Gem. leestijd 4 min  39x gelezen

Employer branding begint bij interne activatie (inzending Woonwaard & Strong Originals)

Een onderscheidende werkgeverspositionering en werkenbij-site voor Woonwaard. Waar trots en impact samenkomen. Want ‘Thuis begint bij jou.’ Lees de hele case van Woonwaard & Strong Originals (EN HR solutions), ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Employer branding begint bij interne activatie (inzending Woonwaard & Strong Originals)

‘Iedereen een thuis, nu en in de toekomst’, dat is de missie van Woonwaard, een woningcorporatie in Alkmaar en Dijk & Waard. Aan de basis van deze missie staan passende woningen, een prettige buurt én natuurlijk de medewerkers van Woonwaard. Zij maken dit mogelijk. Woonwaard ervaart uitdagingen bij het aantrekken van de juiste kandidaten. Daarom werd een onderscheidend werkgeversmerk ontwikkeld, vertaald naar een nieuwe werkenbij-site en een interne activatiecampagne om trots en betrokkenheid onder medewerkers te vergroten.

Drie hoofdthema’s vormen dé kapstok voor de arbeidsmarktcommunicatie.

Samen met Strong Originals (onderdeel EN HR solutions) is een heldere werkgeverspositionering ontwikkeld met drie hoofdthema’s en de pay-off Thuis begint bij jou. Een keuze die past bij wat Woonwaard doet en is ingegeven door de ruimte die er is voor medewerkers. Deze thema’s vormen dé kapstok voor de arbeidsmarktcommunicatie. De pay-off kan op verschillende manieren ingezet worden. Bijvoorbeeld ‘Thuis begint bij Ahmed’ om de persoonlijke impact die je met jouw werk maakt te benadrukken. Of ‘Een prettige buurt begint bij Julya’ om het vakgebied te benadrukken.

De positionering is extern vertaald naar een werkenbij-site met pakkende copy, fotografie, persoonlijke verhalen en binnenkort ook video’s. Intern werden EVP en werkenbij-site gelanceerd via een activatiecampagne. Strong Originals creëerde content door audio-interviews met medewerkers. Deze vormden de basis voor drie uitingen: persoonlijke verhalen voor de website, podcasts voor de interne activatie én als voice-over voor een serie werkenbij-video’s die op dit moment ontwikkeld wordt. Allemaal om trots te laten zien hoe het is om bij Woonwaard te werken en welke impact jij als medewerker hebt. Want, ‘Thuis begint bij jou’.

Het project betreft de volgende uitwerkingen:

  • Een positionering voor Woonwaard met pay-off ‘Thuis begint bij jou’;
  • Aanleg van een beeldbank
  • Productie van podcast
  • Interne expositie met foto’s en quotes van medewerkers en link naar podcast-interviews

Wat was de impact van de case?

  • De basis is gelegd voor verdere (externe) uitingen en arbeidsmarktcommunicatie met een onderscheidende employer value proposition
  • Bijna 20.000 website-impressies in de eerste 3 maanden
  • Een gemiddelde bezoekduur van 3:45 minuut
  • Een nieuwe werkenbij-site met verhalen en podcasts van medewerkers
  • Een interne activatiecampagne met interne “expositie”

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een mooi voorbeeld van het belang en de samenhang van een goede werkgeverspositionering en de creatieve uitwerking daarvan, zowel in- als extern. De positionering klopt met hoe medewerkers het werken bij Woonwaard ervaren en is passend bij de strategische doelen van de organisatie. Daarnaast helpt deze ook om bij de medewerkers de trots meer naar boven te halen, die van zichzelf nuchter en bescheiden zijn. Daarom wordt er in de fotografie bijvoorbeeld gebruik gemaakt van ‘de stip’.

Een element uit de bestaande huisstijl van Woonwaard dat creatief is ingezet door medewerkers op de stip in beeld te brengen. Om te benadrukken dat zij juist trots mogen zijn op hun werk en hoe zij bijdragen aan een thuis voor de huurders. Daarnaast laten de cijfers van de werkenbij-site, sinds de lancering in december 2024, goede resultaten zien. Kandidaten weten de website van Woonwaard te vinden én nemen de tijd om de content te bekijken. Dat blijkt wel uit de lange bezoekduur.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit Strong Originals:

  • Jolien Bijhouwer – Senior Employer Branding specialist
  • Laurens van der Mark – Teamlead Design & Creatie
  • Stefan Makkus – Content Creative
  • Ray Pluim – Senior Content Creative
  • Mirthe Molin – Content Marketeer
  • Carolien van Buuren – Projectmanager
  • Rob de Vormer – Manager Branding & Informatie
  • Sander Pluim – Creative & Videograaf

Vanuit Woonwaard:

  • Monique Kerssens – Communicatieadviseur
  • Hanneke van Vught – Coördinator HR

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners