De arbeidsmarkt mag dan krap zijn, niet iedereen vindt zomaar zijn droombaan. Zoals de 32-jarige Rémon van de Laar, die daarom maar een hele campagne opzette om aan die fel begeerde communicatiebaan te komen.
In 2009, net na het begin van de economische crisis, studeerde Van de Laar af als Bachelor of Communications. Het aantal vacatures in de communicatiebranche was beperkt. Van de Laar slaagde er niet in om werk in de branche te vinden. Zenuwen en het gebrek van werkervaring speelden hem parten bij de enkele sollicitatiegesprekken die hij destijds voerde.
Eerst bij een tankstation
Hij ging daarop aan de slag als assistent manager bij een tankstation. Maar ook daar werd de crisis merkbaar. Na 3 jaar dienstverband kon zijn contract niet omgezet worden in een vast contract. Via uitzendwerk kwam hij vervolgens terecht bij zijn huidige werkgever: een instelling in de geestelijke gezondheidszorg. Hij kreeg daar wel een vast contract en groeide door naar een functie bij de zorgadministratie op het hoofdkantoor.
‘Dan toon ik het zelf wel aan’
Maar nog steeds kruipt het bloed waar het niet kan, en dus wil de Drontenaar nog steeds graag een functie ergens in het communicatievak. Maar ja, hoe val je daar op tussen de vele andere sollicitanten? “Als mijn cv het niet kan aantonen, dan toon ik het zelf wel aan”, dacht hij toen, en zette een ‘sollicitatiecampagne’ op om zichzelf onder de aandacht te brengen bij werkgevers en zo zijn droombaan te vinden.
Geknipt voor communicatie
Die campagne, die de naam “Geknipt voor communicatie” meekreeg, is naar eigen een personal branding-campagne ‘waarbij ik letterlijk mijn kennis en kunde laat zien en toon dat ik geknipt ben voor het communicatievak.’ Zowel het idee voor de campagne als de communicatiemiddelen zijn volledig door Van de Laar zelf bedacht en uitgewerkt. ‘Werkgevers krijgen hierdoor letterlijk een goed beeld van mijn capaciteiten. En deze originele wijze van mezelf presenteren zal ook vast opvallen bij potentiële werkgevers.’
Vorige week ging de campagne van start. Drie dagen achter elkaar stuurde Van de Laar geheel anoniem een postkaart naar werkgevers voor wie hij wel zou willen werken. Op de laatste dag onthulde hij wie hij is. Daarnaast zette hij onder andere persberichten, sociale media, een website, video en zijn cv in.
https://www.youtube.com/watch?v=zYnzm1oh_ko&feature=youtu.be
De droombaan: nog niet gevonden
Van de Laar heeft zijn droombaan beschreven in een vacature voor de ideale werkgever. Zo wil hij het sollicitatieproces ‘omdraaien’ en werkgevers oproepen om te reageren naar hem, in plaats van dat hij zelf nog langer brieven schrijft naar potentiële werkgevers. Of het lukt? Dat moet de komende weken blijken… Voorlopig is er in elk geval nog maar één werkgever (die de reeks postkaarten overigens niet heeft ontvangen) die hem een reactie heeft gestuurd. Die werkgever kon hem wel communicatieklussen aanbieden, maar geen volledige baan. ‘En van de postkaartenreeks heeft één werkgever gereageerd dat hij mij wilde complimenteren voor mijn inzet, maar dat hij geen vacature had.’
‘Eén werkgever heeft gereageerd met complimenten voor mijn inzet, maar dat hij geen vacature had’
Bijna een succes…
Van de Laar zegt desondanks veel mensen bereikt te hebben met zijn campagne, die hem zeker 300 uur werk kostte. ‘In de afgelopen week had de website 750 unieke bezoekers, is het eerste bericht waarin ik mijn blog over mijn campagne deel op LinkedIn 4.600 keer weergegeven en heeft het op Facebook 5.300 personen bereikt. Daarnaast kreeg ik een heleboel lovende reacties via sociale media en in mijn mailbox. Je zou dus bijna zeggen dat het een succes is. Maar voordat ik echt durf te zeggen dat het een succes is, wacht ik nou net op die ene reactie van een werkgever die mij een volledige baan kan aanbieden.’