Gem. leestijd 2 min  2060x gelezen

Employer Branding Experience: break out sessies

Na de lunch staan twee break out rondes op het programma. Als deelnemer aan het congres kun je een keuze maken uit een aantal sessies. Werf& sluit aan bij de sessies Internal branding door Ellen Leenhouts en Reputatiemanagement door Paul Stamsnijder en doet verslag.

Break out internal branding

“Coca Cola is een sterk merk”, vertelt Ellen Leenhouts. Maar het imago komt niet overeen met de identiteit. Door de vacatureteksten zakelijker te schrijven, wisten ze ervoor te zorgen dat kandidaten een meer  realistisch beeld kregen. Volgens Leenhouts is internal branding:  weten waar je merk voor staat en dit optimaal integreren in je HRM.

Veel werkgevers schermen met kernwaarden als zijnde werken aan internal branding. Maar dit zijn meer de normen waaraan medewekers zich moeten houden. Volgens onderzoek van SWOCC blijkt dat organisaties die sterk leven naar het merk, veel succesvoller zijn. Ze hebben een hogere omzet en maken meer winst.

Positionering moet authentiek en relevant zijn, oftewel onderscheidend. Positioneren is volgens Leenhouts keuzes maken. Dat kan bijvoorbeeld door de archtypen van Jung. En wanneer je keuzes hebt gemaakt, zul je dat in alles moeten doorvoeren. Van vacatureteksten tot het de hele selectieprocedure. Van beoordelingsgesprekken tot talent management programma’s. Vervolgens kun je als organisatie een brandhouse maken van 5 merkwaarden die je gebruikt als leidraad in alles wat je intern en extern doet. Goed verhaal, alleen jammer dat er herhaaldelijk naar visitekaartjes gevraagd.

Break out reputatiemanagement

In de tweede break out ronde schuiven we aan bij Paul Stamsnijder van Reputatiegroep, Eurib en auteur van “De vent is de tent”. In zijn verhaal gaat hij in op de vraag hoe je van medewerkers ambassadeurs maakt met behulp van reputatiemanagement en storytelling. Reputatie komt uiteindelijk voort uit het gedrag van medewerkers. Het totaalbeeld van de organisatie en medewerkers spelen daarin een hoofdrol, aldus Stamsnijder.

Reputatiemanagement vindt plaats op 3 dimensies: positionering, professionalisering en profilering. De eerste twee zijn intern en de derde is extern. Vooral de professionalisering van de organisatie wordt nog wel eens vergeten. Organisaties maken dan meteen de stap van positionering naar profilering.

In een reputatiematrix kun je eenvoudig bijhouden hoe je bekendheid en vertrouwen tegenover elkaar wegzet in twee assen. Bekende organisaties die bekend en hoog vertrouwen hebben zijn bijvoorbeeld Albert Hein en Apple. Organisaties die wel bekend zijn, maar minder vertrouwen hebben zijn bijvoorbeeld BP en Aldi. Gebrek aan vertrouwen betekent dat je moet werken aan het gedrag. Van medewerkers bijvoorbeeld. Bekendheid kun je versterken met communicatie. Volgens Stamsnijder wordt gedrag onderschat en communicatie overschat. Reclame wordt tegenwoordig veel minder geloofwaardig gevonden. Eigen ervaringen en aanbevelingen van het eigen netwerk zijn het meest geloofwaardig.

SJP en KLM

De Employer Brand Experience wordt afgesloten met de uitreiking van de SJP-magneten en een bijdrage van KLM. Het verslag hiervan volgt later op de site van Werf&.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners