Vandaag zijn zo’n 500 professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en employer branding bijeen op het vakcongres de Employer Branding Experience. Sprekers uit binnen- en buitenland staan op het programma. Werf& is erbij en doet verslag van de ochtend.
Employer Branding Experience
De ‘Employer Branding Experience’ wordt voor de tweede maal georganiseerd en is een krachtenbundeling van vier toonaangevende organisaties op het gebied van HR en marketing: de NVP, Recruiters United, de Vea Vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie en de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie (Magneten). Doel van het evenement is elkaar inspireren met best practices, nieuwe HR-strategieën en creatieve arbeidsmarktcommunicatie. De presentatie van de dag is in handen van Frederique de Jong en Niels Heithuis, beiden actief bij BNR.
Brett Michington
Na de opening door Frederique de Jong en Niels Heithuis is de eerste spreker van de ochtend de Australische Brett Minchington, international employer brand strategist & auteur op het gebied van employer branding. In rap tempo neemt hij ons mee in een hele berg slides in employer brand leadership. Hij legt uit hoe we van recruitment 1.0 naar recruitment 3.0 zijn gegaan, waarbij recruitment 3.0 staat voor recruiment via engagement met communities. Onder meer resultaten van zijn recent internationaal uitgevoerd onderzoek passeren de revue. Aan de hand van diverse internationale cases laat hij de aanwezigen zien hoe je succesvol kunt zijn met employer branding. Volgens Michington moet employer branding minder gezien worden als verlengstuk van recruitment, maar meer vanuit engagement van medewerkers.
Autodesk
De volgende sprekers zijn Matthew Jeffery & Emilie Dixon van Autodesk Ltd. Jeffery begint te vertellen hoe belangrijk het werven van talent is voor organisaties. Zeker als de loyaliteit onder druk staat. 90% van de arbeidsmarkt is latent. Om je markt groter te maken dan de 10% zul je meer moeten doen. Het employer brand van een organisatie is van iedereen en niet alleen van de employer brand manager. Employment brand ambassadors in een organisatie, het talent, zijn essentieel voor het uitdragen van het merk binnen communities. Het recruitmentsysteem is misschien wel de belangrijkste community van een werkgever. Maar als ze eenmaal in het recruitmentsysteem zitten, horen de meeste kandidaten horen nooit meer iets van een werkgever.
Dixon vertelt hoe Autodesk de relatie aangaat met communities. Onder meer via een iPad app, waarbij recruitment niet teveel op de voorgrond staat. Via LinkedIn’s referral tool gaat Autodesk de eigen medewerkers inzetten en helpen bij het vinden van talent in hun eigen netwerk.
Jeffery sluit af met zijn visie op recruitment 4.0, waarbij onder meer gamification een grote rol gaat spelen.
Middag
Vanmiddag staat een tweetal workshoprondes op het programma, worden de SJP-magneten uitgereikt en het event wordt afgesloten met een keynote van KLM. Einde van de dag kun je hierover meer lezen op Werf-en.nl.