Een vierdelige dramaserie, gebaseerd op echte verhalen uit de ouderenzorg. Helemaal kant en klaar voor binge watching. Dat is Hartenveld, de spil van een nieuwe wervingscampagne voor de Noord-Hollandse zorgorganisatie Evean, ontwikkeld door communicatiebureau Johnny Wonder. Compleet met bekende acteurs als Hetty Heiting (De Familie Knots, Zeg ‘ns Aaa), Rian Gerritsen (Het Jaar van Fortuyn, De Luizenmoeder, Celblok H), Farida van den Stoom (Rozengeur & Wodka Lime, Costa!) en Rob van Meeberg (Süskind, Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen), maar ook met zeker 25 verschillende medewerkers van Evean zelf.
‘De zorg, en dan met name de ouderenzorg, leent zich natuurlijk ook uitstekend voor drama.’
‘De zorg, en dan met name de ouderenzorg, leent zich natuurlijk ook uitstekend voor drama’, aldus Willem Dudok, creatief directeur van Johnny Wonder. ‘Nergens liggen de grote thema’s van het leven zo aan de oppervlakte – en maak je dagelijks van dichtbij mee hoe mooi, bijzonder en soms ook hard het leven kan zijn. We wilden laten zien welke bijzondere rol je bij Evean kunt spelen in het leven van ouderen. Of je nu verpleegkundige bent, verzorgende of helpende: bij Evean vind je – vrij letterlijk – de rol van je leven.’
Inspireren
De dramaserie werd een kleine 3 weken geleden al gelanceerd. De 4 afleveringen maken dus deel uit van een grote nieuwe wervingscampagne voor Evean, dat nog altijd veel vacatures heeft openstaan. Met de wervingscampagne hoopt Evean meer mensen te inspireren om de stap te zetten richting ouderenzorg. Het script van de serie is gebaseerd op echte verhalen van verpleegkundigen, verzorgenden en thuiszorgmedewerkers van Evean. Zij werden intern opgeroepen om hun meest bijzondere ervaringen te delen met de scriptschrijvers. Dudok: ‘Daar kwam zoveel geweldige verhalen uit, dat we ook wel 10 afleveringen hadden kunnen vullen.’
De serie Hartenveld is de belangrijkste drager van de bredere campagne die als motto ‘De Rol van je Leven‘ heeft meegekregen. In de dramaserie maken we kennis met Mevrouw van Dalen, gespeeld door Hetty Heyting. Ze speelt een dementerende vrouw die terechtkomt in verpleeghuis Hartenveld, alwaar ze verliefd wordt op een dementerende medebewoner. Het stel wordt in korte tijd onafscheidelijk, wat niet bij iedereen in goede aarde valt. Maar dan slaat het noodlot toe…
Veel moeilijk te vullen vacatures
Volgens de zorginstelling zelf gaat het om Nederlands’ eerste online dramaserie over werken in de ouderenzorg. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er zo’n 66.000 openstaande vacatures zijn en dat 2 op de 3 zorginstellingen moeilijk te vervullen vacatures heeft. Vooral in de verpleging, verzorging en thuiszorg is de nood hoog. Het personeelsverloop is dan ook nog eens het hoogst in Noord-Holland. En laat dat nou net het gebied zijn waar Evean werkzaam is.
‘Juist daarom geloven we dat het van belang is te investeren in een stérke campagne met verhalen die je raken, verhalen uit de praktijk’, aldus Marjolein Bloedjes, senior communicatieadviseur bij Evean. ‘Met alleen gewone vacatures komen we er niet. We willen potentiële kandidaten juist een inkijkje geven en laten zien hoe bijzonder het werken in de ouderenzorg is. Onze ervaring is dat video daarvoor een effectief middel is. De videoserie ondersteunt dan ook niet alleen onze reguliere advertenties, maar ook de videotestimonials die we met onze medewerkers hebben gemaakt.’
Sinds corona op pauze
De vierdelige serie was al grotendeels klaar in 2020, maar werd vanwege corona ‘op pauze’ gezet. Begin deze maand zijn de 4 afleveringen online gezet, alsmede de aparte video’s dus waarin medewerkers vertellen over de ‘rol van hun leven’. ‘Deze van Laqeesha is bijvoorbeeld mooi’, aldus Dudok. ‘En zo maken we meteen de vertaalslag van drama naar de alledaagse werkelijkheid bij Evean.’
De campagne loopt 6 weken. Regisseur van de serie is overigens Steve Oen en scenarioschrijver is Arnout Vallenduuk. Zo’n 25 medewerkers van Evean meldden zich aan voor een figurantenrol. Op een speciale castingdag werden zij voorbereid op het spelen op een filmset. Evean vertelt niet wat de serie heeft gekost, maar zegt tegen het Noordhollands Dagblad wel dat het ’zo efficiënt mogelijk’ is gedaan door bijvoorbeeld te filmen op eigen locaties en gebruik te maken van social media. Bloedjes: ‘Natuurlijk zouden we de campagne het liefst op de Nederlandse tv vertonen, maar dat ligt helaas niet binnen onze (budgettaire) mogelijkheden.’
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.