Gem. leestijd 2 min  2336x gelezen

Duitse bedrijven werven al op de kleuterschool

Duitse bedrijven werven al op de kleuterschoolHet gaat goed met Duitsland. De economie herstelt zich razendsnel na de crisis van afgelopen jaren. Maar dit heeft ook een keerzijde. Duitsland heeft een tekort aan vakpersoneel, vooral in de technische beroepen. Duitse werkgevers wachten het tekort niet af en beginnen al met prewerving op de kleuterschool.

Bedrijfsbezoek

Ongeveer twintig kinderen zijn druk in de weer met het bouwen van houten torens. Er ontwikkelt zich een felle strijd, want er zijn diploma’s te halen en prijzen te winnen. Op het eerste gezicht een normaal tafereel in een klas, maar niets is minder waar. We zijn getuige van een bedrijfsbezoek van leerlingen aan KSB, een grote producent van waterpompen met 14.500 werknemers. De leraren zijn werknemers van KSB met de opdracht kinderen lekker te maken voor een toekomst in de industrie, het liefst natuurlijk bij KSB.

Talenten vinden en ontwikkelen

Volgens KSB is het niet zomaar een workshop die de kinderen wordt aangeboden. Er zit een hele filosofie achter, waarbij kinderen vanaf de ‘Kindergarten’ worden gescreend om te kijken of er talent bij zit. Het aantrekken van personeel begint al op de kleuterschool. Vanaf dat moment kijkt het bedrijf regelmatig welke kinderen geschikt zijn, en welke niet.

Prewerving uit nood

Kinderen bouwen een stabiele torenVolgens HR manager Armin Zisgen van KSB is het schoolproject uit nood geboren . ‘Grote bedrijven als Bosch of Siemens hebben het gemakkelijker bij hun zoektocht naar medewerkers omdat ze een sterk employer brand zijn. Wij moeten als vrij onbekend bedrijf veel actiever de arbeidsmarkt op.’

KSB begint zijn zoektocht bij scholen in Frankenthal zelf, maar ook daarbuiten wordt gezocht. KSB heeft zich daarvoor aangesloten bij de ‘Wissensfabrik’, een groep van 70 bedrijven door heel Duitsland die onderwijs aanbieden.

Vergrijzingsproblematiek

Zisgen denkt dat de strijd om arbeidskrachten de komende decennia alleen maar feller wordt. Dat heeft alles te maken met de Duitse vergrijzing en krimp van de bevolking. Jongeren worden daardoor nog meer dan nu een schaars goed. Tegelijkertijd moet er alles aan gedaan worden om ouderen in het arbeidsproces te houden, en de jacht op technisch begaafde vrouwen is geopend.

Nederlanders gezocht

Ook Nederland zal de Duitse honger naar ingenieurs te voelen krijgen. Als de ingenieurs niet te vinden zijn in Duitsland, zullen bedrijven de komende jaren op zoek gaan naar ingenieurs uit Nederland, verwacht KSB.

Bronnen: FD | Wissensfabrik

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners