Het artikel gaat hieronder verder.

De land- en tuinbouw is een essentiële sector, dat weet iedereen. Maar het is nog niet voor iedereen duidelijk dat er ook veel werk ligt voor mensen die niet met ‘de klompen aan zijn geboren’. Door schaalvergroting groeien de bedrijven en is het traditionele beeld van de boer met zijn zoon op het bedrijf vaak achterhaald. De agrarische sector kent 16 deelsectoren die samen zorgen voor goed eten en mooi groen in Nederland. In april 2024 lanceerden we daarom samen het platform beteruitzicht.nl.
Het is nog niet voor iedereen duidelijk dat hier veel werk ligt voor mensen die niet met ‘de klompen aan zijn geboren’.
Om de kansen en mogelijkheden van werken in de land- en tuinbouw te schetsen hebben we collectief en sectorbreed het merk Beter Uitzicht ontwikkeld. Het doel van Beter Uitzicht is om werkende Nederlanders zonder groene opleiding of -ervaring enthousiast te maken voor een overstap naar de land- en tuinbouw. Of je nu werkt als productiemedewerker, heftruckchauffeur, teeltspecialist of HR-manager: je doet dit in een vrije omgeving met een ‘beter uitzicht’.
Onderzoek liet zien dat meer dan een kwart van werkend Nederland openstaat voor een baan in de sector, alleen weten zij nog weinig over de functies en mogelijkheden. Op de website kunnen bezoekers zich oriënteren op het aanbod van beroepen in verschillende sectoren van de land- en tuinbouw, een keuzehulp invullen om te ontdekken wat bij hen past, verhalen van overstappers lezen, in contact komen met kennismakelaars en scholingsconsulenten en uiteraard solliciteren op vacatures.
Onderzoek liet zien dat meer dan een kwart van werkend Nederland openstaat voor een baan in de sector.
We trekken niet alleen potentiële werknemers naar de site via een fysieke advertentiecampagne in de buitenlucht en via social media advertenties. We ondersteunen ook de werkgevers uit de sector, die vaak weinig ervaring hebben met het werving- en selectieproces omdat voor veel agrariërs het werkgeverschap vrij nieuw is. Zij kunnen op de website gratis hun vacatures plaatsen. Daarnaast ontvangen zij tools en middelen om hen te ondersteunen bij werving en selectie van medewerkers.
Wat was de impact van de case?
De resultaten laten zien dat het platform duidelijk in een behoefte voorziet. Vanaf de lancering op 18 april tot 31 december 2024:
- Is de website bezocht door bijna 70.000 mensen.
- Bleek de keuzehulp een schot in de roos, deze is bijna 6.500 keer ingevuld.
- Hebben 147 werkgevers een account aangemaakt. Zij hebben samen 190 verschillende vacatures ingevuld.
- Is er 136 keer direct via Beter Uitzicht gesolliciteerd. (Op sollicitanten rechtstreeks bij werkgevers hebben we geen zicht. Omdat de werkgeversinformatie zichtbaar is op de site, komen sollicitanten vaak rechtstreeks bij de werkgever binnen)
- Heeft de online campagne meer dan 8,6 miljoen views opgeleverd. De campagne bestaat uit ervaringsverhalen van mensen die de overstap al gemaakt hebben, advertenties naar de keuzehulp en advertenties die mensen direct naar de vacaturebank brengen.
- Inmiddels horen we van consulenten van het UWV dat zij de keuzetool samen met hun cliënten invullen en het platform gebruiken voor oriëntatie op een carrière in het groen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het is uniek dat de agrarische sector zich zo verenigd presenteert. Want veehouders en plantenkwekers voelen zich niet per definitie verbonden. Het platform Beter Uitzicht brengt het verhaal van de brede land- en tuinbouw naar voren met één rode draad: we bieden allemaal een baan met beter uitzicht.
De keuzehulp voorziet duidelijk in een behoefte.
Op basis van gedegen onderzoek brachten we eerst in beeld welk beeld mensen hebben van de agrarische sector, welke vooroordelen er zijn en welke aantrekkingskracht er vanuit gaat. Op basis van die inzichten is de strategie voor het platform ontwikkeld. Dat werpt zijn vruchten af. De keuzehulp voorziet duidelijk in een behoefte. Ook de werkgevers worden ondersteund omdat veel werkgevers in de agrarische sector vrij onervaren zijn als het gaat om online werving. Kortom: Beter Uitzicht is doordacht en doet waarvoor het is opgericht. Het motiveert mensen vanuit heel andere sectoren om de overstap te wagen naar een baan in de agrarische sector.
Credits case
Alle 16 agrarische sectoren werkten in de ontwikkelfase mee vanuit een klankbordgroep. Projectleiding en communicatie wordt verzorgd door LTO Noord, namens alle land- en tuinbouwsectoren. Het platform beteruitzicht.nl en de campagne hebben we samen ontwikkeld met bureau Viesrood uit Zwolle.
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?