Hank Oosterbaan, manager arbeidsmarktcommunicatie bij chipmachinebouwer ASML, vertelt op de Employer Branding Experience over zijn ervaringen. E=mc2 is de titel van zijn presentatie wat staat voor de uitdaging van ASML: employer branding in een high tech omgeving met schaarse doelgroepen.
Employer branding in high tech omgeving
In 2010 begon Oosterbaan bij ASML en de eerste vraag waar hij indook was: wat maakt ASML zo bijzonder? Het antwoord is cutting edge technology, bijvoorbeeld doordat de technologie die nu wordt gebouwd 3 jaar geleden wetenschappelijk nog niet mogelijk was.
Doelgroep
De medewerkers bij ASML zijn content gedreven met een ‘can do’ mentaliteit. Het is een doelgroep die reclame niet geloofwaardig vinden en op zoek zijn naar de feiten. People, team, technology is het uitgangspunt voor de branding. Geinspireerd door Seth Godin’s be remarkable, heeft ASML via PR haar verhaal kunnen vertellen. Realistisch en echt. In 2012 hebben een aantal grote afnemers geinvesteerd in ASML en dit is met veel perspublicaties goed uitgebuit.
Campus
Discover Channel wordt goed bekeken door de doelgroep en werd ingezet om de doelgroep meer te vertellen over ASML. En op de campus zijn een jaar geleden stagiairs ingezet als campus promotor. Een week lang zijn ze ondergedompeld in ASML en met een blauwe ASML-fiets losgelaten op hun eigen universiteit om daar ASML te promoten.
Werving
Hij vervolgt met te vertellen dat vacatures op hun eigen recruitmentsite worden voorzien van jobclips waarin de leidinggevende vertelt over de functie. Dit verhoogt de kwaliteit en daarnaast ontvangt ASML 10-15% meer respons. Oosterbaan sluit zijn bijdrage af met en aantal learnings. En een daarvan is de samenwerking tussen corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie.