Gem. leestijd 4 min  77x gelezen

Een warm bad: hoe wij vakmensen werven met een knipoog en oprechte verhalen (inzending Knaapen)

Warmte in de werving. Een campagne met een knipoog. Hier werken voelt als een warm bad: wees welkom, voel je thuis en wees trots op je vakmanschap. Lees de hele case van Knaapen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Een warm bad: hoe wij vakmensen werven met een knipoog en oprechte verhalen (inzending Knaapen)

Warmte in de werving: hoe we vakmensen aantrekken met een speelse wervingscampagne. Vakmensen zijn schaars, dus pakken wij het anders aan. Geen standaard vacatures, maar een campagne die raakt en opvalt. Onze boodschap? Werken bij ons voelt als een warm bad.

Persoonlijk, met een knipoog

Drie jaar geleden startten we een campagne met echte collega’s in huiselijke setting op de werkvloer. In badjas, op sloffen, of samen met hun huisdier of kind. Met de slogan: ‘Werken bij Knaapen, alsof je thuis bent‘.

Bad als symbool

Nieuwe collega’s zeiden vaak: ‘Bij jullie kom je in een warm bad terecht.’ Dit warme gevoel wilden we nóg sterker en letterlijk uitdragen. We plaatsten een ligbad op bouwplaatsen en kantoren en vulden het telkens met iets anders: zaagsel, badschuim, badeendjes of verf – een knipoog naar vakmanschap en creativiteit. Met in het bad onze eigen collega’s als model.

Campagne van binnenuit

Alles is écht: geen externe bureaus of stockfoto’s, maar een teamprestatie. Collega’s uit alle lagen van de organisatie werkten enthousiast mee. Dit onderstreept wie we zijn: samen de schouders eronder, op de bouwplaats en daarbuiten.

Van werkbussen tot billboards

Naast een werkenbij-site, online visuals, bestickering van onze werkbussen, posters en billboard brachten we de campagne tot leven met een video door De Bouwmevrouwen: ‘Wat betekent het warme bad-gevoel voor jou?’ De eerlijke, grappige en soms ontroerende reacties versterken de impact en geven een indruk van onze bedrijfscultuur.

Resultaat: een campagne die blijft plakken

Met deze campagne vullen we niet alleen vacatures in. We werken tegelijk ook een sterker werkgeversmerk. We trekken vakmensen aan die zich echt thuis voelen. En dat is waar het bij ons om draait: goed voor elkaar, werken met een glimlach, in een omgeving die voelt als een warm bad. We zijn trots op deze campagne en vooral op onze collega’s die dit mogelijk hebben gemaakt.

Warmte in de werving. Een campagne met een knipoog. Hier werken voelt als een warm bad: wees welkom, voel je thuis en wees trots op je vakmanschap. Lees de hele case van Knaapen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Een warm bad met effect: in een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, wilden we niet alleen vacatures invullen, maar ook onze unieke bedrijfscultuur uitdragen en versterken. En dat alles op onze eigen manier: creatief, authentiek en zonder duur bureau. De campagne loopt sinds 30 januari 2025. De vorige campagne had als resultaat dat we het invullen van onze vacatures – 80% door dure detacheringbureaus, 20% op eigen kracht – konden omdraaien.

De impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche.

Drie jaar later, met deze nieuwe campagne, stelden we hetzelfde doel. Op dit moment lopen er veel sollicitatiegesprekken en is het nog te vroeg om in cijfers uit te drukken wat de campagne oplevert. Met het ‘warme bad’-thema legden we niet alleen de nadruk op vakmanschap, maar ook op het gevoel van welkom zijn en samenwerken. Dit zorgde voor impact:

  • Exposure & employer branding: onze campagne krijgt brede aandacht, niet alleen van potentiële collega’s en mensen uit de branche, maar ook van headhunters en vacatureplatforms.
  • Interne trots & verbinding: medewerkers voelen zich nog sterker verbonden met het bedrijf, wat de teamgeest versterkt in een fase van groei en verandering.
  • Creatieve samenwerkingen: de campagne was een teamprestatie van eigen medewerkers, zonder extern bureau, maar met directe betrokkenheid van externe fotografen, videografen en onze vaste grafisch vormgever.

Maar de impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche, zowel persoonlijk als online. De campagne liet zien dat hier werken echt voelt als een warm bad.

de impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche. Warmte in de werving. Een campagne met een knipoog. Hier werken voelt als een warm bad: wees welkom, voel je thuis en wees trots op je vakmanschap. Lees de hele case van Knaapen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij beloven niks wat we niet kunnen waarmaken. Onze wervingscampagne is eerlijk en laat precies zien wat werken bij ons betekent: vakmanschap met een trots familiegevoel. Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

We werven zoals we bouwen. Niet met gelikte praatjes, maar met échte verhalen van onze eigen mensen. Met zorg en aandacht voor de lange termijn. Goed werk begint met goede mensen. Dat is al generaties lang onze kracht. Daarom verdienen wij een Werf& Award – omdat we niet alleen bouwen aan morgen, maar ook zorgen dat het goed blijft in de toekomst.

Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Knaapen:

  • Jesse Vermeer, Manager Merk & Communicatie
  • Meeke Drijvers, Communicatiemedewerker
  • Twan Hofman, tekst en redactie

Partners:

  • Kapitein Koen, grafisch vormgever
  • Schellekens & Cleijsen, fotografen
  • Britt & Lynn, vlogcreators

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners