Vandaag vindt voor de derde maal de Employer Branding Experience plaats, het vakcongres over werkgeversmerken, HR/recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Key note speaker is Richard Mosley, co-auteur van het eerste boek over employer employer branding. Werf& verslaat het event in het AFAS Circustheater in Scheveningen.
Branding&Blending
Het thema van dit jaar is branding&blending. Grenzen vervagen, binnen en buiten worden één, alles raakt met elkaar verweven, er worden steeds hogere eisen gesteld aan samenwerking binnen, tussen én buiten organisaties… Als je jezelf in dat lastige speelveld als aantrekkelijk werkgeversmerk wilt positioneren, is dat geen kwestie meer van een mooie campagne. Je hebt een visie nodig die als kompas kan dienen voor aantrekkelijk werkgeverschap – en je moet vooral het bijbehorende gedrag vertonen. De sprekers van vandaag staan stil bij het aangaan van deze uitdaging.
Richard Mosley
De eerste spreker is Richard Mosley, managing director van People in Business. Hij heeft onder meer gewerkt aan employer brand projecten bij Coca-Cola, LEGO, RBS en Unilever. Mosley heeft samen met Simon Barrow het eerste boek over employer branding geschreven in 2005: The employer brand. Eind dit jaar komt zijn nieuwe boek uit: Employer Brand Management: practical lessons from the world’s best employers.
Blending
Mosley gaat in zijn presentatie over het samengaan van alles (merging, blending). Ook bij employer branding gaat het steeds meer richting blending. Organisaties zijn vandaag de dag continu aan het veranderen Dit betekent dat de employer value proposition niet alleen moet aansluiten bij de organisatie nu, maar ook over paar jaar. Ook zijn steeds meer werkgevers bezig met employer branding, dus zul je in je poditionering meer je best moeten doen om je te onderscheiden. Zeker daar de arbeidsmarkt globaliseert en de positionering internationaal moet kunnen inzetten. De EVP mag bestaan uit een mix van zaken die nu al aanwezig zijn in een organisatie en zaken waar je nog aan werkt (ambitie).
Onderscheiden
Belangrijk is om je te onderscheiden. Innovatie als positionering is veel te algemeen en zul je dus moeten verdiepen. Ook in de vertaling naar beelden in bijvoorbeeld advertenties en recruitmentsites is onderscheid van belang. Ook internationale merken zullen hun lokale merken en wereldwijde merken moeten samensmelten. Teveel internationaal gaat niet lukken, maar te lokaal ook niet. Een wereldwijde positionering moet lokaal vertaalt kunnen worden, zonder afbreuk te doen aan het wereldwijde werkgeversmerk. En binnen landen moet je de EVP weer kunnen vertalen naar verschillende doelgroepen op de werkvloer.
Communicatie
Naast het ‘blenden’ van de EVP zul je ook de communicatie moeten samensmelten. Van zenden naar interactie naar sociaal. Van employer branding tot de recruitment experience waardoor je geintegreerd employer brand management. Je zult de juiste media moeten mixen om de ideale employer brand experience te krijgen. Content in tekst, maar vooral beeld wordt steeds belangrijker. Door medewerkers er actief bij te betrekken wordt de content ook authentiek, bijvoorbeeld op de recruitmentsite.
In de employer brand experience ben je bezig om alle verwachtingen waar te maken of te overtreffen. Door ’employee touch points’ in kaart te brengen en deze te optimaliseren komen communicatie en realisatie samen in een optimale mix.