Het eerste ‘Breaking seminar GDPR voor recruitment’ is op 12 december volledig uitverkocht. Daarom wordt op 31 januari volgend jaar een tweede sessie georganiseerd.
Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan dat er nieuwe privacyregels aankomen. Op 25 mei 2018 kunnen we er niet meer omheen: de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) – ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – vervangt dan de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp).
Onze kop in het zand steken?
Voor het zover is, kunnen we 2 dingen doen: óf onze kop in het zand steken óf zorgen dat het hele recruitmentproces erop ingericht is. Inclusief de arbeidsmarktcommunicatie. Een voorbeeld: mensen moeten straks actief toestemming geven dat hun gegevens worden verwerkt en gebruikt (dus bijvoorbeeld voor een sollicitatieprocedure). En je moet ook uitleggen hóé je dat gaan doen.
Veel vragen
Als je nu niet met je kop in het zand zit, dan komen er waarschijnlijk veel vragen bovendrijven. Mag ik een kandidaat nog wel ‘koud bellen’? Is mensen benaderen via LinkedIn straks nog wel mogelijk? Hoe kan ik dan nog algemene mailtjes sturen naar mijn klanten of kandidaten? De nieuwe wet raakt ontzettend veel facetten binnen recruitment.
Wat als de kandidaat afknapt?
De GDPR bepaalt dus mede hoe we omgaan met de gegevens van kandidaten. Dat vraagt om wijzigingen in het recruitmentsysteem en de processen. En we moeten ook de sollicitanten aangehaakt houden. Maar moet echt álles gecommuniceerd worden aan de kandidaat? Bestaat dan niet het gevaar dat hij of zij afknapt op de juridische verhalen, voordat ze überhaupt op gesprek zijn geweest?
Moet je de pagina’s over de sollicitatieprocedure rigoureus omgooien om boetes te voorkomen?
Wat doen we met de vacaturetekst?
En dan zijn er ook nog de sollicitatieprocedurepagina’s. Moet je die ook rigoureus omgooien om bijvoorbeeld boetes te vermijden? En wat gaat er gebeuren met de vacaturetekst, het meest gebruikte arbeidsmarktcommunicatiemiddel? Want: meld je daar wel, of juist niet dat de kandidaat actief toestemming geeft voor verwerking van zijn gegevens?
Een knuffel voor de beer op de weg
Eerlijk is eerlijk, als copywriter arbeidsmarktcommunicatie is wetgeving niet mijn favoriete onderwerp. Toch moet ook ik die ‘beer op de weg’ (lees: GDPR) een knuffel geven. We kunnen er immers niet omheen. En dan geldt: een goede voorbereiding is het halve werk.
Dit blog is geschreven door Marjolein Vos van Voor Tekst.
Kom naar het tweede AVG/GDPR-Seminar
Meer weten over hoe je je voorbereidt op de AVG of GDPR? Op 31 januari 2018 vindt een speciaal seminar van Werf& plaats voor recruiters, dat alle ins en outs van de nieuwe privacyregels behandelt.