Duurzaamheid is niet alleen belangrijk om de planeet te redden, het kan ook het verschil maken op de arbeidsmarkt. Maar hoe zet je dat goed in?
Watertekort, sproeiverbod, landbouwschade. De recordzomer waar we nu middenin zitten, heeft ook zo zijn schaduwkant. Maar in een wereld waarin we elke dag worden bestookt met slecht nieuws over klimaat en bevolkingsgroei, is er gelukkig ook hoop. En die hoop heeft een naam: millennials.
De wereld ten goede veranderen
De millennials hebben zich duidelijk voorgenomen de wereld ten goede te veranderen. Om de rommel van hun voorgangers op te ruimen. Niet omdat het allemaal GroenLinks-stemmers zijn (ook al zijn velen dat natuurlijk wél). Maar omdat het tegelijk meestal ook realisten zijn. Ze beseffen dat er iets aan de hand is in de wereld waarin ze nog lang hopen rond te lopen.
Wat betekent dit voor je employer brand?
De grote vraag is natuurlijk: wat betekent dit voor je employer brand? In de eerste plaats betekent het volgens mij dat als jouw merk níet vanuit een authentieke beleving actief is op het terrein van duurzaamheid, je nu kunt stoppen met lezen. Want authenticiteit is hier essentieel.
Ik kom bij veel werkgevers over de vloer die op duurzaamheidsvlak meer doen dan ze beseffen
En authentiek kan ook zijn dat je onderwerpen als energiebesparing, circulariteit of vergroening al bijna ongemerkt in je bedrijfsvoering hebt doorgevoerd. Ik kom bij veel werkgevers over de vloer die meer op dit vlak doen dan ze beseffen. En dus ook meer dan ze op de arbeidsmarkt benutten.
Het magnetisch gehalte van duurzaamheid
Het magnetisch gehalte van duurzaamheid op de arbeidsmarkt drong voor het eerst tot me door toen ik het employer brand voor Unilever mede mocht vormgeven. Waar Paul Polman destijds al jaren bekendstond om het agenderen van ‘sustainablity’, was nog niet heel Unilever daarvan tot in de haarvaten doordrongen. Maar Polmans charisma en daadkracht inspireerden steeds meer productmanagers een slag te maken. En al deze slagen, gecombineerd met de schaalgrootte van Unilever, zorgde voor een enorme impact.
Dat bleef niet onopgemerkt bij een nieuwe generatie talenten die zich aanmeldden voor het Future Leaders Programme van Unilever. Die generatie gaf unaniem aan dat de duurzame ambities doorslaggevend waren bij hun keuze voor deze werkgever.
Op zoek naar de duurzame pareltjes
Heeft je bedrijf niet zo’n groene goeroe als Paul Polman als ceo? Dan nog niet getreurd. Ga dan gewoon op zoek naar de duurzame pareltjes die er desondanks echt wel zijn. Ook in jouw organisatie. Maar zoek dan wel de echte parels, en vermijd fake greenwashing, want daar prikt de nieuwe generatie genadeloos doorheen.
De auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).
Lees ook van Rik:
- Extern winnen is intern beginnen? Nee, het is juist andersom
- 5 Employer Branding-dingen waarover we het gaan hebben in 2018
- Een goede wervingstekst? Nee, dat is dus geen ‘uitdaging’
- Waarom je de kracht van mooi ook in employer branding nooit mag vergeten