Loze begrippen? In Nederlandse vacatureteksten zijn ze volop te vinden. De woorden die (veruit) het meest voorkomen: ‘enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘initiatief’ .
In zo’n 500.000 vacatures kwam vorig jaar het woord ‘initiatief‘ voor (of een variant erop, zoals ‘initiatiefrijk’). Het woord ‘enthousiast‘ scoorde nog beter, met een score van bijna 700.000 vacatures. Maar de absolute topper was ‘flexibel‘. In maar liefst 980.000 vacatureteksten was dit woord (of varianten erop, zoals: flexibiliteit) terug te vinden.
Je krijgt wat je vraagt
Een en ander blijkt uit een analyse die Jobfeed speciaal voor deze site heeft gedaan, onder alle bijna 2 miljoen vacatures die in 2016 in Nederland online hebben gestaan. ‘Buzzwoorden als flexibel en enthousiast komen dus al met al terug in een behoorlijk hoog percentage van het totaal aantal vacatures’, concludeert Laura Starreveld van Textkernel, het bedrijf verantwoordelijk voor Jobfeed. ‘En als je zulke woorden in je vacatureteksten zet, mag je ook verwachten dat kandidaten ze terug laten komen in hun sollicitaties en hun CV’s.’
Ook geliefd: creatief, dynamisch en passie
Ook andere clichés worden bepaald niet gemeden. Zo bevatten ruim 235.000 vacatureteksten (een variant op) het woord ‘creatief‘, meer dan 320.000 teksten (een variant op) ‘dynamisch‘, ruim 170.000 vacatures vragen een ‘gedreven’ iemand, en bijna 140.000 teksten reppen van woorden als ‘passie’ of ‘gepassioneerd’. Tja, eerlijk zeggen: wie herkent zich hier eigenlijk niet in?
Woorden die minder terugkomen: authentiek en expert
Woorden die iets minder terugkomen: ‘strategisch‘ (iets meer dan 30.000 keer), ‘expert‘ (iets meer dan 26.000 keer) en ‘authentiek‘ (zo’n 6.000 keer).
Wat dat precies betekent is natuurlijk moeilijk te zeggen. Misschien zijn we met zijn allen gewoon niet zo op zoek naar authentieke strategische experts, en hebben we liever flexibele mensen die enthousiast initiatieven durven nemen. Wat dat dan ook precies voor mensen mogen zijn. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat we voor die strategische experts weer andere woorden gebruiken.
Door clichés als ‘flexibel’ en ‘enthousiast’ te mijden, kunnen organisaties zich onderscheiden
Het onderzoek laat in elk geval zien hoe organisaties zich nog kunnen onderscheiden in hun vacatureteksten: door clichés als ‘flexibel’ en ‘enthousiast’ te mijden en daar betere synoniemen voor te vinden.
Succes is een keuze
Nog enkele andere onderzochte buzzwoorden, en het aantal keer dat ze in Nederlandse vacatureteksten terugkwamen:
- ‘Succesvol(le)’ (184.412)
- ‘Analytisch’ (127.697)
- ‘Gespecialiseerd’ (125.299)
- ‘Proactief’ (115.805)
- ‘Gemotiveerd’ (83.210)
- ‘9-tot-5’ (79.834)
- ‘Visie’ (65.419)
- ‘Hands-on’ (57.386)
- ‘Innovatief’ (50.664)
- Toegewijd (toewijding) (6.619)
In de hele tekst gekeken
Voor deze analyse is overigens de volledige online vacaturetekst onderzocht op buzzwoorden en clichés. Het gaat hierbij dus zowel om de gestelde functie-eisen, als om de teksten over het bedrijf zelf. Want als je bijvoorbeeld zegt dat de kandidaat een ‘dynamisch, flexibel’ team wacht, ‘zonder 9-tot-5-mentaliteit’, hoef je dat immers niet in de functie-eisen te herhalen om het toch als eis aan de kandidaat duidelijk te maken.
Ruim kwart heeft buzzwoord
Een eerder soortgelijk onderzoek in Engeland liet al eerder zien dat recruiters een sterke voorkeur hebben voor ‘enthousiaste’ en ‘gepassioneerde’ mensen. Wat die woorden dan ook maar mogen betekenen…: in respectievelijk 11 en 15 procent van de Britse vacatureteksten kwamen ze terug. ‘Perfectionisten’ werden veel minder gevraagd, evenmin als mensen met ‘ruime ervaring’. ‘Ruim een kwart van de Britse vacatureteksten bevat een buzzwoord als ‘gepassioneerd’, ‘enthousiast’ of ‘track record‘, concludeerde onderzoeker Kim Pieschel destijds.
Recruiter: zelf ook al zo gepassioneerd
Tja, buzzwoorden. Op een of andere manier lijken ze in de recruitmentwereld welhaast onuitroeibaar. Eerder deze week kwam al onderzoek naar buiten, waaruit blijkt dat recruiters zelf ook bepaald niet vies zijn van een clicheetje meer of minder. De Nederlandse HR-professionals noemen zich op hun LinkedIn-profiel namelijk ook en masse ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ of ‘strategisch’. Ook andere vrij holle begrippen als ‘gepassioneerd’, ‘innovatief’ of ‘ervaren’ komen op de profielen veel voor, zo blijkt. Vind je het dan gek dat zulke termen ook om de haverklap opduiken in de vacatureteksten die recruiters zelf schrijven?