Het artikel gaat hieronder verder.

Krapte: een woord waar Havensteder niet langer van wakker ligt. Juist omdat de organisatie zich hier dagelijks voor inzet. Zowel op de woningmarkt als op de arbeidsmarkt werkt Havensteder voortdurend aan oplossingen om haar tanden in de uitdagingen van deze tijd te zetten. Met ruim 550 gedreven collega’s die niet alleen betrokken zijn bij elkaar, maar ook bij de bewoners, bewijst Havensteder dat werken bij een woningcorporatie meer is dan een baan – het is een missie.
Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk.
Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk. In samenwerking met Frisse Blikken werd diepgaand onderzoek gedaan naar de behoeften van zowel de kandidaten als de organisatie zelf. Dit leidde tot de creatie van een krachtige Employer Value Proposition (EVP) dat de basis vormde voor het nieuwe werkgeversmerk: ‘Samen Wonen, Samen Werken, Samen Havensteder’. Een jaar later staat er niet alleen een merk, maar ook een goedlopende campagne, een werkenbij-site en een sterke groep ambassadeurs.
Over de campagne
De campagne brengt collega’s, bewoners en de stad letterlijk in verbinding. In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt, evenals echte bewoners en de trotse medewerkers van Havensteder. Dit creëert niet alleen herkenbaarheid, maar benadrukt ook de essentie van waar Havensteder voor staat: een woningcorporatie die samen met de stad bouwt aan een leefbare toekomst.
In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt.
Daarnaast is de campagne niet alleen gericht op de juiste kandidaten, maar ook authentiek en dichtbij. Echte bewoners speelden een rol in de uitingen, wat zorgde voor een herkenbare en geloofwaardige uitstraling. In samenwerking met Brandmannen werd de campagne breed verspreid via META, LinkedIn, DPG Display en Google Search. Inmiddels is Havensteder overgestapt op gerichte targeting voor nóg meer effectiviteit.
Wat was de impact van de case?
De resultaten spreken voor zich. Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld. Doorlopende vacatures, zoals die van huismeester, trekken nu kandidaten aan die zich écht identificeren met het merk. Sinds de start van de campagne in november 2024 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld.
Naast de cijfers is er een belangrijke kwalitatieve winst geboekt: kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne. Havensteder wordt niet alleen beter gevonden, maar ook door de juiste mensen. Dat is de kracht van een sterk werkgeversmerk.
- Significante stijging in sollicitaties: Sinds de lancering in november 2024 tot begin februari 2025 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
- Verbeterde kwaliteit van kandidaten: Moeilijk vervulbare functies zijn sneller en met betere kandidaten ingevuld.
- Sterkere employer branding: Kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case laat zien hoe een woningcorporatie met een slimme, doelgerichte aanpak haar werkgeversmerk kan versterken en succesvol talent kan aantrekken. Door een strategische combinatie van branding, gerichte marketing en interne betrokkenheid heeft Havensteder een impactvolle en inspirerende recruitmentstrategie neergezet. De resultaten tonen aan dat een sterk werkgeversmerk, zelfs met een bewust en verantwoord budget, een cruciale rol speelt in het aantrekken van talent. Dit maakt deze campagne een voorbeeld voor de sector.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Havensteder: Heleen Latooij, Bram Siebenlist en Nikki Meijer.
- Frisse Blikken: Britt Driessen en Nora Zwierenberg
- Raznd: Bas Driessen, Ellen Driessen en Esmée van Dinteren
- Brandmannen
- Stuurlui
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.