Gem. leestijd 5 min  1789x gelezen

Waarom je de beste kandidaten niet met geld lokt, maar met vuur

Waarom je de beste kandidaten niet met geld lokt, maar met vuur

Goede mensen komen niet op (dure) wortels af. Maar, zo vraagt Jeroen Moerenhout zich af: waarom zet employer branding dan niet vaker in op vuur?

Managementgoeroe Stephen R. Covey verwoordt het mooi: motivatie is een vuur dat vanuit jezelf komt. Intrinsieke motivatie dus. Afgelopen week las ik er in De Correspondent nog een leuk artikel over, van Rutger Bregman. De boodschap, kort gezegd: weg met extrinsieke motivatiefactoren als wortels (beloningen) en stokken (boetes). We worden er alleen maar lui en hebzuchtig van en belanden uiteindelijk in een bore-out.

Hoe werf je die gedreven kandidaat?

Helemaal true, wat mij betreft. Maar hoe voorkom je als recruiter dat je nietsnutten en hebzuchtigen aantrekt? Hoe werf je nu die kandidaat die motivatie bij zichzelf zoekt en niet alleen in zijn arbeidsvoorwaarden? Hoe zorg je ervoor dat je employer brand het vuur aanwakkert en je niet op de blaren laat zitten?

4 drivers in het werk

Eerst maar een stukje theorie. Volgens professor Kenneth Thomas zijn er vier drivers in de werkomgeving van vandaag.

  • Allereerst zingeving, het gevoel dat je aan een gemeenschappelijk en/of maatschappelijk doel werkt.
  • Daarnaast eigen keuze, het gevoel dat je naar eigen normen en waarden taken kunt uitvoeren.
  • De derde driver is trots, het gevoel dat je ergens goed in bent, dat je eigenaar bent van werkzaamheden.
  • De laatste driver is progressie, het gevoel van voortgang en de aanmoediging dat je inspanningen echt iets opleveren.

Kortom: je raakt innerlijk gedreven als je het gevoel hebt dat je in controle bent, als je gelooft in wat je doet, als je ziet dat dingen werken en als je vertrouwen hebt in jezelf en je prestaties.

Kandidaten die vlammen in plaats van smeulen

Nog niet weggeswiped? Dan volgt nu de praktijk. Want hoe zorg je nou dat jouw organisatie de boei is waar de sollicitant op wil drijven? Neem de volgende tips eens ter hand:

1. Vertel je corporate story alsof het een sprookje is

Denk eens terug aan toen je een kind was. Wat waren je meest basale behoeften? ‘Ik heb honger’ en ‘Vertel me een verhaaltje’, toch? Neuro economics-pionier Paul Zak ontdekte enkele jaren geleden dat boeiende verhalen met een climax en ontknoping inlevende reacties uitlokken door de aanmaak van oxytocine, het hormoon dat vertrouwen en verbinding bevordert. En dat zorgt voor motivatie.

Begin je vacaturetekst dus gerust een keertje met “Er was eens…”. Het zal helpen om uiteindelijk te kunnen zeggen: “En ze leefden nog lang en gelukkig…”

2. Wakker nieuwsgierigheid aan

Nogmaals terug naar je kindertijd, toen je nog niet geremd werd door wortels en stokken. Hoe vaak heb jij je ouders tot wanhoop gedreven met de vraag: “Waarom?”. Herkenbaar? Kandidaten die nieuwsgierig zijn raken niet snel verveeld, hebben een open mind, zijn gemotiveerd om te leren en nemen niets voor lief. Curiosity is the cure for boredom. Creëer daarom eens een vacaturetekst die aan het denken zet, prikkelt, verbaast en tot nader onderzoek uitnodigt.

peijnenburg3. Elimineer de Peijnenburg-beloning

Een wetenschappelijk experiment wees ooit uit dat het een groep rokers die financieel beloond werd om te stoppen een stuk slechter af ging dan een groep rokers die het zonder dat geld moest doen. Pikant: de beloonde rokers lógen ook nog eens over het aantal sigaretten dat ze rookten.

Leuk dus, zo’n wielrennend jochie, happend naar de Peijnenburgkoek die hem wordt voorgehouden door zijn vader. Maar op lange termijn werkt het niet en bereik je juist het tegenovergestelde effect, wat ook wordt bevestigd door diverse onderzoeken. Lariekoek dus, dat Peijnenburg-effect. Prima koek, hoor, maar geloof vooral niet dat mensen er sneller van gaan lopen.

4. Creëer een leefbaan, geen loopbaan

In een leuke TedTalk over work-life balance geeft Nigel Marsh antwoord op de vraag of hij een leven heeft: “Ik heb pas een leven als ik met pensioen ben, de kinderen uit huis zijn, mijn vrouw mij heeft verlaten, mijn gezondheid faalt en ik geen vrienden meer heb om mijn interesses mee te delen.”

Een ironisch antwoord uiteraard, maar toch zie ik je stiekem instemmend knikken. Steeds meer mensen zijn zich bewust van een ongezonde blindstaar op hun carrière, ook kandidaten die jouw vacature lezen. Laat dus ruimte voor vrijheid en flexibiliteit, in plaats van te beginnen over ‘geen 9 tot 5’ (een eufemisme voor: je moet altijd voor ons beschikbaar zijn). Haak liever in op hobby’s, interesses en passies. Misschien het sollicitatiegesprek eens beginnen met een potje tafelvoetbal of djembé trommelen?

5. Laat wat te kiezen over

Nog één keer terug naar je kindertijd dan. Weet je nog die keer dat je trek had en je moeder je een appel voorschotelde? Je schudde waarschijnlijk nee. Gaf je moeder daarentegen de keuze tussen een appel en een banaan, dan zette je waarschijnlijk toch de tanden in de appel.

Keuzes kunnen maken bepaalt wie je bent als mens. Vermijd daarom in je vacature teksten als ‘moet’, ‘vereist’ en ‘wordt verlangd’. Vervang ze door: ‘kan’, ‘mag’, ‘wil’ en ‘samen overeen te komen’.

6. Een gemotiveerde kandidaat wil meer dan geld

Een blije kandidaat wordt niet gedreven door geld. Nou, vooruit: niet alléén door geld. Vermijd daarom ook te veel communicatie over salaris, benefits, condities, aansturing en beleid. Gooi het eens over een andere boeg. Vertel dus liever over: passie, prestaties, erkenning, groei, verantwoordelijkheid, opties en vooruitgang.

wortel konijnenhok

Kortom: bewaar de wortel voor het konijn

Kortom: houd je sollicitant geen wortel voor, bewaar die lekker voor het konijnenhok. Geef ze eens positieve feedback op hun CV. Laat ze zich trots en een expert voelen, alsof ze een kunstwerk hebben gemaakt. Behandel de kandidaat als een pauw en niet als een konijn. Het zal uiteindelijk ook jouw employer brand in vuur en vlam zetten.

jeroen moetenhoutDit blog is geschreven door Jeroen Moerenhout, die werkt bij De Staffing Groep, bedrijf in HR en staffing solutions, waar hij ondernemingen adviseert op het gebied van in-, door- en uitstroom van talent. Hij is tevens oprichter van Leefvermaak.

Lees meer van Jeroen:

Ook je mening delen?

Er is nog ruimte voor bloggers die iets willen delen met het recruitersvakgebied! Mail je bijdrage, en je krijgt in elk geval respons.

 

Consultant Arbeidsmarktstrategiebij Leefvermaak

Jeroen Moerenhout

Jeroen Moerenhout is zelfstandig Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak en gespecialiseerd in conceptontwikkeling voor Recruitment en Talentmanagement. Jeroen schrijft en blogt over de toekomst van werk.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners