Het was weer een mooi feestje, de zesde editie van De Wereld Werft, hét vakevenement voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, op 11 december in Den Haag.
Je was er niet bij? Gelukkig hebben we de foto’s nog…
Na een aantal jaren in het Amsterdamse Planetarium was nu het Haagse Regardz in The Globe het decor. En kijk die vlag eens strak wapperen in de harde wind.
Het thema dit jaar was ‘vast’ en ‘flex’. Maar Bertrand Prinsen (Labor Redimo) legde in de ochtend meteen maar uit dat je flex en vast niet als aparte eenheden moet zien, maar dat je beter integraal naar de factor arbeid in een organisatie kunt kijken.
Rob de Laat mocht twee keer optreden. Eén keer in een ochtendsessie, en één keer plenair, om de middag af te trappen. Het verschil tussen ‘vaste’ en ‘flex’-medewerkers werd door hem vakkundig teruggebracht tot de hamvraag: krijg je een kerstpakket of niet? Of, voegde De Laat er nog maar eens aan toe: ‘Gééf je misschien wel een kerstpakket?’ Want dan ben je geen flexkracht meer, dan ben je een ondernemer… Tenminste, als de ontvangende partij – je opdrachtgever – tenminste kerstpakketten mág aannemen…
‘Flexkracht’ Ernst Schipper was met ‘vaste’ recruitmentmanager Daniëlle van Alewijn gekomen om inzicht te geven in de wondere wervingswereld van Booking.com. Vooral de cijfers waren indrukwekkend: 40 miljoen reviews, 150 kantoren wereldwijd, 139 nationaliteiten, in Amsterdam alleen al 79, zo’n 750.000 geboekte room nights per dag, 600.000 accommodaties in aanbod. En een gemiddelde medewerkersleeftijd van 32, zo’n 600 IT’ers in dienst, met 54 nationaliteiten, 50 recruiters, van wie 25 alleen op IT werven, en ja, per jaar dus 250.000 sollicitanten.
Ook een leuk nieuwtje: het bedrijf is bezig met een ‘cultuurboek’, waar verhalen van medewerkers inkomen. ‘Van een Chinees kantoortje waar ze basketballen tot verhalen van echtparen die elkaar gevonden hebben bij Booking.com.’ Volgend jaar moet het fysieke boek We Are Booking.com klaar zijn, aldus Schipper.
Roeland van Laer legde uit dat zijn Alliander een ‘flexschil’ heeft van zo’n 14 procent, en 600 vacatures op jaarbasis heeft. De recruiter heeft bij hen een ‘regisseursrol’, werkt niet alleen om nieuwe mensen binnen te halen, maar werkt op het hele gebied van in- , door- en uitstroom, dus ook voor de boventalligen van de organisatie.
Sterk punt: de verbazing die hij uitsprak over het feit dat vaste medewerkers soms wel 4 of 5 sollicitatiegesprekken en zware assessments krijgen voordat ze worden aangenomen, terwijl flexmedewerkers soms na 1 gesprek al voor zeker een jaar binnen zijn, zonder referentiecheck of wat dan ook.
En dan waren er ook nog de aankondigingen: Alliander integreert volgend jaar vast en flex in zijn arbeidsmarktcommunicatie. En wil de talentpool ook openzetten voor gedetacheerden en zzp’ers. ‘En misschien zelfs wel voor vrijwilligers’, aldus Van Laer.
Jacco Valkenburg in zijn element: als hij best practices op social media-gebied mag uitleggen…
En ook dagvoorzitter Heleen Stoevelaar maakte er weer een leuke show van. Handig, iemand die én leuk kan presenteren, én er steeds opnieuw blijk van geeft verstand te hebben van het onderwerp. ‘Die flexkracht komt uit een ander potje, zeker?’
Het eind van de dag was voor Geert-Jan Waasdorp, die op het laatste moment inviel, maar aan wiens presentatie dat zeker niet te merken viel. Hij vertelde bevlogen over ‘total management solutions‘, waarbij alle databases met profielen worden samengevoegd, en over YoungCapital, dat met eHIRE recruiters laat zoeken in hun met meer dan een miljoen profielen tellende database. ‘Toegang tot kandidaten wordt een commodity’, concludeerde Waasdorp dus. ‘Als je alle profielen optelt die mensen ergens hebben achtergelaten, bij LinkedIn, bij Monsterboard, bij uitzenders, noem maar op, dan hebben we in Nederland inmiddels meer dan 250 miljoen profielen, zo beschikbaar.’
De nieuwe strijd gaat dus niet meer om wie het meeste profielen vindt, aldus Waasdorp, maar om wie het talent eruit kan halen. ‘Hoe kunnen we voorspellen of iemand actief is op de arbeidsmarkt? In Amerika is al een partij bezig, Gild.com, die met een factor 36 keer meer zekerheid kan zeggen of iemand in de markt is voor een andere baan. Dat doen ze op basis van parameters als: wie werkt bij een bedrijf waar een grote reorganisatie bezig is? Wie heeft net zijn LinkedIn-profiel geüpdatet? Wie heeft net een nieuwe manager? De parameters zijn bekend, zij voegen het alleen slim samen.’
Hij noemde ook een systeem als G.us, waarbij je kunt kijken wat de kans is dat je een vacature krijgt ingevuld, en welke knoppen je hebt om aan te draaien. ‘En ik weet zeker dat we binnen 2 jaar ook de technologie hebben die voorspelt welke kans op succes een bepaalde vacaturetekst heeft. De beschikbaarheid, matchbaarheid en vindbaarheid van mensen krijgen we binnen 2 jaar meteen te zien, zodra we een vacature uploaden’, voorspelde hij. Het spel gaat volgens hem dan niet meer draaien om waar je de mensen vandaan haalt, dat gaat dan bijna vanzelf. ‘Het spel draait om hoe je het talent aan je bindt en kunt selecteren. Het gaat dan eindelijk om waar het om zou moeten gaan…’
Lees meer over DWW14:
- Om 3 IT’ers op gesprek te krijgen, moet je er 60 benaderen
- Employer branding voor flex? Zo doen deze 4 bedrijven het
- Booking.com: wat doe je als je 250.000 sollicitaties per jaar krijgt?
- Alles over DWW14