Gem. leestijd 4 min  1840x gelezen

Een Employer Branding-strategie uitrollen? Heb jij een lange adem?

Een Employer Branding-strategie uitrollen? Heb jij een lange adem?

Als tulpen in de lente komen de vacatures tegenwoordig op. Daardoor lijkt alles misschien snel, snel, snel te moeten. Maar in de huidige arbeidsmarkt gaat het volgens Malique Steenbrink juist meer om de lange adem.

Er is grote vraag naar gekwalificeerde mensen. In februari maakte het CBS een nieuw hoogtepunt bekend. Zijn we met z’n alleen in dezelfde vijver aan het vissen? Of weten we onszelf als bedrijf te ‘verkopen’? Is employer branding het toverwoord? Welnee, niet direct. Het kan je wel veel voordelen opleveren, direct en indirect! Maar begin nu eens bij de kern. En dan is de vraag: heb jij die lange adem?

Waarom je niet bang moet zijn je ware aard te laten zien

Een baan vinden zou vergelijkbaar zijn met een partner vinden, hoor je vaak. Je probeert elkaar te overtuigen/versieren, je gaat op ‘date’, voert een aantal gesprekken en kiest er dan voor al dan niet met elkaar verder te gaan.

Het zijn niet per se ‘de grote jongens’ met het meeste budget die de populairste werkgevers worden

Prima, laten we deze metafoor als uitgangspunt nemen. Dan is het toch erg belangrijk je ware aard te laten zien. Hoe eerder beide partijen weten of het klikt, hoe beter de relatie kan worden en voortduren. Het zijn niet per se de ‘grote jongens’ met het meeste budget die als meest populaire werkgevers worden bestempeld. Je kunt als bedrijf wel vertellen waarom het zo tof is om bij jou te werken, je voetbaltafel, elke dag gratis lunch of flexwerkplekken laten zien, maar draait het daar in essentie wel om? Zo kiezen millennials tegenwoordig hun nieuwe job door kritisch te kijken naar of ze zich wel kunnen blijven ontwikkelen binnen de organisatie, naar de inhoud van hun werk en uiteraard ook naar de ‘randzaken’ die de keuze voor een organisatie al dan niet definitief kunnen maken.

Een mooi employer brand zorgt niet vanzelf voor retentie 

Iets met waarmaken wat je belooft? Dat geldt zeker ook voor werkend Nederland. Stel, je hebt de reis naar een strategie doorlopen. Je hebt een interne enquête uitgestuurd, doelgroepenonderzoek gedaan, persona’s ontwikkeld en een concurrentieanalyse uitgevoerd. Hieruit zijn een EVP en de positionering van je werkgeversmerk voortgevloeid, waarna de boodschap per doelgroep bepaald is en daarbij een communicatiestrategie. Wanneer gaan we wat op welke kanalen communiceren? Dit vraagt om een lange adem, staat niet 1-2-3 klaar, en vergt ook de nodige contentcreatie. Dit allemaal met als doel om de candidate experience te verbeteren en wervingsdoelstellingen te behalen.

van ‘werven met de deur open’ is nog nooit iemand blij geworden

Een tip: vergeet nooit dat van ‘werven met de deur open’ nog nooit iemand is blij geworden. Voer de employee experience dan ook door in je hele procedure. Ook naar de onboardingfase, tijdens iemands loopbaan en zelfs gedurende de offboarding van een medewerker. Een continue stroom aan informatie, in dialoog blijven, van elkaar leren is belangrijk, zodat je je EVP kunt blijven bijstellen naar de in- en externe veranderingen. Want een mooi employer brand zorgt nog niet automatisch ook voor retentie.

Ambassadeurs zijn key bij een employer branding-strategie

Marketing versterkt recruitment. Niet voor niets zoeken bedrijven tegenwoordig steeds vaker naar een AMC-specialist/Recruitment Marketeer. Maar marketingactiviteiten zijn naar mijn mening maar de helft zo sterk als ze kunnen zijn, als je vergeet je eigen medewerkers hierbij te betrekken. Mensen doen het liefst zaken met mensen en dat mogen we meer naar voren brengen! Recruitment is immers net sales, waarbij de omarming van social selling nodig is. Niet iedereen voelt zich er comfortabel bij om direct te gaan bloggen, vloggen, of spreker te zijn. Maar je kunt als organisatie zeker wel alle content beschikbaar maken voor medewerkers, ambassadeurs vragen (bijvoorbeeld tijdens een pilotfase) eens het Instagram-account voor een weekje over te nemen of een kanaal aan te maken in Slack (of een ander intern communicatiemiddel die jullie gebruiken).

Vier je successen met elkaar

Zo ben je beter op de hoogte van waar je collega’s mee bezig zijn en vier je successen met elkaar. Het gebruik van stockmateriaal is daarbij wat mij betreft echt verleden tijd. Als je hier een kink in de kabel ziet, ga dan eens met je medewerkers in gesprek waarom ze wel/niet trots zijn om voor de organisatie te werken.

De organisaties die het goed doen

Leuke theorieën allemaal, maar werkt het in praktijk ook zo? De volgende bedrijven hebben zich volgens Glassdoor meer dan bewezen als het gaat om een authentiek Employer Brand en de inzet van medewerkers als ambassadeurs. Vanuit mijn oogpunt, deel ik graag een aantal mooie voorbeelden met je:

#1. BAM

Een bedrijf waar veel verschillende vacatures openstaan, waar op de careersite goed rekening is gehouden met segmentatie en waar je ervaringsverhalen van medewerkers terugvindt. Werf& schreef er al eerder over.

#2. Frisse Blikken 

Op Instagram neem je een kijkje in de wereld van alle Frisse Blikken. Ze noemen zichzelf de nieuwe generatie aan het werk. Hun authentieke stijl komt terug in alles wat ze communiceren. Medewerkers krijgen een podium om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Neem eens een kijkje.

#3. OLVG

In de huidige arbeidsmarkt is het een uitdaging personeel te werven, zo ook voor het OLVG in Amsterdam-Centrum met specialistische zorgprofielen. Begin maart publiceerde het ziekenhuis hun nieuwe werken bij-site.

#4. Bynder 

Een typisch voorbeeld van een organisatie die weet hoe je een goede employee experience ook doorzet nadat iemand zijn/haar contract heeft getekend is Bynder. Nieuwe medewerkers, Byndees (met inmiddels 30+ verschillende nationaliteiten alleen al in Amsterdam), krijgen een intensieve onboarding.

#5. NS

Hoe je online en offline recruitment combineert? Vraag het de NS! Of lees het hier. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Ben je geïnspireerd geraakt en ga je morgen nog zelf aan de slag met Employer Branding? Ik hoop je hiermee voldoende zuurstof te hebben gegeven voor een lange adem!

Over de auteur

Malique Steenbrink, Employer Branding & Online Recruitment Marketeer bij Quoratio, is verantwoordelijk voor de AMC-campagnes met als doel de werving van consultants & trainees administratie. Ze werkt al enkele jaren op het snijvlak van HR en marketing. De basis hiervoor zijn de succesverhalen van eigen medewerkers.

Haar missie is het vertellen van verhalen vanuit het hart van de organisatie, samen met haar ambassadeurs. Ze schrijft content voor Werf& op het gebied van Employer Branding, contentcreatie, de gehele Employee Journey en storytelling voor recruitment.

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners