De beste kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere mooie aanbiedingen en worden regelmatig door recruiters benaderd. Hoe zorg je er dan toch voor dat jij opvalt tussen jouw concurrenten? Een sterke strategie qua recruitment-marketing besteedt ook aandacht aan ‘nurturing’: het automatisch organiseren, kwalificeren en opvolgen van kandidaten. En daarin kunnen zogeheten drip campaigns niet ontbreken. Drie dringende vragen over dit fenomeen.
#1. Wat zijn drip campaigns?
Met drip campaigns worden geautomatiseerde e-mailcampagnes bedoeld die op het juiste moment content naar je kandidaten sturen, om ze zo door de candidate journey te begeleiden. Met deze vorm van e-mail automation kunnen recruiters nu nog meer inzetten op relaties bouwen met kandidaten. Tegelijkertijd wordt je candidate pools onderhouden eenvoudiger en minder tijdrovend. Afhankelijk van de acties die de ontvangers van je drip e-mails uitvoeren, krijgen ze op een specifiek moment de volgende e-mail. Dit alles kun je als recruiter of recruitmentmarketeer precies zo instellen als jij het wil.
#2. Hoe gebruik je drip campaigns binnen recruitment?
Drip campaigns maken het gemakkelijk om op het juiste moment met de juiste persoon in contact te komen, zonder het al het voorafgaande werk elke keer opnieuw te moeten doen. Je stelt één keer de regels en e-mails op voor je campagne en kunt daarna de automatisering het werk laten doen, terwijl jij je focust op andere zaken. De belangrijkste onderdelen van drip campaigns zijn:
A. Bepaal de enrollment trigger
Met de ‘enrollment trigger‘ bedoelen we: de regels op basis waarvan je contactpersonen selecteert om deel te nemen aan de campagne. Binnen recruitment kan dat bijvoorbeeld een specifieke selectie uit je candidate pool zijn, zoals: kandidaten die tot 2 maanden terug hebben gesolliciteerd op een specifieke functie en destijds zijn afgewezen. Wellicht heb je een nu een andere vacature openstaan waarvoor deze kandidaten wel geschikt kunnen zijn.
B. Maak meerdere e-mails
Je hebt verschillende e-mails nodig om in je drip-campagne op te nemen. Bedenk goed welke regels je voor de campagne instelt en hoe de opvolgende e-mails elkaar aanvullen. Als iemand de eerste e-mail heeft gelezen en de gewenste actie heeft uitgevoerd, is de volgende e-mail die hij of zij ontvangt dan nog logisch? En hoe zit het met de derde en vierde e-mail? Dit vereist wat tijd, maar bedenk dat je dit dus maar één keer goed hoeft op te zetten. Vervolgens kun je het automatisch verzenden naar enkele tientallen tot wel honderden contactpersonen.
Voorbeeld van hoe je e-mails eruit kunnen zien:
- E-mail 1 kan een algemene notificatie zijn dat er een vacature online staat die past bij de kwalificaties van de kandidaat.
- Vervolgens kun je een week later e-mail 2 verzenden met meer informatie over het bedrijf en de inhoud van de functie. Bijvoorbeeld met een video.
- Een paar later kun je dan e-mail 3 verzenden, met daarin de focus op de elementen die het extra aantrekkelijk maken voor een kandidaat. Krijg je bijvoorbeeld een gratis sportabonnement of gaat het team ieder jaar een lang weekend op wintersport? Meld het nu.
De call-to-action (liefst een button in de mail die de ontvanger naar de gewenste actie stuurt) in al deze mails moet de ontvanger aansporen om te solliciteren, waarna hij of zij de campagne succesvol verlaat.
C. Stel vertragingen in
Zogenoemde ‘vertragingen’ zijn essentieel bij elke geautomatiseerde e-mailcampagne. Als je geen vertragingen instelt, krijgt jouw kandidaat na een bepaalde actie meteen een nieuwe e-mail. Dat versterkt het gevoel dat het om automatisering gaat en maakt het voor de kandidaat dus minder persoonlijk. Daarnaast wil je ook je doelgroep niet bestoken met vier mails in één week. Zorg dus dat je vertragingen instelt tussen je e-mails en dat de mails alleen tijdens werktijden worden verzonden.
D. Bepaal je doelen
Alle drip campaigns draaien om de juiste doelen. Maar je hebt uiteindelijk altijd één hoofddoel: als kandidaten tot dit punt komen, kunnen ze uit de campagne. Dat kan bijvoorbeeld een sollicitatie op een vacature zijn, of een inschrijving voor een netwerkevenement.
#3. Wat zijn de voordelen van drip campaigns?
Je weet nu wat drip campaigns zijn en welke onderdelen essentieel zijn om je eigen campagne op te zetten. Maar dan rest nog de belangrijkste vraag: wat heb je eraan? Een aantal voordelen op een rijtje:
- Je stimuleert je kandidaten door de funnel zonder dat je er veel tijd en energie aan kwijt bent. Een campagne opzetten kost even wat tijd, maar vervolgens kun je er zoveel personen als je wilt doorheen laten gaan. Het repetitieve werk haal je er vanaf door te automatiseren.
- Je versterkt de relatie met je candidate pools. Drip campaigns werken goed om top-of-mind te worden bij je (oude) kandidaten.
- Drip campaigns versterken je employer brand en verhogen de kans op nieuwe ambassadeurs van jouw bedrijf of jou persoonlijk als recruiter.
- Ze kunnen de time-to-hire verkorten, doordat je een nieuwe openstaande vacature snel kunt delen met oude kandidaten.
Wil jij starten met drip campaigns? Dan heb je een marketing automation tool nodig waarmee je zulke campagnes kunt opzetten. Zelf raad ik HubSpot aan, een CRM waarmee je niet alleen e-mail automation kunt opzetten, maar ook planning van je sociale media, blogs en SEO. Alles om jouw employer brand te versterken!
Schrijf je in voor het webinar
Benieuwd hoe je als recruiter content voor je laat werken? Sluit dan aan bij het online webinar ‘Content marketing voor slimme recruiters’ met Laura Beekwilder (SendtoDeliver, de auteur van dit stuk) op 20 november om 14:00. Inschrijven is gratis en na afloop ontvang je exclusieve content + een terugkijklink. Schrijf je hier dus snel in!
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing automation