De vraag naar starters en jong talent is vele malen groter dan het aanbod. In dit drieluik vertellen Nynke de Jong (a.i. bij Bol.com) en Wieke Dijkstra (Ikinc.) hoe we deze groep moeten begrijpen en bereiken. Vandaag legt Nynke uit wat de verschillen zijn tussen generaties en of je überhaupt wel moet vergelijken.
Verschillen tussen generaties
Er zijn diverse verschillen tussen millennials en andere generaties. Zo waren onze opa’s en oma’s gewend om te werken voor de kost, waarbij sprake was van lifetime employment. Onze ouders hadden meer vrijheid en konden al ruimer kiezen. Nu zijn er keuzes te over wat zorgt voor keuzestress. Het grootste verschil is dat de jongere generaties niet meer leven om te werken. Werken is belangrijk, maar moet passen bij ambities en andere activiteiten die ze willen ondernemen, zoals sporten en een sociaal leven onderhouden. Ze hebben daarom andere prioriteiten en waarden. Deze worden soms vertaald als verwend en zelfgenoegzaam, maar dat is niet echt eerlijk. Deze jongeren zijn opgevoed in een wereld waar alles kan als je je best ervoor doet. Ze hebben vanuit hun opvoeding geleerd om mee te beslissen en dicht bij zichzelf te blijven. Daarom spreken ze zich uit, ook op de werkvloer. De oudere garde gaat uit van de gedachte: eerst werken, dan mag je meepraten. Niet lullen, maar poetsen, zoals ze in Rotterdam zeggen. Jong talent wil best poetsen, maar wil wel weten waarom en daar zelf richting aan geven. Dat is wennen.
‘Generaties willen vaak hetzelfde, maar hebben een andere manier om dit te communiceren’
Moet je überhaupt wel gaan vergelijken?
De cultuurverschillen zijn er nu eenmaal tussen generaties. We zijn allemaal producten van onze opvoeding en de tijd waarin we leven. Maar ik weet ook uit ervaring dat als we met teams om tafel gaan zitten en ‘generatiegesprekken’ voeren dat die verschillen helemaal niet zo groot blijken te zijn. We willen vaak hetzelfde, maar hebben een andere invalshoek en manier om dit te communiceren. Als we daar aandacht aan besteden, kunnen we de irritaties omzetten naar iets vruchtbaars. Verschillende generaties op de werkvloer zorgt voor diversiteit: we moeten daar de vruchten van plukken en de tijd nemen om het onbegrip weg te nemen.
Voor- en nadelen
Er zijn nogal wat verwijten met de millennials van deze wereld: brutaal, egocentrisch en lui. Gelukkig is er ook een tegengeluid. Dit zijn de eerste kinderen die zoveel indrukken en keuzes krijgen dat ze er soms stil van vallen. Veel druk en social media zorgt ervoor dat iedereen ziet wat je doet. En jij ziet op jouw beurt dat de ander succesvol(er) is.
‘Millennials zijn zeker gedreven en ambitieus, maar willen geen prikklok meer zien’
De jongere generaties zijn geboren of in ieder geval opgegroeid met internet en willen flexibel werken. Zij begrijpen oprecht niet dat je vijf dagen met zijn allen op een kantoor moet zitten van negen tot vijf en komen liever wanneer hen het uitkomt. Dus na een rondje hardlopen, en hebben misschien in de middag nog even een afspraak voor dat goede doel waar ze zich voor inzetten; ze klappen net zo gemakkelijk in de avond hun laptop weer open als het werk nog niet af is. Ze zijn dus zeker gedreven en ambitieus, maar willen geen prikklok meer zien. Flexibiliteit is key.
Houd het simpel
Hoe moet je zoiets aanpakken? Keep it simple: ga eens met je jonge medewerkers zitten en vraag hen om feedback. Wat loopt er wel en niet en waarom zien zij dat zo? Houd een oprecht gesprek waarbij je aangeeft te willen leren van elkaar: niet om elkaar af te rekenen op een later moment. Stuur als manager aan op talent en relatie in plaats van inhoud. Een grote groep jong talent voegt zich naar de mores van het bedrijf waar ze starten. Up or out en angstgedreven culturen zijn dan een groot gevaar: de autonome, goede mensen vertrekken snel wat ervoor zorgt dat de gewenste innovatie niet tot stand kan komen. Constante communicatie of talent management is daarom erg belangrijk.
Meer weten?
Volg op 4 april 2019 de masterclass Werven van starters en jong talent van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Schrijf je uiterlijk 28 februari 2019 in samen met een collega van dezelfde organisatie en de tweede deelnemer ontvangt bij gelijktijdige aanmelding 25% korting. Gebruik hiervoor bij inschrijving de actiecode combi-mill.
Over de auteur
Nynke de Jong is een Talent Acquisition en Talent Management specialist met ruim tien ervaring op zowel recruitment, talent management als employer branding binnen bedrijven als EY, ING en Albert Heijn