Gem. leestijd 2 min  4133x gelezen

Een no-go werkgever

Dit is dé baan, dacht ik jaren geleden. Vol overtuiging zwoegde ik op een foutloze en hopelijk niet té enthousiaste brief. Keek nog eens kritisch naar mijn cv en drukte op ‘Send’. Om vervolgens – op een sollicitatiebevestiging na – nooit meer iets te vernemen. Ik belde, mailde, smeekte. Toen gaf ik op.

Tergende radiostilte

Later zag ik een soortgelijke vacature bij hetzelfde bedrijf. Opnieuw solliciteerde ik. Weer die bevestiging. Daarna weer die tergende radiostilte. Voor mij is het sindsdien een no go werkgever. Al bieden ze me een miljoen.

Bedankt voor de afwijzing

Natuurlijk blijft recruitment mensenwerk. Soms gaat er iets fout, soms gaat er iets goed fout. Maar hier lijken ze solliciteren als eenrichtingsverkeer te beschouwen. Van sollicitanten hoor ik dat ook vaak terug, maar dan in positieve zin. ‘Dat kom je niet vaak meer tegen dat je een bericht terugkrijgt.’ Of: ‘Bedankt voor de keurige en persoonlijke afwijzing. Spijtig genoeg gebeurt dit nauwelijks meer.’ En dat schrijven ze mij dan nota bene bij een afwijzing. Schrijnend.

Afwijzingsapp?

Zo’n negatieve ervaring blijft namelijk hangen. Misschien wel jarenlang. Als HR/recruitment zijn we nu in de ‘gelukkige’ positie dat onze mailbox uitpuilt als we een vacature posten. We hebben ook andere tijden gekend en gaan deze ook vast weer tegemoet. Maar eigenlijk maakt dat niet uit. In alle tijden zou de kandidaat centraal moeten staan. Zou hij/zij standaard in elk geval snel een bevestiging moeten ontvangen. Dan een uitnodiging of een afwijzing. Teruggebeld moeten worden als hij je voicemail inspreekt. Al is het maar uit fatsoen. Het ergste vind ik nog als mensen na een sollicitatiegesprek niet worden gebeld met een terugkoppeling. Gaan we straks kandidaten ook via een smsje of een appje afwijzen? Ach, dan weten ze in ieder geval wel waar ze aan toe zijn…..

Eenrichtingsverkeer

Misschien is het een goed idee om net als in het verkeer met borden te werken? Plaats bij je personeelsadvertentie een bord dat matcht met hoe je met je kandidaten omgaat. Als ik bij het bedrijf waar ik solliciteerde het bekende blauwe bord met witte pijl had gezien, had ik mezelf een sollicitatie bespaard. Bij ons zou ik liever voor dit bord hiernaast kiezen. En jij, welk bord kies jij?

Romée Brandenburg is een van de vaste columnisten van Werf&, het vakmagazine over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Romée is verantwoordelijk voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie bij ISS Facility Services. In deze column verhaalt ze over haar dagelijkse praktijk.

Deze column is verschenen in Werf& De kandidaat van april 2013

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners