De krimpende markt van technisch opgeleide studenten is een uitdaging. Daarom des te belangrijker niet af te wachten tot ze heel misschien de weg naar Deloitte vinden, maar juist in hun belevingswereld te duiken en een oprechte connectie aan te gaan. Een gemeenschappelijke deler is cruciaal. En die deler hebben we gevonden in: de wereld van gaming.
‘We vonden een gemeenschappelijke deler in: de wereld van gaming.’
Enerzijds blijken de STEM-studenten (Science, Technology, Engineering & Mathematics) binding te hebben met strategische games, die skills vereisen waar wij bij Deloitte naar op zoek zijn. Anderzijds is gaming een prachtig voorbeeld van een inclusieve community. En wij geloven in gaming omdat wij geloven in een wereld waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Vanuit deze gedachten ontstond ons ‘Masterplan’ om de doelgroep te bereiken, te engagen en ervoor te zorgen dat zij hun eigen ‘Masterplan’ vorm zouden geven.
We focusten ons in de eerste fase van de campagne op het bereiken en engagen van de kritische en schaarse doelgroep door hen op individueel niveau digitaal uit te dagen. In de tweede fase gaven we 4 finalisten de kans hun perfecte team samen te stellen om tijdens een unieke fysieke ervaring een gooi te doen naar winst in de finale van ‘The Masterplan’.
Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan.
Voor de eerste fase creëerden we een digitale open world waar technische studenten 3 games succesvol dienden af te ronden. Games die, net als de open world, speciaal voor deze gelegenheid zijn ontwikkeld en zorgvuldig afgestemd op de interesses van deze doelgroep. Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan. Uit alle studenten die alles succesvol hadden afgerond, kwamen 4 finalisten naar voren. Zij kregen twee weken de tijd om hun beste team samen te stellen voor de grand finale: een high-end gaming toernooi op professioneel niveau. Een ervaring om nooit te vergeten. Het winnende team nam niet alleen de trofee mee, maar verzekerde zich ook van een trip naar Londen… de bakermat van Deloitte.
Wat was de impact van de case?
The Masterplan is een totale mix van digitale marketingelementen die perfect op elkaar aansluiten. Enerzijds om zo de meest bijzondere campagne/game-beleving te creëren voor de doelgroep. Anderzijds om het hoogst denkbare campagneresultaat te behalen.
- 12 verschillende lanceringsvideo’s die speciaal gepersonaliseerd waren voor studenten, opleidingen en universiteiten. Dit resulteerde binnen de doelgroep in 302.028 videoviews.
- Een aantrekkelijk platform waarop werd gegamed en waarbij deelnemers minutenlang engaged bleven, gemiddeld 4 minuten en 36 seconden! Hierop werden kwalitatieve gegevens verzameld door Deloitte zoals beoogde afstudeerjaar en specifieke opleiding.
- 8 gepersonaliseerde e-mail automations met een hoge open en click rate (29,01% en 6,62%, waarbij de benchmark respectievelijk 21,5% en 2,3% is).
- 27 verschillende conversiecampagnes op social media onder bijvoorbeeld lookalike doelgroepen met korte animaties en gameplay. Met als resultaat een Cost Per Registration van €7,17 (benchmark recruitment: €16,03).
- Een high-end gaming evenement om de finalisten de dag van hun leven te bezorgen. Deelnemers hebben deze fysieke ervaring beoordeeld met een 8.
- The Masterplan: Een duurzaam concept dat blijvend gebruikt kan worden om studenten en potentiële werknemers op een unieke manier aan Deloitte te binden. 90% van de deelnemers geeft aan dit aan te bevelen aan vrienden.
- Last but not least: 1 op de 3 geeft aan dat Deloitte stijgt in de Employer of your choice-ranking.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
We zijn in staat geweest de kritische doelgroep meer dan vier en een halve minuut te engagen. Op een vernieuwende manier waarbij de waarden van Deloitte zijn geïntegreerd in de campagne. Dit terwijl er een ‘war-for-talent’ bezig is waarbij vooral technische studenten worden overspoeld met organisaties die hen op een traditionele en arbeidsintensieve wijze benaderen. De uitkomst is een hogere merkbekendheid en meer merkvoorkeur.
‘The Masterplan is een mooi voorbeeld hoe je de online en fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten.’
The Masterplan is verder een mooi voorbeeld hoe je vanuit een uitgekiende digitale marketingmix de online wereld en de fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten. Want naast de digitale onderdelen verrasten we met een fysieke ervaring om niet snel te vergeten. We zijn er trots op dat we een belangrijke potentiële doelgroep in het hart hebben geraakt.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Deloitte | Team Employer Branding
- Techonomy | Digitaal en creatief marketingbureau
- TimmerTV | Video productie
- Hulan | Ontwikkeling van de drie games
- ESL | Technische omkadering live gaming tijdens event
- HP-Omen | Professionele gaming gear voor incentives en tijdens event
- Foodmaker | Gezonde voeding tijdens finale event
- Vormgenoten – Event branding
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook