Uitleggen wat je werk inhoudt? In een ecosysteem? Niet zo simpel, wel nodig. Conclusion ging ermee aan de slag. Het creëren van een sterk werkgeversmerk is vaak al een uitdaging op zich. In een ecosysteem met meer dan 25 expertbedrijven die zich samen richten op business transformaties en IT-services, met ieder hun eigenheid en autonomie, is dit voor Conclusion ‘next level’.
Toen we in 2022 de campagne gingen vernieuwen, was het doel: een campagne van ons allemaal, met een rol voor alle bedrijven.
Met een frisse blik kijken naar wat je doet. De employer brand-campagne van Conclusion was toe aan een update, of upgrade. Vier jaar terug ontwikkelde Conclusion voor haar eerste employer brand-campagne. Een hele uitdaging, met zoveel verschillende bedrijven. Collega’s van de bedrijven stonden centraal, maar alle bedrijven een plek geven, dat was nog niet gelukt. Toen we in 2022 de campagne gingen vernieuwen, was het doel: een campagne van ons allemaal, met een rol voor alle bedrijven!
Natuurlijk wil je bij het ontwikkelen van een campagne het liefst meteen de creatie induiken. Dat maakt je enthousiast. Wij wisten: voor het succes van deze campagne, is een zorgvuldig proces key. Samen optrekken, zodat niet alleen wij enthousiast worden, maar iedereen! Gelukkig werken er bij Conclusion veel ondernemende en betrokken mensen, die we met ambassadeursgroepen meenamen in alle stappen. Van strategie tot brand story en van creatief concept tot uitwerking. Dit zorgde voor commitment, én optimalisatie. Met als resultaat: alle bedrijven samen in één campagne. Zelfs in één video! Die helpt ons uit te leggen wat werken in het Conclusion-ecosysteem betekent.
Juist die combinatie van verschillen verbindt ons en zorgt voor oplossingen die impact maken.
Onze pay-off ‘Verschil moet er zijn‘ laat zien dat wij geloven in verschillen: in mensen, karakters, expertises. Juist die combinatie van verschillen verbindt ons en zorgt voor oplossingen die impact maken. Dat is het verhaal, wat ieder Conclusion bedrijf zelf kan inkleuren. Samenhang vinden we in de pijlers: samenwerking zit in onze genen, betekenisvol werk doen en ondernemend zijn, authentiek blijven.
Wat was de impact van de case?
De externe media-inzet bestond uit een mediaboost in het netwerk van De Persgroep Media en Tweakers (6 weken vanaf september 2022). Plus een stevige invulling van awareness-laag in de full funnel recruitmentcampagne bij MrWork (voor 3,5 maand). Zo maakten we gebruik van de al opgebouwde data. En, organische zichtbaarheid via eigen social media en die van onze bedrijven.
1. Mediaboost succesvol
Met de mediaboost in het online netwerk van De Persgroep Media realiseerden we 1.250.000 views. Een enorme zichtbaarheid, maar het zegt nog niets over de resultaten. Die meten we op basis van gedrag. Hier scoren we aan de bovenkant van de benchmark qua interactie (8.75%) en ver boven verwachting qua clicks op onze vacaturepagina’s (+ 45%). Inclusief de advertising op social media haalden we een bereik van 1,6 miljoen views.
2. Websiteverkeer verdubbeld
Het bezoek op de werkenbij-site is sinds livegang verdubbeld (stijging van 111% t.o.v. eenzelfde periode ervoor). In de periode na de 6-weekse mediaboost neemt het verkeer licht af, maar blijft op een behoorlijk hoger niveau dan voor de campagne.
3. Positief sentiment
De ruim 25 Conclusion-bedrijven in het ecosysteem delen de campagne via hun socials en werkenbij-website. Wekelijks lichten we een campagne-uiting op de Conclusion kanalen uit in samenwerking met de bedrijven, waarin we meer context geven over de verschillende bedrijven en expertises. Het interne sentiment rondom de campagne is positief: menselijk, authentiek, gaaf!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met deze case geven we het belang van samenwerking en draagvlak aan voor het succes van de campagne. Het geeft een inkijkje in hoe we dit bij Conclusion hebben gedaan. Dit biedt hopelijk inspiratie voor andere, complexe organisaties.
Natuurlijk is het belangrijk dat je weet waar je het over hebt, je kunt bouwen op je vakkennis en ervaring en die van jouw collega’s. En dat je goede partners hebt op het gebied van onderzoek, strategie, creatie, productie en media. Want ja, natuurlijk wil je de juiste boodschap overbrengen, authentieke en menselijke communicatie maken en de juiste doelgroep bereiken. Maar in dit geval zit het grootste succes in het samen afleggen van dit traject. Hierdoor raken we de juiste snaar, is de campagne echt en telt de zichtbaarheid bij elkaar op.
Credits case
Dit project tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen
- Conclusion (Brenda Reenders, Carina Snippe, Evelien van Waveren),
- Steam (strategie en concept),
- Towel (videoproductie),
- Mediaplus (media) en
- Mr Work (recruitment marketing).
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook