Gem. leestijd 3 min  602x gelezen

Zó maak je een audit voor je employer brand

Ben jij bewust bezig met je employer brand? En heb je er dan ook al aan gedacht een audit hiervoor uit te voeren? Zo’n audit kan voorkomen dat je toptalent kiest voor de concurrent. En zó voer je hem uit.

Zó maak je een audit voor je employer brand

Jouw bedrijf heeft een employer brand, daar kun je niet omheen. Authentieke en betrokken employer branding is de sleutel tot het aantrekken (en behouden) van de juiste kandidaten voor jouw organisatie. Maar hoe neem je hierover de controle? Dan kun je het beste beginnen met een audit, om zo erachter te komen wat goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is een employer brand audit?

Met een employer brand audit kun je jouw wervings- en marketingkanalen diepgaand beoordelen. Je kunt een benchmark ermee vaststellen om erachter te komen waar je organisatie zich bevindt ten opzichte van je doelen. Door verschillende variabelen te meten ontdek je niet alleen alle touchpoints die kandidaten hebben met je bedrijf, maar ook welke kanalen extra aandacht nodig hebben.

Dit zijn bijvoorbeeld onderdelen die je kunt meten in zo’n employer brand audit:

  • Je online aanwezigheid
  • Je aanwezigheid op sociale media
  • Recruitment- en hiring-proces
  • Candidate experience
  • Je huidige en voormalige medewerkers

De grootte verschilt

De grootte van een audit verschilt per organisatie. Het hangt af van de complexiteit van jouw recruitment. Uiteindelijk streef je naar een antwoord op de volgende vragen:

  • Welke boodschap stuur ik naar de kandidaat?
  • Hoe stuur ik deze boodschap?
  • Werkt die boodschap?
  • Hoe is de gebruikerservaring van mijn online kanalen?
  • Wat zeggen mensen over mijn bedrijf?
  • Waar moet ik nog tijd aan besteden?
  • Waar moet ik geen tijd meer aan besteden?

Heeft mijn organisatie een audit nodig?

Er zijn vele redenen waarom een employer brand audit nuttig kan zijn. Het helpt je bijvoorbeeld om controle te krijgen over elke stap in de candidate journey. Ook als je merkt dat je recruitmentproces in de loop van tijd minder efficiënt en/of effectief is geworden kan een audit helpen. Het identificeert de punten waarin je meer tijd moet investeren om de ervaring van kandidaten te verbeteren en daarmee je employer brand te optimaliseren.

Een employer brand audit kan, kortom:

  • helpen bepalen waar en hoe je middelen kunt inzetten;
  • een dieper inzicht geven in hoe je online kanalen presteren;
  • helpen bij het verbeteren van je werkenbij-pagina’s;
  • helpen problemen te identificeren in je recruitment- en hiring proces;
  • laten zien wat je kunt verbeteren in dit proces;
  • helpen prioriteren waarmee je moet stoppen en waaraan je juist meer aandacht moet besteden.

Bovenal geeft een audit je opheldering over je totale employer brand. Het zorgt er niet alleen voor dat je de juiste mensen voor je bedrijf aantrekt, het vergroot ook de kans dat deze mensen langer blijven en er online positief gesproken wordt over je organisatie. Met zo’n audit krijg je controle over alle touchpoints die kandidaten hebben met je bedrijf. Dit geeft je de mogelijkheid om deze te verbeteren en de concurrentie voor te blijven.

employer brand audit template

Er is een template voor

Je kunt een employer brand audit natuurlijk zelf maken, en vastleggen in een document. Maar wat als je een kant-en-klaar template hebt, dat je makkelijk zelf kunt invullen? In dit template kun je afvinken welke onderdelen je hebt gecontroleerd en kun je opschrijven waar je meer tijd in wilt investeren (en waar juist niet meer).

  • Download de employer brand audit template hier.

Upcoming webinar: Controle over je candidate experience

Je employer brand is onlosmakelijk verbonden met de candidate experience. Op 29 januari om 14:00 geven we een webinar waarin we laten zien hoe je meer controle krijgt over het verbeteren van de candidate experience. Hier komen ook de touchpoints met kandidaten aan bod. Via deze link kun je je inschrijven. En hier kun je alle afgelopen webinars terugkijken.

nina zwaanswijkOver de auteur

Nina Zwaanswijk werkt als online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver, waar ze voornamelijk werkzaam is binnen recruitment en organisaties helpt met het aantrekken van kandidaten, hun online marketingstrategie en online aanwezigheid.

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation.
online (recruitment) marketeerbij SendtoDeliver

Nina Zwaanswijk

Nina Zwaanswijk werkt als online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver. We zijn voornamelijk werkzaam binnen recruitment en helpen organisaties met het aantrekken van kandidaten, hun online marketingstrategie en aanwezigheid.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners