Employer branding staat dit jaar weer hoog op de agenda van de recruiters, waarschijnlijk dankzij de sterk aantrekkende arbeidsmarkt.
Liefst 60 procent verwacht dit jaar meer te gaan doen om het werkgeversmerk onder de aandacht te brengen van de doelgroep(en), en slechts 3 procent denkt dat in 2015 mínder te gaan doen. Dat blijkt uit het onderzoek De stand van Werven 2015, waar begin dit jaar 170 Nederlandse recruiters hebben deelgenomen. De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de organisator van het onderzoek, heeft een aantal visies van de recruiter verwerkt in een infographic.
Minder bureaus
Wat vooral opvalt is dat de respondenten van veel dingen méér willen doen, maar dat er één ding is waar ze vooral mínder van willen, en dat is de inzet van bureaus. Of de extra inzet op LinkedIn, analytics, mobiele strategieën en employer branding die mindere inzet van bureaus ook mogelijk maakt, valt natuurlijk te bezien, maar de wens is in elk geval helder.
De agenda
Professionalisering staat hoog op de agenda van de recruiters, zo blijkt. En de werving en selectie professionaliseren wordt net iets hoger aangeslagen dan de arbeidsmarktcommunicatie. Maar ook hier: veel respondenten die zeggen ’employer branding’ als belangrijk vraagstuk te zien.
LinkedIn op 1
LinkedIn is onder recruiters veruit favoriet als het gaat om het aantal aannames, zo blijkt. Het levert volgens hen echter niet altijd de béste aannames op. Die eer is weggelegd voor talentpools, huidige medewerkers en – opvallend genoeg – huis-aan-huis-bladen.
Jobboards verliezen terrein
In de schaduw van de almacht van LinkedIn hebben jobboards het moeilijk, zo blijkt. Dit geldt zowel voor de algemene vacaturebanken als voor de niche sites. Wat wel weer aan een opmars bezig is: referral recruitment, en de huidige medewerkers.
Coolblue is favoriet
Gevraagd naar hun favoriete werkgever, komen recruiters met de ‘bekende namen’, die ook onder werkzoekenden populair zijn: Shell, Philips, KLM. Maar ook een paar echte e-commercepartijen zijn populair: bol.com en Coolblue. En ook Google valt hier op.
Meer lezen?
Lees hier meer over ‘De Stand van Werven door Recruiters in 2015′ of download meteen het hele rapport.
Ook met employer branding aan de slag?
Leer tijdens de tweedaagse Bootcamp Employer Branding op 1 en 2 oktober 2015 hoe u het employer brand van uw organisatie naar een hoger plan kan tillen. Met een kleine groep deelnemers gaat u in een informele sfeer actief aan de slag met uw eigen werkgeversmerk. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin u werkt aan uw eigen employer-brandstrategie.
Meer over de Stand van Werven?