Gem. leestijd 4 min  279x gelezen

Een duurzame wervingscampagne vol passie (inzending Maastricht UMC+)

Wervingscampagne voor de BAZ-opleiding van het Maastricht UMC+. We spelen in op passie, doorgroeien en het momentum voor de acute zorg in de coronacrisis. Lees de case van Maastricht UMC+, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Een duurzame wervingscampagne vol passie (inzending Maastricht UMC+)

Omschrijving van de case

De druk op de zorg is gigantisch. Media spreken over een hoog verzuim en verloop binnen de sector. Dat vraagt iets van de organisatie. Hoe werf je gedreven en ambitieuze medewerkers die ervoor gaan? Die bewust kiezen voor een nieuwe manier van opleiden in combinatie met werken bij het Maastricht UMC+? Die medewerkers zijn niet op zoek naar ‘werk’, maar naar een doorvertaling van hun passie naar hun werk.

We spreken de werkende verpleegkundige aan, die nieuwsgierig is en meer uit zichzelf wil halen.

We spreken de werkende verpleegkundige aan, de verpleegkundige die nieuwsgierig is en meer uit zichzelf wil halen, die zijn of haar medisch-technische vaardigheden verder wil ontwikkelen. Ook spreken we mbo- en hbo-studenten verpleegkunde aan die zichzelf willen ontwikkelen in de acute zorg.

Doel van de campagne is naamsbekendheid creëren voor de nieuwe Basis Acute Zorg (BAZ)-opleiding en de werving van zowel interne als externe zorgmedewerkers voor deze nieuwe opleiding. In de zoekresultaten van Analytics is te zien dat de term “BAZ” al is ingeburgerd. De campagne is in lijn met het employer brand van Maastricht UMC+ en is conceptueel duurzaam voor vervolgcampagnes.

Het Concept

Mensen die ervoor willen gaan. In elke situatie. Maar nu gericht op de beweegreden om te kiezen voor de Basis Acute Zorg en deze creatief doorvertaald. De ontwikkelingsmogelijkheden: “Ik ga voor groei en wil blijven groeien”. De ruimte om mee te kijken op andere afdelingen werd: “Ik ga voor meer ruimte om te kiezen”. De mogelijkheid om na de opleiding door te groeien, vertaalden we naar: “Ik ga voor een carrière die alle kanten op kan”.

De mogelijkheid om na de opleiding door te groeien, vertaalden we naar: ‘Ik ga voor een carrière die alle kanten op kan’.

Centraal staan BAZ-studenten en praktijkbegeleiders. Geen standaardbeelden van zorgmedewerkers, maar opvallende fotografie van BAZ’ers die met bevlogenheid hun passie of hobby uitvoeren. Want een passie of bevlogenheid in je privéleven neem je ook mee naar je werkleven. Ook geen standaardkleuren, maar een fris kleurenpalet om die bevlogenheid verder te versterken.

Wat was de impact van de case?

Aanmeldingen BAZ-opleiding: vanaf lancering (juli 2021) tot nu 48 kandidaten.

De wervingscampagne is uitgewerkt in verschillende middelen: een frisse landingspagina ikgavooracutezorg.nl, radiocommercials, een abricampagne, een social media-campagne en online banners. De campagne is 35 kilometer rondom het Maastricht UMC+ getarget. Dit is een grensoverschrijdende campagne geweest, ook zichtbaar in de Belgische grensstreek.

Geen lange formulieren, of een cv uploaden, geen motivatiebrief, maar snel en makkelijk solliciteren.

De campagne kreeg veel media-aandacht, zowel regionaal als landelijk via L1, Zorg aan Zet en door Iwan van der Horst, de nieuwe voorzitter van de landelijke IC-vereniging die in talkshows vertelt over de BAZ. Alle kandidaten werden geleid naar de landingspagina, het centrale punt in de campagne, met verhalen van studenten, eerste lichting BAZ’ers en praktijkbegeleiders. Via die site kun je eenvoudig solliciteren. Geen lange formulieren, of een cv uploaden, geen motivatiebrief, maar snel en makkelijk solliciteren.

Niet iedere kandidaat die zich aanmeldt is direct geschikt voor de BAZ-opleiding. Waar mogelijk hebben wij deze groep een functie elders in huis aangeboden. De kandidaat kan eerst ervaring opdoen via het Plusteam en wordt na een half jaar aangeraden om de stap naar de BAZ te zetten. Hierdoor zorgen wij voor een continue doorstroom, zowel intern (doorstroomkandidaten, zetten vervolgstap in hun professionele carrière) en externe kandidaten (willen zich verder ontwikkelen en werken bij een universitair medisch centrum).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Goed doordacht concept wat goede resultaten oplevert. Voorafgaand aan de vormgeving van het creatieve proces is een gedegen vooronderzoek uitgevoerd, zodat het concept ook intern getoetst en gedragen wordt. Helaas is door de komst van corona het interne activatieproces wel op kleinere schaal en versneld doorgevoerd.

Dit is een duurzame campagne die vaker ingezet kan worden.

Dit is een duurzame campagne die vaker ingezet kan worden en ook doorvertaald kan worden naar andere opleidingstrajecten en schaarsteberoepen binnen het Maastricht UMC+. Deze employer brand-campagne kan organisatiebreed opgepakt worden.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Maastricht UMC+: Esther Bessems-Stijns, Roel Olivers
  • Morres & Company | Creatieve verbinders: Paul Denis, Olivier Paquay, Nadine Huijnen, Dominiek Servaes, Arno van ‘t Land, Mickael Ackermans
  • Fotografie: Anne Lefevre

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners