Gem. leestijd 3 min  24x gelezen

Waarom de Omgevingsdienst Brabant Noord nieuw talent ‘vanbinnen’ begint te zoeken

‘Werken aan buiten begint vanbinnen’. Met die slogan is de Omgevingsdienst Brabant Noord een nieuwe wervingscampagne gestart. Wat wil de ODBN daarmee precies duidelijk maken?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Waarom de Omgevingsdienst Brabant Noord nieuw talent ‘vanbinnen’ begint te zoeken

Dat de Omgevingsdiensten in Nederland kampen met grote personeelstekorten is niet bepaald nieuws. En dat blijft ook niet zonder consequenties: de NOS benadrukte bijvoorbeeld vorig jaar al dat er hierdoor minder milieucontroles plaatsvinden, met alle gevolgen van dien. En een paar maanden later verscheen een Kamerbrief die duidelijk maakt dat slechts een minderheid van de 28 omgevingsdiensten in 2026 ‘robuust genoeg’ is. Opvallend: van de 2 positief genoemde uitzonderingen in die brief was er eentje: de Omgevingsdienst Brabant-Noord, oftewel: de ODBN.

Bij de ODBN werken 350 professionals elke dag aan een schone, veilige en duurzame toekomst.

En laat nou net die ODBN deze week een campagne gestart zijn om nog een stukje robuuster te worden. Want positieve uitzondering of niet, ook de 350 professionals die hier elke dag werken aan een schone, veilige en duurzame toekomst, kunnen nog wel wat uitbreiding gebruiken. ‘Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving komt immers niet vanzelf’, aldus Amy Krebber, die als Project Lead People bij bureau Frisse Blikken bij de totstandkoming van de nieuwe campagne betrokken is.

Het begint vanbinnen

Alle 28 omgevingsdiensten hebben vorig jaar samen al actie ondernomen om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Ook de 3 verschillende omgevingsdiensten in Noord-Brabant sloegen al eerder de handen ineen. Maar nu blijkt het dus tijd om (ook) de ODBN zélf onder de aandacht te brengen. Waarbij er volgens Krebber bewust voor gekozen is om de focus niet te leggen ‘op een concrete uitleg van de omgevingsdienst, maar juist op de mensen die zich herkennen in de intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een betere leefomgeving.’

‘De gedeelde missie vormt de basis van het werkgeversmerk.’

En vandaar dus ook de pay-off: Werken aan buiten begint vanbinnen. En vandaar dus ook de vele verhalen van medewerkers die zijn terug te vinden op de nieuwe werkenbij-website. In vacaturevideo’s vertellen medewerkers daar over hun functie en de impact die ze met hun werk maken. ‘Dit versterkt niet alleen het werkgeversmerk, maar laat ook concreet zien wat het betekent om bij ODBN te werken’, stelt Krebber. ‘De gedeelde missie vormt de basis van het werkgeversmerk. Geïnteresseerde kandidaten worden aangesproken op emotie en gevoel, en krijgen vervolgens via de juiste kanalen meer inhoudelijke informatie.’

Buiten impact

In de campagnevideo wordt het concept van ‘van binnen naar buiten’ bijna letterlijk tot leven gebracht. ‘De beelden beginnen binnen, waar de intrinsieke motivatie van de medewerkers echt voelbaar is, en bewegen vervolgens naar buiten: naar de leefomgeving waar hun werk impact heeft.’

Opsteker voor de ODBN is trouwens niet alleen dat het dus slechts 1 van de 2 Omgevingsdiensten is die de regering als ‘robuust’ beschouwt, maar uit een onderzoek dat is gehouden in opdracht van de Provincie Noord-Brabant bleek vorig jaar ook dat de omgevingsdienst goed presteert en zijn bedrijfsvoering op orde heeft. De dienst werkt efficiënt, en besparingen zijn er nauwelijks aan de orde, en zouden zelfs de dienstverlening in gevaar kunnen brengen, zo was de conclusie.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners