Talent verleiden om te solliciteren is dit jaar een grotere prioriteit dan het vinden en het bereiken van talent.
Dat zeggen de 135 experts in arbeidsmarktcommunicatie die zijn ondervraagd voor de meest recente editie van de Stand van Werven, een onderzoek naar de stand van zaken en trends in het vakgebied.
Vasthouden ook belangrijk
Opvallend genoeg zeggen de arbeidsmarktcommunicatiespecialisten ook dat ze zeer veel belang hechten aan het vasthouden van talent, toch van oudsher niet de eerste prioriteit van deze extern gerichte vakspecialisten.
Paradox: minder huidige medewerkers
Waar de AMC-specialisten aan de ene kant ‘talent vasthouden’ als topprioriteit omschrijven, zien ze de eigen huidige medewerkers paradoxaal genoeg wel iets minder als wervingskanaal dan vorig jaar, al is de daling licht. Ook onder deze groep vakgenoten is LinkedIn overigens favoriet, net als onder de ondervraagde recruiters. Wel is het verschil met andere kanalen niet zo groot.
Eerst vacatures, dan pas eigen vak
Gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten om in een goed blaadje bij de directie te komen, geven de ondervraagde arbeidsmarktcommunicatiespecialisten níet hun eigen vak aan. Vacatures vervullen – de korte termijn dus – is voor hen de hoogste prioriteit.
Het liefst bij Philips
Gevraagd naar hun favoriete werkgever kiezen de AMC-specialisten voor de ‘grote namen’: Philips, Shell, KLM, ING en de Rabobank. Ook Defensie, een jarenlange opvallende big spender in arbeidsmarktcommunicatie, staat bij velen op het verlanglijstje, net als typische internetspelers als Coolblue, Google, Bol.com en Booking.com.
Harde cijfers
Gevraagd naar hun verdere verwachtingen voor 2015 zien we dezelfde prioriteiten als bij de andere ondervraagde beroepsgroepen: LinkedIn enerzijds, employer branding anderzijds. En de inzet van analytics: AMC-specialisten willen hun bijdrage kennelijk graag inzichtelijk maken met harde cijfers. Ook bij hen zijn bureaus echter de gebeten hond: de paar overgebleven in employer branding gespecialiseerde bureaus mogen hun borst wel natmaken, als we deze respondenten mogen geloven.
Lees hier meer over ‘De Stand van Werven door Recruiters in 2015′ of download meteen het hele rapport.
Ook met employer branding aan de slag?
Leer tijdens de tweedaagse Bootcamp Employer Branding op 1 en 2 oktober 2015 hoe u het employer brand van uw organisatie naar een hoger plan kan tillen. Met een kleine groep deelnemers gaat u in een informele sfeer actief aan de slag met uw eigen werkgeversmerk. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin u werkt aan uw eigen employer-brandstrategie.
Meer over de Stand van Werven?