Gem. leestijd 3 min  621x gelezen

Employer branding grootste prio HR-professional in de zorg

Maar liefst de helft van de HR-professionals in de zorg heeft talent aantrekken en employer branding bovenaan de agenda staan, blijkt uit nieuw onderzoek. Maar waar blijven de meer onderscheidende campagnes dan?

Employer branding grootste prio HR-professional in de zorg

Opvallend onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet vorige week. Zij meldden dat uit hun zogeheten HR benchmark blijkt dat maar liefst de helft van de HR-professionals werkzaam in de zorg (althans: 48%) het aantrekken van talent en employer branding bovenaan het lijstje met aandachtspunten heeft staan. Dit is een enorme toename ten opzichte van vorig jaar, toen namelijk nog maar 18% van de HR-professionals in de zorgsector dit als het belangrijkste aandachtspunt zag.

In de zorg blijkt employer branding hoger op de agenda te staan dan in andere sectoren.

Bovendien blijkt uit het onderzoek (uitgevoerd onder 215 werkenden en 114 HR-professionals en bestuurders in de zorg) dat employer branding in de zorg hoger op de agenda staat dan in andere sectoren. Gemiddeld noemt volgens het hele onderzoek immers slechts 38% van alle HR-professionals employer branding als belangrijkste aandachtsgebied van het moment.

Groot tekort

De onderzoekers zien de verklaring voor de grote aandacht voor employer branding in het enorme personeelstekort in de zorg. Maar liefst 84% vindt employer branding daardoor zelfs belangrijker dan ooit. Ter vergelijking: in andere sectoren ligt dit percentage op gemiddeld 75%. In de zorgsector denkt bovendien 65% dat organisaties zonder employer branding-strategie in de nabije toekomst moeite zullen hebben met het werven van toptalent. In andere sectoren ligt dit percentage gemiddeld op ‘slechts’ 48%.

Naast employer branding, willen HR-professionals in de zorg zich volgens het onderzoek dit jaar voornamelijk focussen op de onboarding en inwerkperiode (48%) en de erkenning en ontwikkeling van talenten van medewerkers (36%). Maar ook vitaliteit van de medewerker (35%) en het goed regelen van het vertrek van medewerkers (35%) staan hoog op de prioriteitenlijst. ‘Het is goed om te zien dat HR-professionals in de zorg zoveel focus hebben op employer branding‘, vindt Sander Heijnen, Director Healthcare bij Visma | Raet. ‘Werken in de zorg is namelijk ontzettend mooi en dankbaar.’

De praktijk is anders

In 2031 zal het tekort aan zorgpersoneel naar verwachting oplopen naar 135.000 werknemers, blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS. In 2031 kunnen ziekenhuizen te maken krijgen met een tekort van 24.400 mensen. De verpleeghuizen krijgen het naar verwachting nog pittiger met een tekort aan 51.900 mensen.

De verpleeghuizen krijgen in 2031 te maken met naar verwachting een tekort van 51.900 mensen.

Maar eerlijk gezegd is in de praktijk nog niet heel veel te zien van alle genoemde nadruk op employer branding in de zorg. Zo viel het aantal inzenders uit de sector voor de Werf& Awards dit jaar nogal tegen (niet tegenstaande de inspanningen van bijvoorbeeld Van Neynsel, Jobchain, het Amsterdam UMC, Happy Nurse en Partou). En ook Martijn Hemminga zegt vaak best moeite te hebben om kandidaten te vinden voor zijn podcast ‘Werving in de zorg‘. ‘Je zou misschien denken dat met zoveel aandacht voor en in de zorg, organisaties in de sector ook graag over hun werk zouden vertellen. Maar zo makkelijk blijkt dat nog helemaal niet.’

Kandidaten voor de podcast kunnen zich dus nog melden bij Hemminga.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners