Omschrijving van de case
Door covid-19 is er in 2021 een grote afschaling geweest in het aantal horecamedewerkers. Na de zomer gingen organisaties weer open en betekende dit voor de Compass Group een gewenste instroom van 500 medewerkers. Horeca was in 2021 één van de grootste knelberoepen met de grootste vraag uit de geschiedenis.
Horeca was in 2021 één van de grootste knelberoepen met de grootste vraag uit de geschiedenis.
Hoe zorg je ervoor dat we de juiste recruitment- en arbeidsmarktmiddelen inzetten om mensen te enthousiasmeren voor een baan in de horeca? Door middel van een interne en externe recruitmentstrategie zijn we in het vizier gekomen van de doelgroep en hebben deze weten te boeien en binden. We hebben een gecentraliseerde recruitmentaanpak opgezet. Hierbij hebben we een uniform recruitmentproces vastgesteld met dagelijkse selectiemomenten. Zo konden we de grote aantallen kandidaten verwerken. De werving is ondersteund door referralrecruitment, boomerang-recruitment en online en offline campagnes.
Compass Group – The Musical
Er is onderzoek gedaan naar de pullfactoren van de doelgroep en mediavoorkeur. Centraal in de aanpak is de recruitmentvideo: Compass Group – The Musical. In deze Musical nemen we de kijker mee door de wereld van Compass, de restaurants en de eigen medewerkers. Belangrijke merkwaarden zoals klantgerichtheid, kwaliteit en duurzaamheid worden belicht. Dit alles gecombineerd met twee zangers, glitter, showmuziek en dans!
De Musical speelt een belangrijke rol in de arbeidsmarktcampagne. In de mediastrategie is gekozen voor een brede aanpak: veel awareness creëren onder potentiële doelgroepen om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. De campagne heeft gelopen via bannercampagnes op social media, de grootste nieuwssites van Nederland en een mobile display-campagne. Halverwege is er extra outdoor graffiti-campagne ontwikkeld. Er is een (duurzaam) graffitiontwerp gemaakt en toegepast op stations en pleinen in heel Nederland. Door middel van de QR-code konden mensen meer te weten komen over Compass. Elk talent wordt hier gevoed!
Wat was de impact van de case?
- Hoge CTR’s op de campagne: Facebook scoorde een CTR van 7,9% (t.o.v. 1% landelijke gemiddelde)
- De campagne op Google Display heeft voor een hoge CTR gezorgd (9% op Advertenties)
- 1.900 sollicitaties
- Op 31 december waren er al 700 mensen aangenomen
- 70% opkomst op de selectie-evenementen
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
- Campagne ten tijde van lockdowns en een knelpuntberoep door eerdere uitstroom van mensen.
- Iedere horeca- en cateringmedewerker had 15 banen om uit te kiezen. We hebben ervoor gezorgd dat mensen Compass Group kozen als nieuwe werkgever.
- Een uniek creatief videoconcept, met eigen medewerkers ter versterking van het (employer) brand.
- Horecamedewerker was in de zomer van 2021 een van de grootste knelpuntberoepen.
- Horeca heeft grootste personeelstekort in de geschiedenis en oud-medewerkers zijn inmiddels omgeschoold of hebben ergens anders een baan gevonden.
- Werven in de zomer betekent veel mensen die toch op vakantie zijn waardoor de doelgroep schaarser wordt.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Vanuit Compass Group:
- Jaques de Hulster
- Jacqueline van Beek
Vanuit EN HR solutions:
- Annelies Graafland
- Jamie de Jager
- Lucca Wilderom
- Alona Gontcharenko
- Michelle Ilbars
- Lisanne Willemsen
Extern:
- Nigaio Wijnen & Julien Lacunes, UHU Productions
- Graffitinetwerk
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.