Het is voor zover bekend de eerste keer dat een GGZ-instelling behandelaars laat selecteren door degenen die ze gaan behandelen. Meestal zijn het (HR- of hiring) managers die verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke sollicitatieprocedure. Maar Human Concern wil daar nu dus mee breken en ook de cliënt een stem geven.
Ervaringsprofessionals gezocht
Dat is overigens ook weer niet zo heel verrassend voor deze gespecialiseerde instelling. In het centrum voor eetstoornissen werken namelijk vooral zogeheten ‘ervaringsprofessionals‘. Oftewel: erkende GGZ-professionals, die zelf echter ook ervaringsdeskundig zijn. Als in: genezen van een eetstoornis. Momenteel werken er 125 mensen op 5 locaties (Amsterdam, Bilthoven, Breda, Eindhoven en Zwolle). Er worden nog 20 extra krachten bij gezocht, en een nieuwe vacatureronde komt eraan.
‘Dit past naadloos bij onze zienswijze waarbij de cliënt gelijkwaardig is aan de behandelaars.’
De (ex-)cliënten gaan onder meer speedinterviews houden met de sollicitanten voor die functies. Volgens David Krol, directeur behandelzaken bij Human Concern, is het logisch om de cliënten hierbij te betrekken: ‘Dit past naadloos bij onze zienswijze waarbij de cliënt gelijkwaardig is aan de behandelaars.’
Video over wat cliënten zoeken
De mening van de (ex-)cliënten wordt niet alleen in de selectiefase benut. Ook tijdens de werving worden ze al betrokken. Zo heeft Human Concern met een video letterlijk in beeld gebracht wat cliënten zoeken in een behandelaar. Sollicitanten wordt gevraagd om in hun motivatiebrief toe te lichten waarom zij over het profiel beschikken dat bij deze behoeftes past.