Het opbouwen van een lange termijn-, persoonlijke relatie met potentiële klanten is voor bedrijven altijd een speerpunt. Waarom houden bedrijven zich dan maar beperkt bezig met het opbouwen van een lange termijn-, persoonlijke relatie met kandidaten; ofwel Talent Relationship Management (TRM)?
Het vertrekpunt van Talent Relationship Management
Voordat je een (vertrouwens)band op kunt gaan bouwen met een kandidaat gaan er een aantal stappen vooraf. Een talent komt namelijk niet zomaar aanwaaien. Wat een boer niet kent, eet hij niet. Een kandidaat moet jouw bedrijf dus eerst kennen dankzij een stukje employer branding richting de doelgroep. Een volgende stap is het ontmoeten van de topstudenten. Een inhousedag leent zich daar perfect voor. Maar dan? De student kent jou, jij kent de student. Je hebt de bij jou passende talenten eruit gefilterd. Maar voor je het weet is een talent je vergeten. Zeker omdat de concurrentie enorm hoog is om de toptalenten binnen te halen. Dit is het startpunt van Talent Relationship Management.
Verhoog effectiviteit wervingsactiviteiten
Jaarlijks ontmoet je vele goede kandidaten via inhousedagen, beurzen en sollicitaties. Talent dat geïnteresseerd is om bij jouw organisatie te komen werken. Maar mogelijk zijn ze ook geïnteresseerd om bij jouw concurrent aan de slag te gaan. Het gevoel bij een bedrijf is dan essentieel, want het geeft bij vele talenten de doorslag om voor een werkgever te kiezen. Dit gevoel creëer je met behulp van TRM en je verhoogt daarmede het rendement van je wervingsactiviteiten enorm! Je voorkomt dat je extra activiteiten moet ontplooien om talent te ontmoeten of dat je vacatures uit moet zetten bij Werving & Selectiebureaus.
Ontwikkel talentpools
Mogelijk heb je nu door de economische omstandigheden minder budget om te bouwen aan je employer brand en om talenten te werven. Essentieel dus om het budget zo effectief mogelijk in te zetten. Door de juiste inrichting van je Campus Recruitment, en de naadloze aansluiting van TRM kun je niet alleen nu, maar ook in economische hoogconjuctuur zélf je talenten werven. Het opzetten van talentpools biedt je hiervoor de uitkomst. Je wervingskosten zullen significant gaan dalen en je zult de beste talenten naar je toetrekken.
Start jouw concurrentievoordeel
Dat klinkt mogelijk als te mooi om waar te zijn. Ik zal je in mijn komende blogs meer vertellen over de voordelen, maar ik zal je ook de handvatten geven waarmede je zelf met TRM aan de slag kunt gaan. Ik ga je helpen om de resultaten van je wervingsactiviteiten te verhogen!
Ben jij momenteel al actief bezig met Talent Relationship Management? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. En ken je een collega of vriend die ook bezig is met TRM? Deel dan dit waardevolle artikel!
Deze bijdrage is geleverd door Teun Smulders. Hij is als partner van Natural Talent gepassioneerd van het optimaliseren van Campus Recruitmentbeleid bij bedrijven. Hij is expert op het vlak van het aantrekken van studenten en starters en duurzaam recruitmentbeleid.