E-learning Word een STER in STARR

Leer alles over de basisprincipes voor het voeren van gestructureerde selectiegesprekken, om zo een vakbekwame selecteur te zijn. Dit kan als recruiter, leidinggevende, HR-medewerkers en voor iedereen die interesse heeft in het voeren van selectiegesprekken.

24/7 toegang tot een schat aan trainingen, kennis en tools voor gestructureerde selectiegesprekken.

Tijdens een selectiegesprek wil je in een korte tijd een indruk krijgen van een kandidaat. Wat zijn de competenties van jouw potentiële nieuwe collega en past de kandidaat binnen de organisatie?

Je wilt dit als selecteur objectief en gestructureerd beoordelen, maar dit is niet altijd even eenvoudig. Het perfecte hulpmiddel hierbij is de STARR-methode. Deze methode is erop gericht om op kennis en ervaring te toetsen.

Je stelt als selecteur vragen over gebeurtenissen waarin de kandidaat bepaalde vaardigheden of kennis moest toepassen. Het is belangrijk dat er wordt doorgevraagd, zodat er een helder beeld geschetst kan worden van de situatie en de manier waarop de kandidaat daarop zou reageren.

STARR is een afkorting voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat, Reflectie

  • Situatie: Wat was de situatie?
  • Taak: Wat was je taak/rol?
  • Actie: Wat heb je precies gezegd en/of gedaan?
  • Resultaat: Wat was het resultaat?
  • Reflectie: Wat heb je geleerd?

In deze e-learning leren we hoe jij de STARR-methodiek kan toepassen om gestructureerde selectiegesprekken te voeren.

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 

E-learning Het Arbeidsmarktcommunicatieplan

Met een goed arbeidsmarktcommunicatieplan weet je de juiste medewerkers voor je organisatie aan te trekken en te behouden. Tijdens deze e-learning leer jij een duurzaam arbeidsmarktcommunicatieplan te maken waar je het verschil mee maakt op de arbeidsmarkt.

Van organisatie- naar arbeidsmarktcommunicatiestrategie

De arbeidsmarkt is meer dan ooit in beweging. Van werkgevers vergt dit extra inspanningen om de juiste medewerkers voor de organisatie aan te trekken en te behouden. Door corona is vooruitkijken niet eenvoudig, maar toch wil je consistent en continu werken aan je arbeidsmarktcommunicatie. Een gedegen, maar ook praktisch arbeidsmarktcommunicatieplan is dan ook essentieel.

In deze e-learning leer je niet alleen hoe je een goed arbeidsmarktcommunicatieplan opstelt, maar werk je er ook actief aan door het bekijken van video’s, het lezen van artikelen en het maken van opdrachten. Daarnaast heb je zowel aan het begin als op het einde een één-op-één sessie met docent Martijn Hemminga via een video call. Een intake om je goed te laten starten en op het einde een sessie voor feedback op jouw eigen arbeidsmarktcommunicatieplan. En tussentijds kun je vragen stellen via onze leerportal: Mijn Academie.

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 

E-learning Vacatureteksten

Jouw toegang tot een schat aan kennis en tools voor de perfecte vacaturetekst. Op het tijdstip dat jij kiest. In het tempo dat jou past. Flexibel. Volledig. En altijd up-to-date.

24/7 toegang tot een schat aan trainingen, kennis en tools voor de perfecte vacaturetekst

In een wereld van recruitmentsites, employer branding, sourcing en recruitmentbots lijkt het alsof vacatureteksten niet meer belangrijk zijn. Vacatureteksten zijn echter nog steeds het meest gebruikte middel binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En vacatureteksten zijn daarnaast ook belangrijk om een doelgroep te bereiken en te activeren om te solliciteren.

De e-learning Vacatureteksten biedt je de manier om je alle facetten van het schrijven van goede vacatureteksten eigen te maken. Docenten Mariska Smits en Martijn Hemminga laten je stapsgewijs zien hoe je jouw vacatureteksten naar een hoger plan kunt tillen. In ieder module wordt een bepaald onderwerp behandeld in een video.  Iedere module sluit je af met een test en als je alle modules succesvol hebt afgerond ontvang je digitaal jouw certificaat.

De e-learning biedt veel meer dan alleen de 8 modules. Je krijgt ook een jaar lang toegang tot actuele artikelen, checklists, downloads en tools die je helpen bij het optimaliseren van jouw vacatureteksten in de praktijk. Zo kun je 24/7, in je eigen tijd, op je eigen tempo, altijd over de meest actuele kennis, informatie en tools beschikken.

Je kunt op ieder gewenst moment met de E-learning Vacatureteksten starten.

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 

Summerclass Campus recruitment in digitale tijd

Hoe kun je in deze tijd de beste studenten bereiken en bewegen om te solliciteren? Studenten gaan niet naar school en volgen hun lessen online.

Na deze summerclass kun je campus recruitment veel doelgroepgerichter aanpakken, waardoor je meer dan een ‘fare share of market’ weet te verkrijgen. Tijdens deze summerclass kijken we naar zowel de strategische opzet van campus recruitment als de praktijk. Uitgebreid wordt ingegaan op praktische zaken en alle verschillende en nieuwste methodieken om studenten te werven en/of een relatie mee aan te gaan.

Inschrijven

Inschrijven kan via deze link.
Tot en met 15 juni profiteer je van het early bird tarief van € 245,- per summerclass. Daarna betaal je het reguliere tarief van € 295,-.

Programma 5 juli

11:00 uur – Inloop
11:30 uur – Start 1e sessie
13:00 uur – Zomerlunch
14:00 uur – Start 2e sessie
15:30 uur – Netwerken

Summerclass Out of the box recruitment

Doe jij in jouw arbeidsmarktcommunicatie en recruitment de dingen die eigenlijk iedereen doet? En wil je eigenlijk creatiever werven met meer impact? Tijdens de summerclass Out of the box recruitment krijg je handvatten en veel inspiratie om het anders te doen. Niet om het anders te doen, maar om meer impact te hebben en je te kunnen onderscheiden van de arbeidsmarktconcurrentie.

Out of the box
Out of the box recruitment gaat over anders Werven dan jouw arbeidsmarktconcurrenten. Je valt meer op. Blijft meer hangen en vergroot de kans op conversie. Out of the box recruiters zijn innovatief maar dan wel met impact. Aansluitend op de doelgroep en het employer brand.

Tijdens deze summerclass werk je aan een blauwdruk voor een out of the box recruitmentconcept die je wellicht deze zomer nog kunt uitrollen.

Programma:

    • Van out of the box denken naar out of the box werven
    • Ingrediënten voor out of the box recruitment
    • Out of the box in iedere stap van het werving- en selectieproces
    • Out of the box recruitmentinspiratie

Inschrijven

Inschrijven kan via deze link.
Tot en met 15 juni profiteer je van het early bird tarief van € 245,- per summerclass. Daarna betaal je het reguliere tarief van € 295,-.

Programma 5 juli

11:00 uur – Inloop
11:30 uur – Start 1e sessie
13:00 uur – Zomerlunch
14:00 uur – Start 2e sessie
15:30 uur – Netwerken

Summerclass Winnen door modern te werven: agile recruitment

Wist je dat 70% van onze recruitmenttijd ‘wasted’ is aan zaken die niet bijdragen aan de juiste hire? Agile is een way of working die de wendbaarheid van het proces aangeeft. Het gaat erom dat je continu in verandering bent en steeds kijkt wat wel of wat niet werkt. Maar hoe moet dat dan, agile werken? Tijdens deze summerclass staan we stil bij de volgende punten:

  • Wat is agile recruitment?
  • Hoe voegt agile waarde toe aan jouw organisatie?
  • Waar en hoe begin je
  • Agile in iedere stap van het werving- en selectieproces

Inschrijven

Inschrijven kan via deze link.
Tot en met 15 juni profiteer je van het early bird tarief van € 245,- per summerclass. Daarna betaal je het reguliere tarief van € 295,-.

Programma 5 juli

11:00 uur – Inloop
11:30 uur – Start 1e sessie
13:00 uur – Zomerlunch
14:00 uur – Start 2e sessie
15:30 uur – Netwerken

Summerclass het geheim achter IT-ers werven

ICT is hét vakgebied van de toekomst, daar is iedereen het wel over eens. De vraag naar IT-ers groeit met de dag. Uit onderzoek is gebleken dat IT-ers gemiddeld 6 keer zo vaak worden benaderd via LinkedIn dan de gemiddelde Nederlander. Dus hoe werf je nu IT-ers in een tijd waar IT-ers de prooi zijn geworden van werkgevers?

Inschrijven

Inschrijven kan via deze link.
Tot en met 15 juni profiteer je van het early bird tarief van € 245,- per summerclass. Daarna betaal je het reguliere tarief van € 295,-.

Programma 5 juli

11:00 uur – Inloop
11:30 uur – Start 1e sessie
13:00 uur – Zomerlunch
14:00 uur – Start 2e sessie
15:30 uur – Netwerken

Summerclass Arbeidsmarktcommunicatie via Podcast

Er zijn verschillende middelen die je kan inzetten voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Print, online, social media, video, heel veel middelen waar beeld belangrijk is. Maar er is ook ……. audio.

Podcast

Naast de opmars van de beeldcultuur heeft de podcast echt wel een plek veroverd in het medialandschap.

Je hebt ze over allerlei onderwerpen; van mindfullness tot true crime, van kroegpraat tot wetenschappelijke diepgang. En er zijn er inmiddels ook genoeg over recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.

Je kunt als werkgever podcasts ook inzetten voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Laat kandidaten kennismaken met jouw organisatie terwijl ze aan het hardlopen of strijken zijn. Of deel alvast bijzondere verhalen met je doelgroep terwijl ze onderweg zijn in auto of OV.

Genoeg om het op 5 juli eens lekker over podcasts te hebben. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Waarom zou je een podcast beginnen?
  • Belangrijker nog: Waarom zouden mensen naar jouw podcast gaan luisteren?
  • Een podcast beginnen is makkelijk, maar hoe zorg je ervoor dat je het ook volhoudt?
  • Welke verschillende soorten podcasts kun je inzetten voor AMC?
  • De praktische kant

In twee blokken maken we er een leuke sessie van. Neem in ieder geval je telefoon en je koptelefoon mee, want we gaan ook luisteren.

O ja, we hebben het ook nog even over Clubhouse

Clubhouse is een social medium dat recent een sterke groei heeft gemaakt, alhoewel het alleen nog voor iPhone-gebruikers is. Het draait hierbij volledig om audio. Je kunt in Rooms naar mensen luisteren. De start was veelbelovend, maar ook erg hyperig. Geen idee hoe Clubhouse er op 5 juli voor staat. Maar we hebben het er in ieder geval even over.

Inschrijven

Inschrijven kan via deze link.
Tot en met 15 juni profiteer je van het early bird tarief van € 245,- per summerclass. Daarna betaal je het reguliere tarief van € 295,-.

Programma 5 juli

11:00 uur – Inloop
11:30 uur – Start 1e sessie
13:00 uur – Zomerlunch
14:00 uur – Start 2e sessie
15:30 uur – Netwerken

Webinar: ‘Thuiswerk Sourcingbasics’

Blijft jouw werving nog steeds moeilijk? De coronacrisis maakt het er niet makkelijker op. Is er meer aanbod aan kandidaten? Maar zit jouw vraag naar de geschikte kandidaat daar wel bij? Mogelijk merk je dat je onvoldoende juiste reacties krijgt en meer opzoek moet naar latente kandidaten. Of kun jij hen simpelweg niet (eerder) vinden en verleiden? Maar hoe doe je dat dan?

Sinds een jaar werken we massaal thuis. Maar hoe kan je vanuit huis talent vinden en benaderen? Hier gaan we mee aan de slag tijdens het gratis webinar ‘Thuiswerk Sourcingbasics’ op vrijdag 5 maart om 10 uur.

Het webinar zit vol inspiratie en tips die jij direct in de praktijk kan toepassen. En natuurlijk niet alleen vanuit huis;)

Waarom deelnemen aan dit webinar?

2021 is al in gang. De corona situatie is nog altijd niet opgelost. Die latente kandidaat komt moeilijker in beweging. Aan jou de schone taak om in actie te komen en hem/haar te vinden en verleiden met een goede Sourcing & Search aanpak. Maar hoe pak je dat aan?

Tijdens het webinar ‘Thuiswerk Sourcingbasics’ neemt Sandor Lokenberg je bij de hand met de laatste tips & tricks. Kun jij al genoeg van je geschikte doelgroep vinden of moet je aan de slag middels 1 van onze trainingen? Aan de hand van tips en voorbeelden krijg je handvatten om de eerste stappen te zetten naar een volwaardige sourcing aanpak.

Het webinar vindt plaats in het kader van de training Sourcing & Search waarin je in 2 trainingsdagen direct leert meer de juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak.

Doorleren na het webinar?

Deze tweedaagse training is ideaal voor recruiters, intercedenten en Werving- & Selectieconsultants en HR-professionals. Professionals die nu moeite hebben met het bereiken van hun doelgroep en daarom ook meer moeten gaan ‘hunten’.

Sourcen is namelijk veel meer dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google.
Blijft jouw werving nog steeds moeilijk? Kun jij je geschikte kandidaat niet vinden? Of kun jij hem simpelweg niet (eerder) vinden en verleiden? Dan zul je meer moeten gaan ‘hunten’.

Inschrijven voor dit gratis webinar kan via deze link

Masterclass inleiding in Workforce Analytics

Workforce Analytics (WFA) richt zich op de praktische kant van SPP – strategische personeelsplanning, waarin interne en externe data gecombineerd worden. Het is de combinatie van externe data (Talent Intelligence) en interne data (People Analytics), praktisch vertaald naar de kwantitatieve en kwalitatieve invulling en haalbaarheid van SPP – strategische personeelsplanning.

Inleiding in Workforce Analytics

In de wereld van Strategische Personeelsplanning (SPP), People Analytics en HR Analytics gaan de ontwikkelingen steeds sneller. Van koudwatervrees bij organisaties is steeds minder sprake en er wordt volop geïnvesteerd in de Workforce- en HR gerelateerde software. Ook zien we dat de interne focus die SPP, People- en HR Analytics traditioneel heeft, vergroot wordt met externe data gericht op bijv. arbeidsmarktkansen en ‘future proof skills’.

Nadat Dr. Gerard Evers (in Nederland de grondlegger op gebied van strategische personeelsplanning) en Geert-Jan Waasdorp (eigenaar Intelligence Group en mede-oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie) in 2007 al masterclasses op gebied van SPP in Nederland hebben gegeven, pakken zij in 2020 een nieuw onderwerp bij de spreekwoordelijke horens: Workforce Analytics.

Workforce Analytics (WFA) richt zich op de praktische kant van SPP, waarin interne en externe data gecombineerd worden. Het is de combinatie van externe data (Talent Intelligence) en interne data (People Analytics), praktisch vertaald naar de kwantitatieve en kwalitatieve invulling en haalbaarheid van SPP. Workforce analytics is de praktische invulling van wat een bedrijf straks nodig heeft aan skills en capabilities om de organisatiedoelen te behalen en tegelijkertijd in welke mate en contractuele vorm (vast/flex) dit beschikbaar is binnen en buiten de organisatie. Hoe zorg je enerzijds om de organisatie competitief te houden in de snel veranderende markt en zaken als energie-, klimaat en andere transities (denk aan effecten van corona). Anderzijds om de huidige personele organisatie ‘fit for the future’ te krijgen en te houden.

WFA omvat het vraagstuk van analyses en voorspellingen rond huidige en toekomstige workforce binnen organisaties. Het heeft daarmee allerlei elementen: HR Metrics (ken- en stuurgetallen), People Analytics (verbanden en voorspellingen), Talent Intelligence (externe data), Learning & Development (fit for the future), SourcingsMix (vast/flex) en Strategische Personeelsplanning (SPP) in bredere zin.

Lees meer en/of dowload de factsheet op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

 

Tweedaagse Sourcing & Search

Sourcen is veel meer dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens deze twee dagen leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak.

Talent laat zich vinden en verleiden

Een moderne wervingsstrategie kan niet meer zonder het actief benaderen van beoogd talent. Zeker nu kandidaten schaarser zijn en vaak niet actief op zoek gaan naar jouw vacature. Dat geldt van laag tot hoog opgeleid, van controller tot verpleegkundige. Sourcen is een vak met zijn eigen plek binnen recruitment zoals arbeidsmarktcommunicatie dat ook is. Het is meer dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google.

Als jij de juiste aanpak en strategie hanteert laat talent zich wel vinden en verleiden. Tijdens deze Sourcing & Search tweedaagse training leren wij je de geheimen van sourcing.

Na afronding van de opleiding:

Arbeidsmarkttrends 2022 – 2026

Bepaal je wervingsstrategie o.b.v. huidige en toekomstige ontwikkelingen. Welke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2022 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins?

Arbeidsmarkttrends 2022 – 2026. Een arbeidsmarkt uit balans biedt kansen voor wering, employability en beleid

Al bijna 10 jaar brengen Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp elk jaar een arbeidsmarktupdate en een doorkijkje naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. Elk jaar is dat anders vanwege de enorme dynamiek en interessante ontwikkelingen die er plaatsvinden op gebied van macro-economische arbeidsmarktontwikkelingen, beleid, technologie, werving en employability. Dit jaar is het helemaal bijzonder omdat alle te verwachten ontwikkelingen in de nabije toekomst alleen met potlood beschreven kunnen worden, uitgezonderd van de 80% van zekerheden die de arbeidsmarkt kent (we moeten toch eten?). Het is die 20% die voor alle dynamiek, kansen, onbegrip en onduidelijkheid zorgt.

Ronde tafels

Dit jaar staat naast de kwaliteit van de informatie, nog meer de kwaliteit van de interactie centraal. Van kennisuitwisseling en reflecties op mogelijke scenario’s. Naast de traditionele onderwerpen zoals cijfers, prognoses, de laatste stand van zaken, actualiteit van de markt en laatste (technologische) trends, wordt samen verdieping gezocht op onderwerpen als:

  • Wel/niet implementatie van commissie Borstlap
  • Vergrijzing + nog minder aanbod door eerder met pensioen en minder werken
  • Activatie van (verborgen) arbeidspotentieel en eigen werknemers
  • Hoe antwoord te geven op schaarste en krapte?
  • Modern werven en welke taboes moeten worden doorbroken

Er is ook ruimte voor de inbreng van eigen onderwerpen.