Twee jaar op rij kwam uit onderzoek de Rijksoverheid als favoriete werkgever naar voren. De positionering ‘Werken voor Nederland’ heeft daar vast aan bijgedragen, denkt Marloes Droog. ‘Het vliegwiel is gaan draaien.’
Zelf is ze ook zo’n voorbeeld van de talloze mogelijkheden die de Rijksoverheid als werkgever biedt. Ze begon er 15 jaar geleden als trainee, en via onder andere de Wet Sociale Werkvoorziening en Postbus 51 kwam Marloes Droog uiteindelijk terecht bij het Expertisecentrum Organisatie & Personeel. Daar mag zij die veelzijdigheid van de grootste werkgever van Nederland nu uitdragen als verantwoordelijke voor de rijksbrede arbeidsmarktcampagne ‘Werken voor Nederland’.
Bijzonder en impactvol werk
‘De Rijksoverheid is zo’n diverse werkgever die uit wel meer dan 200 organisaties bestaat’, zegt ze. ‘Het is mijn missie om te laten zien hoe bijzonder en impactvol het werk van al die organisaties is.’ Op 17 mei vertelt ze erover tijdens Werf& Live, waar de Rijksoverheid met het gezamenlijke ICT-stagebureau overigens ook nog een van de kanshebbers is voor een Werf& Award. Hier alvast een voorproefje.
> Hoe communiceer je zo’n grote, diverse werkgever?
‘We hebben al sinds 2011 vooral ingezet op contentmarketing als belangrijkste onderdeel. Dat werpt nu echt zijn vruchten af. De verschillende onderdelen van de Rijksoverheid zoeken ook steeds vaker samenwerking. We leren ook steeds beter te denken vanuit de kandidaat: wat vindt die nou belangrijk? Je kunt het niet aan de kandidaat overlaten om in dat grote woud de voor hem of haar passende organisatie te vinden.’
> Wat maakt ‘Werken voor Nederland’ zo geslaagd, denk je?
‘We hebben de mazzel gehad dat we dit in de stille tijd hebben kunnen neerzetten. Toen we begonnen, zaten we in Nederland op het dieptepunt van de crisis. Nadat we intern begonnen bij de Rijksoverheid, met HR en communicatie samen, ging het vliegwiel steeds meer draaien. We hebben natuurlijk grote organisaties. Dat betekent ook dat we een grote bron hebben om uit te putten. Veel mensen met veel mooie verhalen. Het betekent ook dat we een goed basisbereik via sociale media hebben. Iedereen snapt ook steeds beter het belang van die kanalen, en hoe daarmee om te gaan.’
> Maar dan nog, hoe haal je die mooie verhalen op?
‘Je geeft mensen een verhaal over het werk waar ze trots op zijn, dat vinden mensen altijd leuk om te delen. Nu zitten we in de ontwikkeling dat we de diversiteit binnen de Rijksoverheid meer naar voren willen laten komen. Er zijn tussen de organisaties ook cultuurverschillen. Als je op Buitenlandse Zaken komt voelt dat echt anders dan bij Volksgezondheid. Dat willen we nu meer aan bod laten komen.
‘organisaties mogen ook steeds meer hun eigen content maken. Dat hoeft niet meer via één strak format
En we gaan ook steeds minder centraal doen. We laten organisaties ook hun eigen content maken. Dat hoeft niet meer via één strak format. Natuurlijk doen we nog wel wat eindredactie, en jagen wij het ook aan, maar we willen het op deze manier nog meer iets van de hele organisatie laten zijn. En onze rol is dan de verhalen aan elkaar te verbinden en zorgen dat de optelsom van al die dingen klopt.’
> En, hamvraag: helpt dat al?
‘Net als voor elke werkgever geldt ook voor ons dat we wel echt krapte ervaren. In technici, ict’ers en bijvoorbeeld gespecialiseerde inkopers hebben we heuse knelpunten. En we hebben natuurlijk veel functies die alleen bij ons voorkomen. Een vogelaar voor Defensie bijvoorbeeld. Tja, waar vind je zo iemand? Maar over het algemeen gaat het behoorlijk goed. Het aantal vacatures verdubbelt dit jaar, maar tot nu toe weten we nog steeds goede mensen te vinden. En Werken voor Nederland draagt daar zeker aan bij.’
Lees ook:
Kom naar Marloes, op 17 mei
Marloes Droog verzorgt op 17 mei op Werf& Live een impactsessie waarin zij de ervaringen van WerkenvoorNederland.nl deelt. Benieuwd naar het hele verhaal? Marloes alles vragen wat je wil? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!