Gem. leestijd 3 min  527x gelezen

Droombaan: hoe je als leider in recruitment verder kunt bouwen aan Lego

Droombaan: hoe je als leider in recruitment verder kunt bouwen aan Lego

Het is natuurlijk niet de bedoeling hier een vacaturesite van te maken. Die zijn er immers al genoeg. Maar soms komt er zo’n vacature voorbij die toch niet onopgemerkt mag blijven. Want wie wil er nu niet bouwen aan de wereldwijde recruitmentagenda van Lego?

De vacature voor een ‘Global Talent Acquisition Leader’ bij het Deense speelgoedmerk bevat in elk geval heel wat uitdagingen. Het bevat het hele pallet aan taken dat je bij een moderne recruitmentfunctie kunt bedenken. Zo moet je in die functie nieuwe technische, digitale en sociale recruitmentplatforms en ervaringen implementeren, en definiëren hoe ‘innovatie resultaten en processen kan verbeteren’.

Je grote doel is: het wereldwijde employer brand van Lego (nog) verder te verbeteren

Je mag daarnaast gaan werken aan ‘best in class‘ frameworks voor een EVP, aan Strategic Sourcing, aan ‘full value chain recruitment‘, aan ‘executive recruitment’, en ten slotte ook nog aan ‘onboardingstrategieën en -processen’. Het grote doel is het wereldwijde employer brand van Lego (nog) verder te verbeteren, en tegelijk onderwerpen als diversiteit, inclusiviteit en leiderschapsontwikkeling daarbij te betrekken en te integreren.

Gelukkig heb je een team

Dat hoef je in deze functie gelukkig niet allemaal in je eentje te doen. Er is nu al een team van 4 mensen, bestaande uit speciale sourcing experts, een executive recruitment-expert en een ‘Recruitment Excellence Professional’, die je allemaal mag gaan aansturen. En waarschijnlijk komen er zelfs nog meer mensen bij, zo meldt de vacature.

lego talent acquisition

En je krijgt er natuurlijk ook heel wat voor terug. Wonen in Londen of het Deense Billund bijvoorbeeld. En: 30 tot 40 procent van je tijd besteden aan reizen over de hele wereld (in het begin zelfs meer). De Lego Groep werft en selecteert trouwens uitsluitend ‘on merit‘, zoals ze zelf zeggen (en wat dat dan ook maar mag betekenen). Dus als je zin hebt in zo’n uitdaging; wat let je?

De vacature zegt veel over het vak

De vacature van Lego is overigens niet alleen opvallend omdat het zo’n wereldwijd bekend merk is, maar ook omdat de tekst zoveel zegt over waar het recruitmentvak zich momenteel heen beweegt. In de eerste plaats laat de vacature duidelijk zien hoe belangrijk een groot bedrijf deze positie op dit moment vindt. In de tweede plaats is ook het belang van innovatie in deze rol kristalhelder.

de vacature toont de veelzijdigheid van het recruitmentvak aan: Van leiderschap tot diversiteiT

Daarnaast toont de vacature ook de veelzijdigheid van het huidige vak aan. Van leiderschap tot diversiteit; het raakt vrijwel alle facetten van de moderne onderneming. Je moet als recruiter tegenwoordig met data kunnen omgaan, maar ook mensen wereldwijd weten te beïnvloeden. En het houdt ook allang niet meer op bij de werving en selectie alleen. Ook onboarding, een aspect waar 10 jaar geleden nog nauwelijks aandacht voor was, hoort er inmiddels volledig bij. En ook dat ligt op het bordje van Talent Acquisition.

lego vacature

Wat is voor moderne recruiter nodig voor succes?

Wat de vacature ten slotte mooi duidelijk maakt is welke competenties tegenwoordig nodig zijn om succes in dit vak te kunnen boeken. En daar heeft ook elke recruiter in Nederland wat aan:

  • Een aansprekende leiderschapsstijl die stakeholders betrekt en inspireert.
  • De vaardigheid om tools te bieden die helpen om de recruitmentfunctie te verbeteren.
  • Een ‘unieke mix’ van een ‘strategische en forward looking mindset’, gecombineerd met een ‘onverzettelijke focus op prioriteiten’ en het systematisch leveren van ‘buitengewone en duurzame resultaten’.
    • De behoefte om dapper en nieuwsgierig te zijn, en de bewezen vaardigheid om uitdagingen met een grote complexiteit op te kunnen lossen.
  • Sterke ‘cross border’ samenwerkings- en communicatieve vaardigheden.
  • En zelfs: sterke Excel-ervaring…

Best een complexe en uitdagende baan dus, met andere woorden. Een baan ook, waarin je nog veel vanaf het begin mag opbouwen. Zeg maar: net als bij een gewone Lego-doos…

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners