Omschrijving van de case
Kloosters blijven tot de verbeelding spreken. Ook melden zich nog regelmatig kandidaten met belangstelling om zelf kloosterling te worden. De abt van de Trappistenabdij OLV van Koningshoeven in Berkel-Enschot (bekend van het bier van La Trappe) ontvangt vrijwel maandelijks een mailtje van iemand die overweegt om monnik te worden. Alleen is de kennis van het kloosterleven vaak zeer beperkt.
De abt van Koningshoeven ontvangt vrijwel maandelijks een mailtje van iemand die overweegt om monnik te worden.
De abt, die de eerste ‘intake’ doet, is dan ook veel tijd kwijt om de achtergronden van het monastieke leven uit te leggen. De informatie op de algemene website is voor deze specifieke doelgroep bovendien vrij summier. Daarom besloot de abdij om een eigen online platform in te richten voor kandidaten die meer willen weten over het leven als monnik.
Uit de zesde eeuw
“Vrijwel alle mensen die zich bij ons melden, beginnen hun zoektocht op Google. Eigenlijk vreemd dat wij hen op internet zo weinig te bieden hebben”, motiveerde de abt de nieuwe aanpak. De naam eNovice verwijst naar het noviciaat, de periode van kennismaking voor iedere aspirant-kloosterling die al voorkomt in de Regel van Benedictus uit de 6de eeuw.
Het project bevat daarom niet alleen een multimediale website, maar ook een tweewekelijkse nieuwsbrief met meer informatie en opdrachten. Daardoor kan de kandidaat zich nog beter oriënteren op de vraag of het leven als monnik echt voor hem bestemd is en al wat vertrouwd met de gemeenschap raken.
Rond de keuze om monnik te worden, is ‘verwachtingenmanagement’ onmisbaar.
De website gaat alle fasen langs die kandidaten doormaken voordat zij zich definitief aan de abdij verbinden. Een belangrijk onderdeel daarbij zijn de ‘videotestimonials’ van monniken van de abdij die vertellen over hun eigen ervaringen. De toon is steeds eerder realistisch dan wervend. Daar is bewust voor gekozen (en past bij een lange traditie): de impact van de keuze om monnik te worden is groot, zowel voor de kandidaat als de gemeenschap. Ook rond de keuze om monnik te worden, is ‘verwachtingenmanagement’ onmisbaar.
Wat was de impact van de case?
De introductie van eNovice ging gepaard met veel media aandacht in binnen- en buitenland, waaronder een interview met de abt in het Radio 1 Journaal. Alhoewel vrijwel alle kloosters inmiddels wel een website hebben, is deze vorm van online recruitment met een eigen digitaal kanaal voor deze specifieke doelgroep een wereldprimeur. Van andere kloosterorden kwamen veel positieve reacties; de abt van Koningshoeven heeft het project zelfs gepresenteerd aan de ‘recruiters’ van de Amerikaanse Trappistenabdijen.
Van andere kloosterorden kwamen veel positieve reacties, tot in Amerika aan toe.
Net als bij de eerste ‘kloosterglossy’ Stil Leven in 2016 hopen de Trappisten daarom dat dit initiatief andere kloosters inspireert om meer werk te maken van hun digitale presentie. Inmiddels hebben zich 85 mensen aangemeld als ‘eNovice’. Met vijf van hen (waaronder iemand uit Vietnam) zijn serieuze gesprekken opgestart over een mogelijke toekomst als monnik. Een onverwachte ‘bijvangst’ was dat er zich ook vrouwen hebben gemeld; zij zijn door de abt doorverwezen naar vrouwelijke kloostergemeenschappen.
Onverwachte ‘bijvangst’ was dat er zich ook vrouwen hebben gemeld.
eNovice is niet alleen bedoeld om (meer) kandidaten te boeien en te binden, maar ook om mensen beter voor te bereiden op hun ‘fysieke’ kennismaking. Daarom is dit digitale platform een onmisbare aanvulling op de bestaande communicatie voor deze doelgroep en daarmee van blijvende waarde.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Monniken hebben vaak het imago dat zij nogal wereldvreemd zijn. De Trappisten van abdij Koningshoeven krijgen zelfs weleens een verzoek van een school om een keer langs te komen in het kader van een themaweek over de Middeleeuwen…
Met eNovice laten de monniken zien dat zij juist midden in de wereld staan en begrijpen dat ze ook op het gebied van ‘arbeidsmarktcommunicatie’ met hun tijd moeten meegaan. Monniken nemen veel ervaring mee op het gebied van recruitment en weten dat de oriëntatie op het kloosterleven een kwestie van groei, geduld en bezinning is.
eNovice is consistent met een eeuwenoude traditie van werving en selectie.
Daarom is ook bewust gekozen voor de inrichting van de website als ‘samen op weg gaan’. Daarbij is de toonzetting eerder wat terughoudend dan dat een blik aan schreeuwende oneliners en glimmende beloftes wordt opengetrokken. De boodschap is steeds: je bent van harte welkom, maar weet waar je aan begint! eNovice is zo consistent met een eeuwenoude traditie van werving en selectie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Het concept van eNovice is bedacht door zzp’er Jan-Willem Wits van Words Are Deeds, die ook het project coördineerde en voor de (eind)redactie tekende. De ontwikkeling van de website en het maken van de videotestimonials is verzorgd door Studio Voordenberg (met name Mathijs Voordenberg en Pim de Vries). De fotografie van het campagnebeeld – de ‘eNovice-hoodie’ – is van Peter Boer. Dom Bernardus Peeters, abt van abdij Koningshoeven, trad op als opdrachtgever.
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen.