Gem. leestijd 2 min  9073x gelezen

Een dagje meelopen? Hoe durf je!

Een dagje meelopen? Hoe durf je!

Een dagje meelopen om ergens de cultuur te proeven? Een leuke tip voor sollicitanten, maar geen werkgever blijkt ertoe bereid. 

Sterker nog: ‘Van meelopen gaan de verkopen omlaag’, zei zelfs één werkgever tegen het Amsterdamse bureau B2Bees, dat een soms hilarisch, en soms ook onthutsend onderzoek deed naar de bereikbaarheid van werkgevers en hun bereidheid sollicitanten op voorhand een dagje welkom te heten in hun bedrijf.

Tips als trigger

B2Bees kwam op het idee van het onderzoek na een bericht van Yacht met tips voor sollicitanten, die ze ‘een open deur, lastig uitvoerbaar en/of van weinig toegevoegde waarde’ noemden. Ze werden vooral getriggerd door de tips:

– Vraag of u een dag kunt meelopen in het bedrijf, zodat u de cultuur kunt ervaren

–  Ga in de hal bij de receptie zitten en observeer hoe men met elkaar omgaat

Totaal onwaarschijnlijk, vond onderzoekster Petra de Groot en ze besloot daarop de proef op de som te nemen. Ze keek rond op een landelijk bekende vacaturebank en belde op naar vacatures  voor accountmanagers in de buurt. Ze belde de nummers die ze kon vinden met de vraag of ze bij het desbetreffende bedrijf een dagje mocht meelopen, om zo te kunnen bekijken of solliciteren zinvol zou zijn.

Het resultaat? Nul. Niemand verwelkomde haar, hoe geïnteresseerd ze ook overkwam.

Onbereikbaar

Niet alleen die beperkte gastvrijheid viel overigens op, ook de onbereikbaarheid van de contactpersoon. Hoewel De Groot van B2Bees belde tijdens kantooruren, kreeg ze in minder dan 32 procent van de gevallen de in de vacature genoemde verantwoordelijke aan de lijn. Soms werd de telefoon helemaal niet opgenomen, soms was de contactpersoon onbereikbaar of afwezig. Opmerkelijk genoeg werd in slechts 10,53 procent van de gevallen door degene die dan de telefoon opnam aangeboden om een terugbelnotitie te maken. De rest zei hooguit: ‘Probeert u het later nog maar eens.’

Niet van deze tijd

Het onderzoek moet overigens niet als aanklacht worden gelezen tegen luie recruiters en werkgevers, zo lijkt het. B2Bees, dat zich specialiseert in videovacatures, vindt de tips van Yacht sowieso niet van deze tijd. ‘Bekijk het eens van de kant van de sollicitanten’, schrijven ze in het onderzoeksrapport(je). ‘Stel dat je 5 sollicitaties hebt lopen, dan moet je dus een week vrij plannen om overal te kunnen meelopen. Laten we dit voorzichtig “omslachtig” noemen.’

Geen papier meer

De onderzoekers deden het onderzoek natuurlijk niet zomaar. Volgens B2Bees onderstreept hun werk het belang van het gebruik van online kanalen. ‘Daarmee kun je ervoor zorgen dat sollicitanten en werkgevers zich vooraf een beter beeld kunnen vormen. Geen papier meer: met één druk op de knop een compleet beeld. Dát is de toekomst. Bellen met een contactpersoon heeft zijn beste tijd in elk geval gehad.’

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners