment moeten laagdrempelig en 'fun' zijn om drop-off te minimaliseren.

Van bedrijfsstrategie naar employer branding en recruitmentaanpak, gericht op het begeleiden van talent naar hun droombaan.
'Wat als je doelgroep jou kiest in plaats van andersom?' door Louise Plas, BAM
Louise Plas
BAM

Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijfsstrategie naadloos doorwerkt in je employer branding en recruitmentaanpak, ook als je doelgroep zo divers is als bijvoorbeeld monteurs in verschillende specialisaties? In deze presentatie ontdek je hoe je vanuit een bedrijfsstrategie een gerichte people- en employer brandingstrategie ontwikkelt, en hoe je een recruitmentaanpak creëert die inspeelt op de unieke kenmerken en behoeften van heterogene doelgroepen. Laat je inspireren om doelgericht én onderscheidend talent aan te trekken.

Wat neem je mee?
- Van strategie naar uitvoering: Begrijp hoe je bedrijfsstrategie de basis vormt voor een effectieve people-, employer branding- en recruitmentstrategie.
- Flexibele recruitmentaanpak: Krijg handvatten om recruitmentstrategieën te ontwerpen die inspelen op de unieke behoeften en drijfveren van diverse kandidaten.
- Consistente boodschap: Begrijpen hoe je een overkoepelende boodschap behoudt, terwijl je deze personaliseert voor specifieke doelgroepen.

Trigion Safety Group wierf in 2,5 maand 450 toezichthouders voor COA in samenwerking met Clubgeist en Bluewave Recruitment Marketing
''Trigion Safety Group: 575 toezichthouders in 3 maanden' door Trigion Safety Group & Bluewave Recruitment Marketing
Jeroen Joosten
Laura Schimmel
Bluewave Recruitment Marketing
Trigion Safety Group

Bluewave nodigt partner Trigion Safety Group uit op het podium om hun gezamenlijke succes-case te delen:

In slechts 2,5 maand tijd heeft Trigion Safety Group, samen met recruitmentpartner Bluewave Recruitment Marketing, meer dan 450 toezichthouders geworven voor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het creatieve concept voor deze succesvolle campagne werd ontwikkeld door Clubgeist. Dankzij een krachtige combinatie van gerichte marketingcampagnes en innovatieve wervingsstrategieën bereikten de partijen snel en efficiënt de juiste kandidaten.

Deze case illustreert hoe samenwerking, creativiteit en een doelgerichte aanpak kunnen leiden tot indrukwekkende resultaten binnen recruitment. Het is een inspirerend voorbeeld van snelle en grootschalige werving in een uitdagende arbeidsmarkt.

Wat neem je mee?
- Snelheid en efficiëntie: Het is mogelijk om in korte tijd grootschalige wervingsdoelen te behalen met een gerichte aanpak.
- Kracht van samenwerking: Succesvolle werving vraagt om sterke partners zoals Clubgeist voor creatie en Bluewave voor campagne-uitvoering.
- Creatieve campagnes werken: Een goed doordacht concept en gerichte marketing maken het verschil, zelfs in een krappe arbeidsmarkt.

Hoe gaat NS Recruitment om met een hoge vacature vraag waarvan het merendeel Blue Collar en Volume betreft.
'Blue Collar & Volume Recruitment bij NS' door Claudia Zwitser, NS
16:20 - 16:50
Claudia Zwitser
NS

NS Recruitment vult zo'n 5000 vacatures per jaar, waarvan het overgrote deel Blue Collar en Volume Recruitment betreft. Reis met ons mee voor een blik op hoe NS Recruitment hiermee omgaat in een bedrijf dat altijd onder een vergrootglas staat en waarbinnen de ene Blue Collar de andere Blue Collar doelgroep niet is.

Wat neem je mee?
- Blue Collar is niet 1 doelgroep
- Volume Recruitment staat niet gelijk aan 1 aanpak
- Persoonlijke benadering, ook in volume, blijft key

Afsluiting door dagvoorzitter Dorien Waadorp
Dorien Waasdorp

Blue Collar & Volume recruitment

Locatie

Van der Valk Hotel Breukelen
Stationsweg 91
3621 LK Breukelen

Openbaar vervoer

Met de trein is het Van der Valk Breukelen heel goed te bereiken. Neem daarvoor een rechtstreekse trein uit de richtingen: Amsterdam (32 min) Schiphol (35 min/1 overstap) Utrecht (12 min) Rotterdam (46 min) Stap uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen naar het hotel.

Parkeren

Van der Valk Hotel Breukelen is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht – Amsterdam), bij afslag nummer 5. De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto’s en is voor gasten gratis.

Bluewave Recruitment
Equalture
Intelligence Group
Jobmatix
Recrubo