Employer branding wordt belangrijker dan corporate branding, stelt een nieuw rapport.
Het juiste personeel aantrekken is in de huidige markt steeds belangrijker. Daarom is de bedrijfscultuur essentieel, stelt een vandaag verschenen rapport van ABN Amro, dat het belang van employer branding onderstreept. ‘Is de bedrijfscultuur aansprekend en goed verankerd, dan zullen werknemers in hun uitingen via sociale media of face-to-face ervoor zorgen dat uw bedrijf een constante aanvoer krijgt van nieuwe medewerkers.’
Winkelpersoneel niet altijd professioneel
Het rapport verschijnt na onderzoek onder zo’n 4.000 consumenten over hoe deskundig winkelpersoneel is. Daaruit blijkt onder meer dat 53 procent van de klanten vindt dat bouwmarkten moeten investeren in de professionaliteit van hun medewerkers. Voor elektronicawinkels is dat 41 procent en voor sportwinkels 38 procent.
Ook in de zakelijke dienstverlening schort het
Ook in de zakelijke dienstverlening schort het nogal eens aan deskundigheid, stellen de ondervraagden. Professionalisering van het personeel moet in beide sectoren dan ook de allerhoogste prioriteit krijgen, zo stelt de bank.
Employer branding wordt crucialer
Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro: ‘Het belang van de menselijke factor, empathie en persoonlijk advies, groeit alleen maar. Retailers moeten dan ook een cultuur creëren waarin medewerkers alle ruimte krijgen om zich richting de klant te onderscheiden. Employer branding wordt belangrijker dan corporate branding.’
‘Het belang van de menselijke factor, empathie en persoonlijk advies, groeit alleen maar.’
Teamvaardigheden steeds belangrijker
De organisatiecultuur bepaalt hoeveel jongeren een organisatie kan aantrekken, stelt Hofstede. ‘Het zorgt ervoor dat steeds hoger opgeleide medewerkers in hun kracht worden gezet. Hierdoor is en blijft uw bedrijf aantrekkelijk voor jong talent. En dat is in deze tijd doorslaggevend.’ Volgens het rapport worden teamvaardigheden van medewerkers daarbij ook steeds belangrijker, méér nog dan kennis. ‘Dit betekent dat empathisch vermogen een belangrijke rol gaat spelen bij werving en selectie.’
Strategische Personeels Planning helpt
Ook onderstreept de bank het belang van Strategische Personeels Planning (SPP). Dit niet alleen om te kijken welke harde skills nu missen en welke in de toekomst juist hard nodig zijn, maar ook om te beoordelen hoe groot het verschil is tussen de huidige en de gewenste cultuur. ‘Dit vanuit de gedachte dat de contractvorm van medewerkers steeds minder relevant wordt. Vast kan, maar flex ook – bijvoorbeeld door uitzenden of payrolling.’
‘De contractvorm wordt steeds minder relevant. Vast kan, maar flex ook – door uitzenden of payrolling.’
4 competenties doorslaggevend
Volgens ABN Amro dringt in de retail en zakelijke dienstverlening steeds meer het besef door dat ‘het menselijk kapitaal het belangrijkste ondernemerskapitaal is.’ Het rapport noemt vier competenties die cruciaal zijn voor personeel van vandaag en van morgen:
- Samenwerken
- Zelfsturend vermogen
- Creativiteit
- Empathie
‘Onthoud daarbij: intrinsiek gemotiveerde en optimaal gefaciliteerde werknemers zijn de aanjagers voor de toekomstige winsten.’
‘Intrinsiek gemotiveerde werknemers zijn de aanjagers voor toekomstige winsten.’
Pittige e-assessments
Een van de geïnterviewden in het rapport is Katinka Ruikes, Manager HR en Learning & Development bij A.S. Watson Benelux (bekend van Kruidvat). Zij zegt onder meer: ‘Kandidaten werven met het juiste DNA blijft voor ons een uitdaging. We krijgen veel sollicitaties binnen en onze selectie met e-assessments is pittig, maar noodzakelijk. We zijn kritisch, want je wilt een goede ‘fit’. Het is toch de bedoeling dat iemand succesvol is en het naar zijn zin heeft.’
Foto boven: uit het rapport