Wervende vacatureteksten schrijven die ook nog eens vindbaar zijn via SEO? Simpel. Een goede arbeidsmarktstrategie bedenken? Eenvoudig. Verschillende online recruitmentmarketingtechnieken doorgronden en inzetten? Ook niet moeilijk. Wervingscontent ontwikkelen en het daarna wegzetten op verschillende social media platforms? Appeltje-eitje. Succesvol carrière- en sponsorevents zoals meet en greets, wervingsdagen, rondleidingen en seminars organiseren? Allemaal geen rocket science.
Een arbeidsmarktcommunicatieplan initiëren en opstellen? Kinderspel.
Sparren met marketing en corporate communicatie over het afstemmen van de bedrijfsbrede communicatie? Piece of cake. Een ATS inkopen en een werkenbij-site inrichten en onderhouden? Een kind kan de was doen. Een arbeidsmarktcommunicatieplan initiëren en opstellen? Kinderspel. Stakeholdermanagement op het gebied van werving- en selectievraagstukken? No problemo. Een creatieve aanpak bedenken om mensen te vinden die minimaal 10 contracten per week krijgen aangeboden? Fluitje van een cent.
In je eentje red je het niet
En omdat al deze zaken zo simpel zijn, kun je toch gewoon iemand aannemen die ál het bovenstaande doet? Zo’n 24 uur per week, waarvan 16 uur vanuit huis, dat moet genoeg zijn, toch? Yeah right.
Voor al die mensen die geloven dat één iemand dat allemaal goed kan: droom vooral verder.
We zijn een beetje van het pad af de laatste jaren. Er zijn echt mensen in Nederland die denken dat je als arbeidsmarktcommunicatie-adviseur in staat bent om alle facetten van ons vak – en ik ben er vast nog veel vergeten – in je eentje uit te voeren. Waar je vroeger een heel reclamebureau voor inhuurde, volstaat nu het binnenhalen van één specialist. Let wel: alle bovenstaande kwaliteiten heb uit twee recente vacatureteksten gehaald waarbij men vroeg om een arbeidsmarktcommunicatie-adviseur. Oftewel: één adviseur. Voor al die mensen die geloven dat één iemand dat allemaal goed kan: droom vooral verder.
Complexer geworden
Ons vak is de afgelopen jaren sterk veranderd. De opkomst van recruitmentmarketing, digitale candidate journeys en contentmarketing hebben ons vak in een paar jaar tijd veel opgeleverd, maar ook ontelbare malen complexer gemaakt. Zoals het heel vaak gaat zijn er aan de ene kant talloze nieuwe ontwikkelingen, maar zijn de oude wetmatigheden niet verdwenen. Denk alleen maar aan :
- Je hebt nog steeds een goed idee nodig om mensen te verleiden.
- Een arbeidsmarktstrategie moet nog steeds perfect aansluiten bij het DNA van je organisatie.
Je moet het samen doen
De arbeidsmarkt is momenteel behoorlijk uit balans. Ondanks covid hebben we een recordaantal vacatures dat maar niet is in te vullen. En de komende jaren wordt dit beeld waarschijnlijk weinig anders. Wil je als organisatie succesvol zijn op de arbeidsmarkt, dan moet je om te beginnen goed snappen wat er speelt. Ons vak is te breed en te diep geworden om het in je eentje te kunnen doorgronden en uit te voeren.
Wil je succesvol zijn op de arbeidsmarkt, dan moet je goed snappen wat er speelt.
En dat is ook precies wat het vak zo waanzinnig interessant maakt. Je moet het sámen doen. Dus communicatiespecialisten mét recruiters. Strategen mét creatieven. Onliners met offliners. ICT’ers met HR-specialisten. Marketeers met arbeidsmarktspecialisten. Hoe je dat precies organiseert is niet eens zo heel belangrijk. Het kan op allerlei manieren. Maar hoe dan ook: het is volstrekt ongeloofwaardig om te denken dat één persoon dit allemaal in zijn eentje (goed) kan.
Over de auteur
Gertjan de Waal is communicatiestrateeg/adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij The Addstore.
Meer lezen?
- Alles van Gert-Jan de Waal
Credit foto Images ALight