Hoe maak je met technologie het recruitmentproces sneller, efficiënter, effectiever en/of persoonlijker? En dan met name: hoe zet je A.I. daarbij in? In de afgelopen jaren is de discussie hierover duidelijk geëvolueerd. Waar de nadruk eerst vooral lag op de negatieve aspecten en bedrijven terughoudend waren in de A.I.-implementatie, is dit veranderd met de introductie van innovaties als ChatGPT en Bard, die A.I. een tastbaar gezicht hebben gegeven.
Waar bedrijven eerst terughoudend waren in de A.I.-implementatie, is dit veranderd met de introductie van ChatGPT en Bard.
De vraag naar door A.I. ondersteunde HR-tech is sindsdien enorm toegenomen, zo bleek ook uit het aanbod tijdens techbeurs Unleash in Parijs. Veel bestaande partijen scherpten hun gebruiksvriendelijkheid en algoritmes aan voor een betere kandidaat/klant-ervaring. Tegelijkertijd overspoelde een golf aan nieuwe producten met unieke algoritmes de markt, met oplossingen variërend van voorspellende assessments, het schrijven van vacatureteksten tot aan tools voor total talent management en chatbots en alles daartussenin.
Consolidatie is onvermijdelijk
De gebruiker ziet door...
Technologie is slechts zo goed als jouw toepassing ervan.
Kortom, ja, A.I. zal zijn weg heus wel vinden binnen Talent Acquisition en uiteindelijk waarschijnlijk niet meer weg te denken zijn, zoals ooit ook jobboards en LinkedIn hun plek hebben gevonden. Voor nu is het devies: laat je niet gek maken, denk goed na over de use-case en of je organisatie klaar is om A.I. te omarmen. Gun jezelf wat tijd om het aanbod te leren kennen, spreek met andere TA-professionals, bezoek beurzen en bekijk eens een demo. Dan is de kans op een succesvolle implementatie het grootst.[/private]
Meer lezen?
Deze column van Ed Gunzeln, Strategisch Recruitment Consultant bij Recruitment Builders, is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!