Om ICT’ers en technici wordt het hardst gevochten. Maar juist de marketeer blijkt degene die het hardst op zoek is naar een andere baan.
In geen andere beroepsgroep is de hang naar een nieuwe job zo groot als in de marketing. Van de marketeers zegt maar liefst 44 procent op dit moment een nieuwe functie te zoeken, terwijl dit vorig jaar nog maar 37 procent was. In vergelijkbaar onderzoek onder mensen in een HR-, Techniek-, Chemie- of payrollfunctie kijkt meestal hooguit 25 procent van de mensen om zich heen.
Gebrek aan ontwikkeling
Dat marketingprofessionals zo massaal naar ander werk op zoek zijn, heeft niet primair met ontevredenheid over de verdiensten te maken, al noemt 39 procent het salaris wel als belangrijke dissatisfier. Het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74%) prijkt wel hoog op de lijst van zoekredenen, op afstand gevolgd door sfeer en promotiekansen, blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de beroepsvereniging NIMA, organisatieadviesbureau Berenschot en de vaktitels MarketingTribune en Marketingfacts onder 600 marketingprofessionals.
Zzp’ers? Geen probleem
In het onderzoek werd marketeers ook gevraagd naar hun zorgen. Daaruit blijken krappe budgetten en ‘het niet kunnen bijblijven met professionele kennis en vaardigheden’ hen wel wakker te houden. De inzet van zzp’ers deert hen opvallend genoeg nauwelijks: slechts 4 procent van de marketingprofessionals noemt de concurrentie van flexwerkers als belangrijkste punt van zorg.