Slechts 42 procent van de recruitmentafdelingen meet de effecten van de eigen inspanningen. Drie kwart van de recruiters zegt zelfs ronduit ontevreden te zijn over de eigen kennis op het gebied van metrics.
Dit blijkt uit een onderzoek van Team Vier – in opdracht van Monsterboard – onder 100 recruiters, p&o-managers en eigenaren van bedrijven. De organisaties die wel metrics gebruiken geven aan effectiever te zijn in hun werving: ruim een derde zegt hogere kwaliteit van sollicitanten te krijgen en de helft maakt lagere wervingskosten.
‘Geen hype’
‘Sommige recruiters (28%) denken dat de aandacht voor metrics een gevolg is van de crisis’, zegt Rachael Parratt, marketing director van Monsterboard (foto). ‘Maar wij verwachten dat dit geen hype is. Het recruitmentvak maakt een blijvende verandering door naar een online business. Er worden steeds nieuwe technologieën en tools ontwikkeld die recruiters inzichten geven en daarmee hun werk meetbaar en eenvoudiger maken.’
- Lees hier de pdf van het onderzoek
Excel vaak ingezet
Uit het onderzoek blijkt dat het min of meer ouderwetse Excel nog verreweg het vaakst wordt ingezet om recruitmentinspanningen bij te houden, gevolgd door statistieken van vacaturesites. Slechts 1 op de 10 ondervraagde recruiters past speciale CRM-systemen toe.
‘Zelfs de eenvoudigste data kunnen al veel inzichten geven. dus: ga aan de slag en probeer uit’
Het vaakst gemeten wordt het aantal sollicitaties (56%), de kwaliteit van de kandidaten (44%) en het aantal keren dat een vacature bekeken is (42%). ‘De beschikbare data zijn in potentie een goudmijn voor recruiters. Door te zien wat werkt en wat niet kan het hun werk behoorlijk vereenvoudigen. Zelfs de meest eenvoudige data kunnen soms al veel inzichten geven. Het is een kwestie van aan de slag gaan en uitproberen’, aldus Parratt.
Beleid is er wel door verbeterd
Opmerkelijk is dat degenen die meten, hier volgens het onderzoek ook hun voordeel mee doen. Zo’n 72 procent zegt het beleid te hebben aangepast naar aanleiding van de metrics, 29 procent zegt dat meten het recruitmentwerk leuker heeft gemaakt, 52 procent kan zijn inspanningen nu beter verantwoorden en 49 procent zegt dat er besparingen zijn geweest dankzij het meten van de inspanningen. Zo’n 37 procent zegt met behulp van metrics betere sollicitanten te krijgen, 35 procent zegt dat dit ook resulteert in betere medewerkers.
Foto via flickr.com