Weinig werkgevers hebben genoeg aan actieve sollicitanten om hun vacatures te vervullen. Maar hoe bereik je de latente kandidaat die best wil, maar zelf niet actief aan het zoeken is?
In de huidige arbeidsmarkt droogt het aantal actieve sollicitanten snel op. Niet iedereen zit elke dag op Indeed, om te kijken waar nog nieuwe kansen zijn. Tegelijk zijn er best veel mensen die best een overstap zouden overwegen, als je ze daarvoor zou benaderen of toe zou verleiden. Gemiddeld wel 3,7 keer zoveel zelfs, volgens recent onderzoek van de Intelligence Group.
Andere strategie vereist
Die latente baanzoeker verleiden vereist een andere strategie dan die voor de actieve baanzoeker, stellen de onderzoekers. ‘Hij of zij moet worden verleid met aansprekende campagnes, actieve sourcing via de telefoon, via inmails, video en wat al niet meer.’
‘De latente baanzoeker moet worden verleid met aansprekende campagnes en actieve sourcing’
Maar hoe weet je eigenlijk hoeveel van die latente baanzoekers er in jouw branche zijn? Want dat is natuurlijk wel handig om te weten, als je een wervingsstrategie op poten zet. Zijn ze er wel, en moet je ze alleen nog zien te bereiken? Of zijn ze er sowieso nauwelijks?
Schaars? Dan veel latent, weinig actief
Om op die vragen antwoord te vinden is de Intelligence Group eens wat dieper in de data gedoken. Dan blijkt dat met name in de Techniek, IT en Zorg veel meer latente dan actieve baanzoekers zijn. Niet zo verwonderlijk, gezien de grote schaarste in deze doelgrepen. Maar opvallend: ook in de beroepsgroep Beleid en Bestuur is het aantal actieve werkzoekenden relatief laag ten opzichte van het aantal latente kandidaten. Wie hier wil werven, zal dus ook echt aandacht aan de latente werkzoekende moeten besteden, adviseren de onderzoekers.
Latente zoekers checken jobboards niet elke week
In Nederland is volgens hen momenteel 12% van de beroepsbevolking actief op zoek naar een baan, wat historisch gezien heel gemiddeld is. Daarentegen zegt 43% ‘latent’ op zoek te zijn, dus 3,7 keer zoveel. Hierbij gaat het dus om mensen die zeggen niet actief te zoeken en te solliciteren (ze kijken bijvoorbeeld minder dan elke week op vacaturesites), maar wél zeggen de arbeidsmarkt in de gaten te houden. Dat laatste doen ze bijvoorbeeld met job alerts. Ook zeggen ze open te staan voor een telefoontje, appje of inmail van een werkgever of intermediair.
In Nederland zoekt momenteel 12% van de beroepsbevolking actief naar een baan, historisch gezien heel gemiddeld
Wie is het minst actief aan het zoeken?
De beroepsgroepen die in Nederland het minst actief op zoek zijn:
Positie | Beroepsgroep | Actief werkzoekend |
---|---|---|
1
|
Engineering
|
6%
|
2
|
Verpleging / verzorging / welzijn
|
9%
|
3
|
Beleid en bestuur
|
10%
|
En de sectoren waar mensen het minst actief naar een (andere) baan zoeken:
Positie | Sector | Actief werkzoekend |
---|---|---|
1
|
Bouwnijverheid
|
5%
|
2
|
Industrie
|
7%
|
3
|
Gezondheidszorg- en welzijnszorg
|
8%
|
En wie zoekt juist het méést actief?
De beroepsgroepen die het actiefste op zoek zijn naar een (nieuwe) baan:
Positie | Beroepsgroep | Actief werkzoekend |
---|---|---|
1
|
Persoonlijke dienstverlening (kappers, etc.)
|
20%
|
2
|
Toerisme / Recreatie / Sport
|
20%
|
3
|
Agrarisch / Visserij / Tuinbouw
|
18%
|
En de sectoren waarin de meeste mensen werken die actief op zoek zijn naar een baan:
Positie | Sector | Actief werkzoekend |
---|---|---|
1
|
Landbouw, bosbouw en visserij
|
17%
|
2
|
Winning van delfstoffen
|
17%
|
3
|
Horeca
|
15%
|
Binnen deze beroepsgroepen en sectoren zijn er overigens nog grote verschillen, constateren de onderzoekers. ‘Zo zijn jongeren veel actiever dan ouderen en zijn er ook naar opleidingsniveau, sector en regio grote verschillen.’
En waar zitten dan de latente baanzoekers?
De onderzoekers hebben niet alleen gekeken waar de meest actieve baanzoekers zich bevinden, maar ook in welke sectoren en beroepsgroepen juist veel latente baanzoekers te vinden zijn. Dan blijkt bijvoorbeeld dat bij deze beroepen relatief veel mensen open staan voor een nieuwe uitdaging (mits daarvoor op de juiste manier benaderd):
Positie | Beroepsgroep | Latent werkzoekenden |
---|---|---|
1
|
Callcenter / klantenservice
|
57%
|
2
|
Communicatie / PR / Journalistiek
|
54%
|
3
|
Consultancy / Advies
|
53%
|
Terwijl in de onderstaande beroepsgroepen juist wéinig latente baanzoekers werken:
Positie | Beroepsgroep | Latent werkzoekenden |
---|---|---|
1
|
Persoonlijke dienstverlening (kappers, etc.)
|
36%
|
2
|
Agrarisch / Visserij / Tuinbouw
|
36%
|
3
|
Installatie, reparatie en onderhoud
|
37%
|
En in welke sector zitten ze vooral?
In welke sectoren zitten relatief veel mensen die best weg willen voor een goed aanbod?
Positie | Sector | Latent werkzoekenden |
---|---|---|
1
|
Financiële sector/bank- en verzekeringswezen
|
53%
|
2
|
ICT, media en telecommunicatie
|
50%
|
3
|
Uitzendbranche, verhuur, reisbemiddeling, beveiliging, facilitair en overige zakelijke diensten
|
49%
|
En in welke sector vind je juist weinig latente kandidaten?
Positie | Sector | Latent werkzoekenden |
---|---|---|
1
|
Extraterritoriale organisaties (VN, OESO, IMF, EU, etc.)
|
33%
|
2
|
Landbouw, bosbouw en visserij
|
36%
|
3
|
Gezondheids- en welzijnszorg
|
39%
|
Let op de verhouding latent/actief
Volgens de onderzoekers is het een goed idee de wervingsstrategie af te stemmen op de verhouding tussen het aantal actieve en latente werkzoekenden in de eigen beroepsgroep of sector. Zo blijken in de sector Landbouw, bosbouw en visserij relatief veel mensen actief op zoek naar een baan, maar zijn er daar (relatief) weinig passieve werkzoekenden. ‘Richt je wervingsstrategie hier dus op de actieve groep’, adviseren de onderzoekers. ‘Dat is veel effectiever.’
‘Hoe hoger het verhoudingsgetal, hoe belangrijker het wordt om je te richten op de latente baanzoeker’
In bouw, zorg, IT en techniek relatief veel latenten
Maar bijvoorbeeld in de bouwsector is het precies omgekeerd. Daar is de latente doelgroep liefst 7,7 keer zo groot als de actief zoekende populatie, en kun je dus beter vol inzetten op de latente werkzoekende. Ook in de beroepsgroepen verpleging, engineering en IT (alle drie heel schaarse doelgroepen) blijkt het aantal latent werkzoekenden relatief hoog, ten opzichte van de actieve sollicitanten. ‘En hoe hoger het verhoudingsgetal, hoe belangrijker het wordt om je te richten op de latente baanzoeker’, aldus de onderzoekers.
Beroepsgroep | Ranking | Latent/Actief-verhouding |
---|---|---|
Persoonlijke dienstverlening (kappers, schoonheidsspecialisten e.d.)
|
1
|
1,8
|
Agrarisch/ Visserij/ Tuinbouw
|
2
|
2,0
|
Toerisme/ Recreatie/ Sport
|
3
|
2,2
|
Marketing
|
4
|
2,6
|
Cultureel/ Kunst
|
5
|
3,0
|
…
|
…
|
|
(para)Medische dienstverlening (mens of dier)
|
29
|
4,0
|
ICT/ Automatisering
|
30
|
4,7
|
Verpleging/ Verzorging/ Welzijn
|
31
|
4,8
|
Beleid en bestuur
|
32
|
5,0
|
Engineering
|
33
|
7,9
|
Oké, maar hoe bereik je ze dan?
Oké, we weten nu hoe belangrijk de latente doelgroep is. Maar de hamvraag blijft: hoe bereik je ze? Daarvoor moet je anders kijken dan bij de actieve doelgroep, adviseren de onderzoekers. Waar je bij een actieve groep sollicitanten bijvoorbeeld probeert uit te zoeken welke jobboards ze bezoeken, gaat het bij latente kandidaten eerder om vragen als:
- Wat zijn de factoren waarmee je hen kunt overhalen?
- Wat drijft deze doelgroep? En waarop haken ze af?
- Op welke evenementen kan ik hen tegenkomen? En op welke online kanalen?
- Hoe kom ik in de leefwereld van deze doelgroep?
En dan ook nog: een multiplier-effect
Daarmee samenhangend hebben we ook nog te maken met een multiplier-effect, stellen de onderzoekers: ‘Elke latente baanzoeker in schaarse beroepen die je verleidt om over te stappen laat immers per definitie een moeilijk vervulbare vacature achter. Waardoor de spanning op de arbeidsmarkt groter wordt, omdat daardoor de vijver van latente zoekers weer kleiner wordt.’
Alle cijfers afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van 2018