De Employer Brand Experience wordt afgesloten met de uitreiking van de SJP-magneten en Wim Kooijman van KLM. Door technische problemen werd het programma helaas omgegooid. Eerst een door de presentatie genoemde twitterspeech van KLM en daarna de uitreiking van 8 Magneten, waarvan 2 Goud.
KLM
Wim Kooijman, Executive Vice President Human Relations and Industrial Relations bij de KLM, is de laatste spreker voordat de SJP-magneten uitreiking begint. Door technische problemen heeft de organisatie besloten om Kooijman slechts 10 minuten het podium te geven in plaats van drie kwartier. In die 10 minuten liet hij wel zien de beste plenaire spreker van de dag te zijn. Nu zijn korte maar inspirerende bijdrage: KLM heeft tijdens de crisis geen mensen ontslagen en gaat dat ook bij de komende crisis niet doen, vertelt Kooijman. Hij geeft aan dat ze als luchtvaartbedrijf gewend zijn aan crises. Mensen maken een organisatie, vindt KLM. Door hen te ontslaan als het even tegenzit en weer aan te nemen als het goed gaat, maak je jezelf ongeloofwaardig op de arbeidsmarkt.
SJP-magneten
De uitreiking van de Magneten van de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie is normaal in mei. Door de kredietcrisis waren er echter te weinig inzendingen en is de uitreiking een half jaar uitgesteld door aan te haken aan de Employer Branding Experience. In totaal waren er 88 inzendingen waarvan 20 een nominatie kregen. Deze nominaties werden bekendgemaakt tijdens de lunchpauze.
Creatie
De eerste prijzen werden uitgereikt aan drie teams van jong talent. Die hebben verschillende campagnes gemaakt om fietsenmakers te werven. Daarna werden de creatieve Magneten uitgereikt.
Categorie print
Rabobank, werven ict’ers: Co Unlimited
Categorie radio, tv en bioscoopcommercials
Geen bekroning
Categorie indoor en outdoor
Koninklijke Landmacht, Playstation: Publicis/Maximum
Categorie online
Nederlandse Tuinbouw. It’s a live: Kong
Categorie evenementen, beurzen en acties
Houthoff Buruma, The Game: Ranj
Categorie smart out of the box
Geen bekroning
Categorie geintegreerde campagnes
Randstad, iedereen heeft iets met…: Publicis
Nederlandse Tuinbouw. It’s a live: N=5/Kong (Goud)
Effectiviteit
De effectiviteitsprijs wordt uitgereikt aan werkgevers die doelbewust en accountable werven. Er waren twee nominaties Alliander en PostNL. Beide nominaties zijn echter niet bekroond. Ze waren goed, maar er stak er geen een bovenuit.
Employer brand oeuvreprijs
Na jaren van afwezigheid is de employer brand award weer terug. De laatste werd in 2005 uitgereikt aan de Koninklijke Luchtmacht. Genomineerden zijn de Koninklijke Landmacht (Publicis/Maximum) en Werken bij het Rijk (Euro RSCG). Werken bij het Rijk heeft een magneet gewonnen en de Koninklijke Landmacht een gouden Magneet.
SJP-bijlage bij Werf& in januari
De eerstvolgende Werf& verschijnt in januari. Werf&-abonnees ontvangen de SJP-bijlage met daarin alle 20 nominaties en winnaars. Er zijn nog 2 partijen nodig om dit boek mogelijk te maken.