Gem. leestijd 4 min  1402x gelezen

Lisa Wouters: ‘Werkgeluk begint altijd bij werving en selectie’

Lisa Wouters: ‘Werkgeluk begint altijd bij werving en selectie’

Mensen vinden én binden, dat is het werkterrein van recruiters. Vanzelfsprekend gaat het dan ook om werkgeluk, stelt Lisa Wouters. ‘Je kunt als recruiter een kandidaat echt helpen in de zoektocht naar werkgeluk.’

lisa wouters werkgelukWerkgeluk? Dat is voor velen de motivatie om ’s ochtends je bed uit te komen om naar je werk te gaan. Maar hoe geef je dat vorm? Hoe word je zelf gelukkig op je werk? En hoe zorg je dat je een kandidaat vindt die bij jou gelukkig wordt? Het zijn vragen die steeds meer in de belangstelling staan. Lisa Wouters, die al 10 jaar werkt bij Driessen, hét uitzendbureau voor de publieke sector, gaat er dan ook graag op in tijdens haar expertsessie op het Werf& Selectie Jaarcongres. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is het verband tussen ‘werkgeluk’ en werving en selectie? 

“Werkgeluk begint altijd bij werving en selectie. Uiteindelijk gaat het namelijk om de juiste match: de juiste kandidaat op de juiste plek. Een plek waar iemand zich positief kan ontwikkelen en zich thuis voelt. De kracht van werving en selectie is dat je door gesprekken erachter kunt komen wat de harde én zachte aspecten zijn waarvan iemand ‘gelukkig’ wordt en waaraan behoefte is.

‘Het mooiste is als je ervoor kunt zorgen dat een kandidaat zich niet afgewezen voelt, maar juist dankbaar is’

Door die informatie naast de inside informatie over de vacature te leggen kun je als intercedent of recruiter inschatten of iemand ergens wel of niet past. En past een kandidaat niet en wijs je hem of haar af, dan behoed je diegene voor een foute keuze en daarmee ook voor het missen van werkgeluk. Het mooiste is als je een kandidaat daarin ook goed meeneemt, zodat hij of zij zich niet afgewezen voelt, maar juist dankbaar is. In dat kader is werving en selectie niet alleen komen tot een juiste match, maar een kandidaat echt gericht helpen in zijn of haar zoektocht naar werkgeluk.” 

> Hoe linkt ‘geluk brengen met je werk’ aan ‘gelukkig zijn ín je werk’?

“Geluk ervaren hangt bijna altijd samen met anderen. Denk eens na over een moment dat je écht gelukkig was. Dat is voor bijna iedereen een moment dat je niet in je eentje hebt beleefd. De link tussen ‘geluk brengen’ en ‘gelukkig zijn’ is dus eigenlijk heel eenvoudig. Denk aan jezelf op een moment dat je je partner, kind of een goede vriend verrast met iets groots of kleins. Wat doet het brengen van geluk aan een ander met jou? Je wordt er zelf gelukkig van!

‘Wat doet het brengen van geluk aan een ander met jou? Je wordt er zelf gelukkig van!’

We hebben die link tussen ‘geluk brengen’ en ‘gelukkig zijn’ ook onderzocht, in onze publicatie ‘Werkgeluk’. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken bleek dat ‘het gevoel dat je werk ertoe doet’ – ofwel: ‘maatschappelijke relevantie’ – een belangrijke voorspeller is van werkgeluk. En uit Kantar TNS-onderzoek blijkt dat werkenden hun werkgeluk hoger beoordelen in de publieke sector (7,2) dan in de private sector (7,0). De eerste groep zegt daarnaast significant vaker (85%) dan de tweede groep (70%) dat zij met hun werk iets betekenen voor anderen, oftewel: dat zij anderen geluk brengen. Het causaal verband is lastig aan te tonen. Maar op basis van deze bevindingen kunnen we wel vaststellen dat er een relatie tussen beide aspecten is. In de nieuwe publicatie ‘Geluk werkt door’ hebben we deze relatie verder onder de loep genomen.”

> Gaat werkgeluk voor de nieuwe generaties al boven salaris?

“Volgens ons wel inderdaad. Werkgeluk is voor de generatie Y en Z de motivatie om ’s ochtends je bed uit te komen. En dit is niet alleen omdat ze blij zijn om collega’s te zien, maar vooral vanwege de persoonlijke betekenis die ze willen geven aan hun werk. Deze generatie wil doen waar ze goed in zijn, verbonden zijn met collega’s en bovenal autonomie ervaren. Werkgevers kunnen nog onvoldoende aan deze vraag voldoen. Uit ons onderzoek blijkt dat medewerkers onder de 25 van alle leeftijdsgroepen het minst werkgelukkig zijn. En de belangrijkste reden daarvoor is dat ze onzekerheid ervaren over hun baan, dat ze veel piekeren over hun werk en dat werk en privé bij hen meer in elkaar overlopen.”

> Hoe kunnen organisaties aandacht voor werkgeluk inrichten?

“Ik vind het lastig om voor andere organisaties te spreken, daarom neem ik Driessen graag als voorbeeld. Bij ons is werkgeluk de spil in onze bedrijfsvoering. In onze filosofie start alles met gelukkige medewerkers. Als onze mensen gelukkig zijn, dan vertaalt zich dit naar tevreden klanten en dat resulteert in omzet en – als we het goed doen – in resultaat, wat we dan weer kunnen investeren in onze mensen.

‘in geen andere sector is de purpose van het werk zo duidelijk als bij de overheid, de zorg en het onderwijs’

Om in werkgeluk te investeren gebruiken wij de knoppen pleasure (plezier) en purpose (een doel). Binnen Driessen proberen we op alle fronten een prettige werkomgeving te creëren (pleasure) en geven we medewerkers zoveel mogelijk ruimte om de regie te nemen over hun werk (purpose). Tegelijkertijd zijn wij ook werkgever voor ruim 15.000 flexibele medewerkers die aan de slag zijn bij onze opdrachtgevers in de publieke sector. Sturen op het werkgeluk van deze groep is moeilijker, omdat wij daar nu eenmaal een werkgever op afstand zijn. Toch is het niet onmogelijk. Sterker nog: in geen andere sector is de purpose van het werk zo duidelijk als in de sectoren waarin onze medewerkers aan de slag zijn. Zij zetten zich elke dag in om mensen te helpen, mensen iets te leren of voor mensen te zorgen. Werk waarmee zij de maatschappij elke dag gelukkig maken.”

> Jullie hebben recent nieuw onderzoek gedaan. Wat blijkt daaruit?

“Dat (werk)gelukkige medewerkers leiden tot betere resultaten in een organisatie. Medewerkers met een flexibel arbeidscontract zijn niet minder gelukkig dan medewerkers in vaste dienst. En medewerkers in de publieke sector zijn gelukkiger dan medewerkers in de private sector. Waar ligt dat aan? Wat betekent dit voor onze maatschappij? En is het verstandig om te investeren in werkgeluk? Op basis van onderzoek van de Erasmus Universiteit en Kantar TNS gaan we nog verder duiken in de cijfers achter werkgeluk.”

werf& selectie jaarcongresHoor het hele verhaal

Op 16 oktober vertelt Lisa Wouters in het Van der Valk Hotel in Utrecht meer over het onderzoek van Driessen naar werkgeluk. Inschrijven is nog volop mogelijk!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners