Als het bedrijf in een crisis zit, wordt dan juist een vrouw als ceo gekozen, om zo de stakeholders te pleasen? Of kiezen we toch liever voor een man?
Om het antwoord op die vraag te vinden, doet Amber Verbeek een onderzoek onder (onder meer) recruiters. De laatstejaars Master in Management in Rotterdam schrijft haar scriptie over enerzijds het ‘glazen plafond’, en anderzijds de ‘glazen klif’: het fenomeen dat vrouwen worden aangenomen op topfuncties waar het afbreukrisico groot is.
Positief signaal
Ze concentreert zich in het onderzoek op vooroordelen bij de selectie van een vrouwelijke en mannelijke ceo. Haar onderzoeksvraag is: ‘Onder welke omstandigheden gebruiken organisaties de aanstelling van een vrouwelijke ceo als bedrijfsstrategie om een positief signaal af te geven aan de stakeholders?’
Wie kies je?
In het onderzoek worden deelnemers gevraagd een nieuwe ceo (man/vrouw) te selecteren. Het oordeel is gebaseerd op 1 van 12 artikelen (willekeurig toegewezen) over het bedrijf waarin de prestaties (crisis, severe crisis, successful) en bekendheid (bekend / niet bekend) wordt gedeeld, zowel als het geslacht van de voormalige ceo.
Kans op een filmpje pakken!
Zowel mannen als vrouwen worden nadrukkelijk uitgenodigd aan het onderzoek deel te nemen. Wilt u meewerken en uw eigen vooroordelen testen? U maakt kans op een Pathé bioscoopbon/VVV-bon van 10 euro. Vul nu daarom snel de (Engelstalige) vragenlijst in. Vanzelfsprekend krijgt u dan na afloop ook de resultaten te zien.
>> Deelnemen? Klik hier.
(Foto boven via Flickr.com)