Gem. leestijd 3 min  960x gelezen

Endouble/Phenom duikelt naar beneden in waardering

Waar grote bouwers van recruitmentsites als Talmark, Floyd & Hamilton en Getnoticed goed blijven scoren op prijs/kwaliteit, is die van Endouble/Phenom in twee jaar hard naar beneden geduikeld.

Endouble/Phenom duikelt naar beneden in waardering

Over het algemeen zijn ze behoorlijk tevreden, de klanten van de bouwers van recruitmentsites. Voor de prijs/kwaliteitverhouding hebben ze gemiddeld een 7,6 over, zo blijkt uit het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek van Digitaal-Werven, waaraan dit jaar ruim 100 respondenten hebben deelgenomen. Slechts 14% zegt ‘zeer ontevreden’ te zijn over de bouwer van hun recruitmentsite, en 55% denkt zelfs een nieuwe site ‘zeker’ door dezelfde partij te laten ontwikkelen. Dat is heel wat meer dan in het vorige onderzoek, toen nog slechts 1 op de 3 die mening was toegedaan.

Floyd & Hamilton, Talmark en Getnoticed kennen (meer dan) 80% tevreden klanten.

Mooie resultaten, al met al, en daar mogen de meeste bouwers van recruitmentsites ook best trots op zijn. Zo valt Floyd & Hamilton op met 83% tevreden klanten, en een beoordeelde prijs/kwaliteitverhouding van maar liefst 7,9. Ook Getnoticed springt er dit jaar zeer positief uit, met eveneens 83% tevreden klanten en een in vergelijking met het vorige onderzoek sterk toegenomen oordeel op prijs/kwaliteit. Talmark scoorde in het vorige onderzoek al goed, en doet dat nu weer, met 80% die zegt een volgende site ook zeker weer door hen te laten ontwikkelen, en een 8,3 als cijfer voor de ervaren prijs/kwaliteitverhouding.

Domper: Endouble/Phenom

Zo lovend de klanten zijn over deze drie partijen, zo hard zijn ze als het gaat om de vierde bouwer van recruitmentsites die (net) genoeg oordelen kreeg om betrouwbare uitspraken over te kunnen doen. Endouble, eind 2020 definitief overgenomen door Phenom, komt er in het onderzoek van dit jaar een stuk bekaaider vanaf dan twee jaar geleden. Zo zegt geen enkele van de respondenten de volgende site weer door deze bouwers te laten ontwikkelen. En 78% geeft aan dit ‘zeker niet’ te laten doen (waar dit in het vorige onderzoek nog 12% was).

Ook in de ervaren prijs/kwaliteit is de afname groot te noemen. Het cijfer hiervoor kwam twee jaar geleden nog uit op een keurige 6,5. Nu is dat gedaald tot een schamele 2,7. De tevredenheid met zowel de technische aspecten als de procesmatige en service-aspecten zijn sterk afgenomen. Met vooral opvallend lage scores voor after service (2,1) het behalen van deadlines (2,8) en het functioneel ontwerp (3,2). Dat contrasteert enorm met de gemiddelde cijfers die in het onderzoek voor deze aspecten worden gegeven.

‘Phenom heeft te kennen gegeven niet meer bekend te willen staan als bouwer van recruitmentsites’, aldus onderzoeker Bas van de Haterd. ‘Dat is uit dit onderzoek ook duidelijk te merken’. Dat beaamt ook Jana Tepe, director marketing EMEA bij Phenom. ‘Wij volgen een vol-platform-benadering. Die heeft tijdens de integratiefase inderdaad wat uitdagingen opgeleverd met voormalig Endouble-klanten, die gewend waren aan een nauwere focus op slechts carrièresites.’

Meer opties en features

De overstap naar het meer holistische en door A.I.-gedreven Phenom-platform ‘kwam inderdaad met een verandering in prijsstelling’, aldus Tepe. ‘Maar ook met veel meer opties en features. Daarom denk ik dat de vergelijking in het onderzoek niet helemaal fair is.’ Tepe, zelf oprichter van Tandemploy, verwijst ook nog naar het recente Fosway 9-grid voor Talent Acquisition, waarin Phenom als ‘Strategic Leader’ is aangemerkt. ‘Veel gelukkige klanten onderstrepen de kracht en impact van ons product’, voegt ze tenslotte toe.

‘Veel gelukkige klanten onderstrepen de kracht en impact van ons product.’

In het vorige onderzoek was ook Radancy, destijds nog Maximum geheten, meegenomen. Over dat bedrijf kwamen nu echter te weinig oordelen binnen. Ook gespecialiseerde bureaus als Kaliber en RecruitNow kenden dit jaar onvoldoende data voor een betrouwbare vergelijking.

Meer weten?

Het complete rapport, inclusief een analyse voor alle individuele bouwers, de gedetailleerde onderzoeksresultaten, plus alle grafieken, is te downloaden in het downloadcentrum van Digitaal-Werven.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners